آشنایی با آفت دهان

به گزارش مجله سفر به کانادا، یکی از شایع ترین بیماری های دهان که اغلب مردم تجربه آن را دارند زخم هایی است که به طور متناوب در دهان ایجاد می گردد. بروز این زخم ها موجب درد و ناراحتی، اختلال در تغذیه، اختلال در تکلم و نگرانی افراد مبتلا می گردد. این زخم های عودکننده که حدود یک قرن از شناخت و توصیف آن می گذرد آفت دهان نام دارد. متاسفانه تا به امروز دلیل واقعی

آشنایی با آفت دهان

آشنایی با آفت دهان

یکی از شایع ترین بیماری های دهان که اغلب مردم تجربه آن را دارند زخم هایی است که به طور متناوب در دهان ایجاد می گردد. بروز این زخم ها موجب درد و ناراحتی، اختلال در تغذیه، اختلال در تکلم و نگرانی افراد مبتلا می گردد. این زخم های عودنماینده که حدود یک قرن از شناخت و توصیف آن می گذرد آفت دهان نام دارد. متاسفانه تا به امروز علت واقعی ایجاد آن ناشناخته مانده است. این زخم ها که بسیار دردناک هستند ممکن است در هر سنی ظاهر شوند اما اغلب در دهه دوم زندگی بروز می نمایند.

آفت دهان در زنان بیشتر از مردان روی می دهد و به نظر می رسد که منطقه جغرافیایی تاثیر قابل توجهی برمیزان بروز این ضایعات دارد. به علت تشابه بالینی زخم های عودنماینده آفتی با ضایعات تب خال ساده، آنالیز های گسترده ای در رابطه با اثبات نقش عوامل ویروسی انجام شده است اما تا به امروز ویروس ویژه ای معرفی نشده است و آفت بیماری ویروسی محسوب نمی گردد.

گروهی از محققان معتقدند که میان زخم های عودنماینده آفتی و بعضی غذاها از قبیل قهوه، شکلات، گردو و فندق ارتباط وجود دارد و حساسیت به موادغذایی را مطرح نموده اند. بعلاوه مصرف بادنجان، خربزه و گردو هم در بروز آفت دهان بی تاثیر نیست.

بعضی از پژوهشگران هم ضربه مخاط دهان را از عوامل تحریک نماینده و زمینه ساز بروز آفت معرفی می نمایند به طوری که بیمارانی را مشاهده می کنیم که پس از انجام اعمال دندانپزشکی و در پی تحریک و دستکاری مخاط دهان یا برخورد مخاط به لبه تیز یک دندان شکسته یا برخورد مسواک با مخاط دهان در دهان شان زخم های آفتی ظاهر شده است.

کمبود بعضی عوامل در خون از قبیل آهن و ویتامین 21B و اسیدفولیک هم به اسم عامل مستعد نماینده بروز این ضایعات اعلام شده است. بعضی نقش عوامل هورمونی را مطرح می سازند و درصد کمی از زنان در زمان مشخصی از دوره ماهانه افزایش بروز زخم های آفتی دهان را مشاهده می نمایند. بعضی استرس ها و فشارهای روانی هم در بروز آفت دهان موثر است به طوری که افزایش بروز این ضایعات در ایام امتحانی دانشجویان بیشتر می گردد. نقش عوامل ژنتیکی هم در بروز آفت دهان تایید شده است. بعلاوه اختلالات ایمنی در بروز آفت دهان موثر است. برترین راه درمان ضایعات آفت، شناسایی و حذف عوامل مستعدنماینده در بیماران است که به وسیله مصاحبه و پرس و جو از آنها و گرفتن تاریخچه و انجام آزمایش های ضروری امکان پذیر است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1830

به "آشنایی با آفت دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آفت دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید