کرونا و بیرمقی بازار؛ تمهیدات بهداشتی هم کارساز نیست

به گزارش مجله سفر به کانادا، آخرین ماه از سال که می رسد، با نزدیک شدن به نوروز، طبق رسم وعرف یا عادت هر ساله، همه به فکر خرید می افتند. از خرید پوشاک عید، به نیت تن کردن رخت و لباس نو تا نونوار کردن خانه با وسایل جدید به بهانه دید و باز دید نوروزی. مردم با هر قصد و نیتی اسفندماه به بازار می فرایند و برای سال جدید خرید می نمایند. بازار آخر سال بازار پرسودی برای صاحبان کسب و کارها است، به قول خودشان کل کاسبی سال ما به شب عید است. کسبی که شیوع یک ویروس آن را حسابی کساد نموده است.

کرونا و بیرمقی بازار؛ تمهیدات بهداشتی هم کارساز نیست

تمهیدات بهداشتی هم کارساز نیست

ترس از ابتلا به کرونا، مردم را خانه نشین نموده است. دیگر نه خبری از شور و شوق نزدیک شدن به نوروز است و نه میل و رغبتی به گشت و گذار در بازار شب عید. صاحبان کسب و کارهای خرد بسته به نوع فعالیتشان، از اقدامات پیشگیرانه ای که برای مبارزه با کرونا در محیط کاریشان انجام داده اند می گویند. از سالن آرایشی که به مراجعان ماسک می دهد تا فروشگاهی که در بدو ورود محلول ضدعفونی بر دستان مشتریان اسپری می نماید. اما گویا هیچ کدام از این اقداماتِ هزینه بر برای صاحبان کسب و کارها هم، نمی تواند مانع از ترس جامعه گردد.

فضای مجازی پر شده از فیلم هایی که خبر از سوت و کوری بازار شب عید می دهند. فروشندگان از کسادی بازار می گویند و نگران چک ها و وام هایی هستند که حالا معلوم نیست تکلیف آنها چه می گردد.

فروشنده یک مرکز خرید با گلایه از کسادی بازار می گوید: ورودی مرکز خرید دو نگهبان ایستاده اند و اسپری ضد عفونی نماینده به دست مشتریان می زنند، هر کدام از فروشندگان نیز هر روز فروشگاه و محصولات خود را ضد عفونی می نمایند اما باز هم خبری از شلوغی بازار شب عید نیست.

چک هایی که شاید پاس نشوند

فروشگاه های پوشاک، کیف و کفش و فروشگاه های از این دست، بیشترین امید را بر فروش شب عید دارند. بسیاری از فراورینمایندگان، بخش زیادی از محصولات جدید سال خود را برای بازار شب عید فراوری و آماده عرضه می نمایند و حساب و کتاب اقتصادی را با کسب سود حاصل از فروش این محصولات در انتها سال انجام می دهند. این در حالی است که خبرهای شیوع بیماری در کشور، فکر خرید را از سر مردم بیرون و بازار را با شوکی بزرگ روبه رو نموده است.

صاحب یک مغازه کیف و کفش فروشی می گوید که بسیاری از اجناس شب عید را از ماه ها قبل خریداری نموده ایم و چک آخر سال داده ایم، با این شرایط بد بازار، سود که هیچ، اصلا نمی دانیم چطور می توانیم چک ها را پاس کنیم.

بازار مواد غذایی از سکه افتاد

به نظر می رسد که بازار مواد غذایی هم آسیب سختی را از این اتفاق ناگوار دیده باشد. رستوران های شلوغ شهر که تا پیش از شیوع بیماری، صف های طولانی مشتری داشتند حالا تعداد جایگاه های خالی آنها قابل شمارش است. اوضاع کسب و کارهای مرتبط با محصولات لبنی از این هم بدتر است. در شرایطی که رسانه ها از خطر انتقال ویروس از حیوان به انسان در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می گویند و پزشکان بر پخت کامل موادغذایی به ویژه گوشت، تخم مرغ و محصولات حیوانی را پیش از مصرف تاکید می نمایند، گویا کمتر کسی حاضر می گردد به سراغ آنها برود.

صاحب یکی از بستنی فروشی های معروف شهر، نگرانی مردم از آلوده بودن وسایل را دلیل کم رونقی بازار می داند و می گوید: اصلا فروش سابق را نداریم، مردم از ترس اینکه بستنی ها یا آبمیوه ها آلوده باشند، انگار قید آمدن به بستنی فروشی را زده اند.

به داد کسب و کارها برسیم

این اتفاق نه تنها یک صنف یا مجموعه، بلکه تمام کسب و کارها را درگیر نموده است. هشدارهای بهداشتی و نگرانی های عمومی، انجام بسیاری از فعالیت های تجاری به خصوص فعالیت های مرتبط با انتها سال را در تعلیق فرو برده و آنها را با آسیب های جبران ناپذیری روبرو نموده است. آسیبی که می تواند به بروز مسائل معیشتی، بدهکاری و بیکاری منجر گردد. بر این اساس ضرورت دارد به منظور کم کردن میزان ضرر و زیان تجارت های خرد، برنامه های حمایتگرانه ای تدارک دیده گردد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1407

به "کرونا و بیرمقی بازار؛ تمهیدات بهداشتی هم کارساز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و بیرمقی بازار؛ تمهیدات بهداشتی هم کارساز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید