کدام کالاهای داخلی از مالیات ارزش افزوده معاف می شوند؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران، محمد مسیحی در نشست خبری با اشاره به اینکه قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه کرده از 13 دی سال جاری اجرایی می گردد، اضافه کرد: پس از سیزده سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده، نیمه نخست سال جاری قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه کرده تصویب و از 13 دی ماه سال جاری قانون تازه اجرایی خواهد شد.

کدام کالاهای داخلی از مالیات ارزش افزوده معاف می شوند؟

وی درباره ویژگی های قانون نو گفت: حمایت از فراوری با امکان استرداد مالیات به ویژه در بخش ماشین آلات خطوط فراوری یکی از نقاط قوت این قانون محسوب می گردد. بعلاوه اشخاص حقوقی از آغاز فعالیت خود امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را بر مبنای قانون نو خواهند داشت و مسائل و موانع گذشته مرتفع شده است.

مسیحی با تاکید بر اینکه معافیت های مالیاتی نیازمند اصلاح هستند توضیح داد: پایه اصلی معافیت ها در قانون نو حمایت از سبد مصرفی خانوار است و پس از آن مباحث درمانی از جمله بیمه های عمر، زندگی و درمان را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح بعلاوه و آب مصرفی محصولات کشاورزی و بیمه آن ها هتل های 3 ستاره و پایین تر مهمانپذیر ها از این مالیات معاف شدند البته قند و شکر که پیش تر مشمول معافیت بود به شمول مالیات تغییر کرده است.

مسیحی به ویژگی های قانون نو مالیات بر ارزش اضافه کرده پرداخت و یادآور شد: اصلاح فرایند دادرسی مالیاتی، متناسب سازی جرایم مالیاتی، حمایت از فراوری و کشاورزی از جمله این موارد هستند و با آماده شدن سامانه خاتمهه های فروشگاهی بستری برای اجرای قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده است که این مالیات به حلقه آخر یعنی مصرف نماینده منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعضی کالا های وارداتی مشمول مالیات بر ارزش اضافه کرده شده اند گفت: این کالا ها در زمان عرضه مشمول مالیات نخواهند بود.

مسیحی گفت: در قانون نو مالیات بر ارزش اضافه کرده، اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن ها از پرداخت این مالیات معاف می گردد، اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول 9 درصد مالیات برارزش اضافه کرده خواهد بود و از تاریخ 13 دی، صرفا این موارد مشمول هستند و مردم و خریداران مراقب باشند تا در مواردی غیر از این از آن ها مالیات بر ارزش اضافه کرده اخذ نگردد.

مسیحی درباره افزایش بلیت هواپیما در پی پرداخت 9 درصد مالیات شرکت های هواپیمایی در قانون نو مالیات بر ارزش اضافه کرده، گفت: در قانون مالیات برارزش اضافه کرده مصوب سال 1388، شرکت های هواپیمایی مشمول عوارض 5 درصدی بود که با اجرای قانون نو که خدمات هوایی نیز مشمول مالیات می شوند، این عوارض 5 درصد حذف می گردد و 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده جایگزین 5 درصد عوارض خاص می گردد.

وی افزود: در قانون مالیات برارزش اضافه کرده، شرکت های هواپیمایی هرگونه مالیاتی که در زمان خرید هواپیما، تجهیزات و هرگونه هزینه های موردنیاز پرداخت می نمایند، امکان کسر از مالیات 9 درصد دارند، برآیند این اعمال نرخ 9 درصدی مالیات بر ارزش اضافه کرده قطعا بیشتر از 5 درصد عوارض در قانون سابق نیست و نباید افزایش قیمتی را از این بابت داشته باشند.

معاون عایدی های مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اندازه عایدی های 9 ماهه مالیاتی افزود: در 9 ماهه امسال وصولی مالیاتی 60 درصد رشد داشته و 108 درصد نسبت به بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است، و پیش بینی می کنیم تا خاتمه سال 270 هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه محقق گردد.

منبع: صداوسیما

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1974

به "کدام کالاهای داخلی از مالیات ارزش افزوده معاف می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کالاهای داخلی از مالیات ارزش افزوده معاف می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید