آیا مصرف آووکادو سبب کاهش وزن میشود؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، یکی از میوه هایی که چند سالیست وارد بازار ایران شده است آووکادو است که بعضی افراد با آن زیاد آشنا نیستند و از خواص فوق العاده آن بی اطلاع اند. این میوه خوشمزه خواص جادویی فراوانی دارد و برای کاهش وزن بسیار مفید است.

آیا مصرف آووکادو سبب کاهش وزن میشود؟

استفاده از آووکادو برای کاهش وزن

یک استدلال رژیمی ثابت نشده اما همچنان پابرجا، این باور ساده است که ما فقط با خوردن چربی، چربی اضافه می کنیم. اما اینکه اسیدهای چرب مصرفی ما چگونه باعث افزایش یا کاهش وزن می شوند، بسیار پیچیده تر از اینهاست.

یکسان دانستن همه چربی ها و دوری از همه آنها - کاری که بسیاری از متخصصین تغذیه و پزشکان همچنان انجام می دهند - در اپیدمی جهانی چاقی نقش دارد. حقیقت این است که چربی های رژیمی سالم مانند آنهایی که در آووکادو وجود دارند، درواقع می توانند به کاهش وزن یاری نمایند.

آیا چربی، شما را چاق می نماید؟

در سال های اخیر، بحث های زیادی پیرامون این مسئله وجود داشته که آیا چربی های اشباع شده واقعا آنقدر که تصور می گردد، بد هستند! ثابت شده چربی های ترانس و هیدروژنه موجود در مارگارین و روغن های گیاهی تردنماینده که در بسیاری از غذاهای تولید شده بکار می فرایند، نه تنها باعث افزایش وزن می شوند بلکه به مسائل سلامتی جدی مانند بیماری های قلبی نیز منجر می شوند.

بعلاوه شواهد علمی زیادی وجود دارد که افزایش قابل توجه در کربوهیدرات های تصفیه شده، یک عامل بسیار مهم تر در افزایش وزن است و آنها - نه چربی های اشباع شده - در پشت آمار روزافزودن چاقی و بیماری های مرتبط با آن قرار دارند.

کالری ها و چربی های تک غیراشباع در آووکادو

در حالی که آووکادوها یک ماده غذایی نسبتا پرکالری هستند - 100 گرم از این میوه حدود 160 کالری دارد - بیش از دوسوم از آن کالری از اسید اولئیک می آید که یک اسید چرب تک غیراشباع است. مطالعات نشان داده اند چربی های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک در مقایسه با چربی های اشباع، به احتمال بسیار بیشتری به وسیله بدن شما بعنوان یک منبع انرژی آهسته سوز مورداستفاده قرار می گیرند.

ثابت شده که افزایش مصرف چربی های تک غیراشباع در مقابل چربی های چند غیراشباع و کربوهیدرات ها باعث بهبود قابل توجه در حساسیت به انسولین و کنترل گلیسمیک - یک عامل مهم در افزایش وزن و ایجاد دیابت - می گردد.

بعنوان یک مزیت سلامتی اضافه ثابت شده که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی های امگا 9 که آووکادو یکی از برترین منابع آن است، توانایی کاهش سطوح خونی کلسترول لیپوپروتئین کم چگال بد و در عین حال افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (خوب) را دارد.

آووکادو برای کاهش چربی
چربی امگا 9 به جذب ویتامین های محلول در چربی و آنتی اکسیدان های موجود در غذاهای مصرفی نیز یاری می نماید.

فواید سلامتی آووکادو به تنهایی بسیار شگفت انگیز اند. با این حال هنگامی که آنها را با سبزیجات برگ دار در سالادها یا با سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مانند کدوی گردویی مصرف کنید، می توانند جذب عناصر مغذی در سایر غذاها را نیز بهبود ببخشند.

کاهش وزن و گرسنگیبغیر از فواید سلامتی واضحی مانند دریافت ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بیشتر از غذایی که می خورید، روشی که آووکادو جذب مواد مغذی در یک وعده غذایی را افزایش می دهد نیز می تواند به کاهش گرسنگی یاری کند.

علتش این است که احساس گرسنگی اغلب به احتیاج واقعی بدن به مصرف غذای بیشتر مربوط نمی گردد بلکه با چند عامل دیگر مرتبط است که بخش بزرگی از علت پیروز نشدن بسیاری از افراد در رژیم های کاهش وزن هستند.

اولا بسیاری از ما تقریبا به میزان کافی آب نمی نوشیم و بطور مرتب دچار کم آبی خفیف هستم و به این خاطر، تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. دفعه بعدی که احساس گرسنگی کردید، سعی کنید یک لیوان آب بنوشید - مخصوصا قبل از خوردن هر میان وعده پرنمک که فقط تشنگی شما را افزایش خواهد داد.

در سایر اوقات خصوصا هنگامی که کمی قبل غذا خورده اید، احساس گرسنگی، روش بدن شما برای دریافت میزان بیشتری از مواد مغذی مورداحتیاجش است که در وعده آخر تأمین نشده است.

در خصوص آووکادو با طعم چرب و کره ای، اسیدهای تک غیراشباع سالم، محتوای فیبر بالا، سطوح خوب پروتئین و خصوصا کربوهیدرات کم، شما یک ماده غذایی دارید که حس سیری را بطرز قابل توجهی افزایش می دهد.

آووکادو برخلاف محتوای چربی و کالری، توانایی خوبی در افزایش مواد مغذی دریافتی از یک وعده غذایی و رفع کردن گرسنگی دارد که باعث می گردد بیشتر افراد با اضافه کردن آن به رژیم غذایی شان درواقع غذای کمتری مصرف نمایند. به این ترتیب، آووکادو نه تنها برای افراد رژیمی مضر نیست بلکه وقتی به یک برنامه غذایی سالم اضافه گردد، می تواند یک ماده غذایی موثر برای کاهش وزن باشد.

در مقابل، خوردن وعده های غذایی با کربوهیدرات بالا که شامل نان، سیب زمینی، ذرت، برنج و پاستا هستند، معمولا با نوسان شدید سطوح انسولین در خون باعث افزایش گرسنگی خواهد شد.

کاهش وزن با آووکادو

انسولین یک هورمون قدرتمند است که گلوکز اضافی را از خون شما حذف می نماید. انسولین این گلوکز اضافی را در مقادیر کم در کبد و عضلات ذخیره می نماید اما هنگامی که آنها پر شوند، گلوکز را در سلول های چربی میان تنه شما جمع می نماید.

مسئله بدتر اینکه، این فرایند ذخیره کربوهیدرات بعنوان چربی به طور منظم به کاهش قند خون منجر می گردد. این به میل بیشتر به مصرف کربوهیرات منجر خواهد شد و این فرایند خودش را دوباره تکرار می نماید.

به همین علت است که به آن لقب افت و خیز انسولین را داده اند. اما شما باید از خودتان برسید که آیا آن سرخوشی های کوچک ناشی از مصرف قند واقعا ارزش گرسنگی مداوم و خستگی و افزایش وزن ناشی از آن را که بسیاری از ما هر روز بربدن مان تحمیل می کنیم، دارد؟

تنها زمان مناسب برای یک وعده غذایی پرکربوهیدرات، شب قبل از یک ورزش سنگین است - آن هم در صورتی که سطح تناسب اندام شما در حال حاضر بالا باشد. برای بیشتر ماها داشتن یک برنامه غذایی با شاخص گلیسمی پایین مانند غلات کامل، یک سطح انرژی پایدار و کاهش وزن طبیعی و موثر را در پی خواهد داشت.

در عوض، وعده های غذایی تان را بر مبنای سبزیجات مغذی، منابع سالم پروتئین و چربی های سالم مانند انواع موجود در آووکادو قرار دهید.

صبحانه درواقع مهم ترین وعده غذای روز برای کاهش وزن است. با درست کردن دستورات غذایی حاوی آووکادوی کم کربوهیدرات و پرپروتئین، می توانید گرسنگی تان را در اول صبح فروبنشانید و دیرتر از زمانی گرسنه شوید که نان تُست یا غلات صبحانه می خوردید.

یک شیوه غذا خوردن مانند این، راه چاره یک کاهش وزن موثر است؛ نه شمارش کالری، گرسنگی دادن به خودتان یا اجتناب از تمام چربی ها.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1882

به "آیا مصرف آووکادو سبب کاهش وزن میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف آووکادو سبب کاهش وزن میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید