وسایل نقلیه مورد استفاده خبرنگاران

به گزارش مجله سفر به کانادا، سیستم حمل ونقل در قلب صنعت گردشگری قرار گرفته است. این سیستم رابط بین مقصد، مهمانخانه، جاذبه ها و سایر مکان های گردشگری است. کارایی، راحت بودن و مقدار سلامت و امنیت این سیستم معین کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می آیند. خبرنگاران در سفرهای خود، متناسب با امکانات ناوگان حمل ونقل موجود، با در نظر گرفتن ظرفیت سفر، هزینه تمام شده، مسافت، نوع راستا، تعداد هم سفران و سایر نکات فنی، از وسایل نقلیه گوناگونی استفاده می نماید. در این بخش به معرفی اجمالی این خدمات خبرنگاران می پردازیم.

وسایل نقلیه مورد استفاده خبرنگاران

هواپیما

خبرنگاران در بیشتر تورهای خارجی خود، مانند ترکیه و بعلاوه بعضی سفرهای داخلی خود از هواپیما استفاده می نماید. سازمان هواپیمایی جزو مستقل ترین سازمان های حمل ونقل محسوب می شود، پس به یاد داشته باشید که مواردی نظیر تأخیر، کنسلی و جا ماندن از پرواز، نارضایتی از خدمات دهی ایرلاین و دیگر مسائل پرواز، بر عهده ایرلاین مربوطه است و هیچ گونه مسئولیتی بر عهده آژانس خبرنگاران نیست.

نکته:

  • در سفرهای هوایی، مشخص شماره صندلی و بیمه پرواز به عهده ایرلاین مربوطه است.
  • تاخیر یا کنسلی پرواز بر عهده ایرلاین خواهد بود.
  • به محل و آدرس فرودگاه، ترمینال، ساعت، شماره و مدت زمان کانکشن پرواز (در راستاهای چند پروازه) دقت کنید.
  • هنگام تحویل و دریافت بار وسایل خود دقت کنید تا دچار مشکل و یا درگیر حوادث ناخواسته نشوید.
  • مفقودی یا معیوب شدن بار پرواز، بر عهده ایرلاین است.

علت استفاده از هواپیما در سفرهای خبرنگاران:

  1. متمرکز بودن گشت های سفر در یک شهر و اطراف آن.
  2. طولانی بودن راستا سفر.
  3. ایمنی بیشتر (البته در ایرلاین های معتبر).
  4. کوتاه نمودن زمان سفر.
  5. خدمات قابل قبول جانبی در طول پرواز و فرودگاه.
  6. سفارش بعضی مسافرین که مایل اند در ازای ثبت نام به موقع و پرداخت هزینه بیشتر، خدمات بهتری را دریافت نمایند. (معمولاً تورهای داخلی یا انفرادی)

قطار

یکی از دل نشین ترین و ایمن ترین سیستم های حمل ونقل، قطار است. خبرنگاران در سفرهای طولانی مدت داخلی (که زیرساخت های حمل ونقل ریلی در آن شهرها موجود باشد) از قطار استفاده می نماید. هم سفران ما در سفر به چابهار، قشم، کرمان، یزد و... بارها طعم مسافرت با قطار را چشیده اند. قطارها دارای درجه بندی مختلفی نظیر 4 تخته،6 تخته، اتوبوسی (که هرکدام به درجات مختلفی تقسیم می شوند)، پردیس و... هستند.

نکته:

  • در بسیاری از خطوط راه آهن ایران تنها قطارهای باکیفیت پایین فعالیت می نمایند و قطارهای باکیفیت تر در راستا شهرهای بزرگ مثل مشهدتردد می نمایند.
  • خبرنگاران کوشش خود را می نماید که در همه راستاها، باکیفیت ترین قطار را انتخاب کند، اما ممکن است در سفرهایی با توجه به نکات فنی نظیر زمان بندی، هزینه و... مجبور به انتخاب قطاری میانه شود.
  • در سفر با قطار ممکن است بلیت ها گروهی نباشد یا به عبارتی کلیه کوپه های تور در یک سالن و کنار هم قرار نگیرد، اگرچه خبرنگاران تمام کوشش خود را به کار می بندد تا با همکاری رییس قطار، تمام گروه را در کوپه های کنار هم قرار دهد و در حد امکان رضایت گروه حاصل شود.
  • در بعضی از تورها که قرار است در ایستگاه های فرعی بین راه پیاده شویم، با توجه به اینکه توقف در ایستگاه های فرعی کوتاه است. جهانگرد خود باید با مسئول واگن در هماهنگی باشد که به موقع پیاده شود.
  • برای تهیه غذا، چای، صبحانه و یا هر سفارش دیگر نیز خود جهانگرد باید با مسئول واگن و رستوران هماهنگی نماید.
  • برای رعایت حقوق دیگران ضروری است از تجمع در یک کوپه و به ویژه ایجاد سروصدا در ساعات معمول استراحت، پرهیز شود.
  • به حفظ وسایلتان به ویژه هنگام خروج از کوپه توجه داشته باشید زیرا مسئولیت این مهم فقط به عهده خود شما است.
  • عبور از گیت چک بلیت قطار مسافران با همراهی لیدر برنامه خواهد بود؛ بنابراین حضور به موقع مسافران طبق زمان اعلام شده به وسیله لیدر الزامی است.

علت استفاده از قطار در سفرهای خبرنگاران:

  1. ایمنی قابل قبول تر از دیگر وسایل نقلیه.
  2. امکان خواب نسبتاً راحت شبانه در حین حرکت (درنتیجه می توانیم روز بعد به گشت های برنامه بپردازیم).
  3. عدم احتیاج به رستوران و سرویس بهداشتی بین راهی.
  4. امکان ایستادن یا راه رفتن داخل راه رو جهت رفع خستگی.
  5. عدم محدودیت در ظرفیت و تعداد نفرات تور.
  6. اطمینان کافی از کنسل نشدن قطار در قیاس با اعتبار و اطمینان پایین تر به قراردادهای بخش حمل ونقل جاده ای در ایران.
  7. مقرون به صرفه بودن هزینه ها نسبت به سیستم حمل ونقل هوایی.

اتوبوس

خبرنگاران در بعضی از تورهای داخلی و تورهای خارجی (مانند زمینی استانبول) از این وسیله نقلیه استفاده می نماید. اتوبوس های مورداستفاده در تورهای خبرنگاران معمولاً ولوو و اسکانیا هستند. اتوبوس ها ازنظر راحتی و امکانات رابطه مستقیمی با سال ساخت و مقدار کارکردشان دارد. در این ناوگان، به طورکلی اتوبوس ها به دو دسته وی آی پی (25 و 30 صندلی) و اتوبوس های معمولی (44 نفره) تقسیم می شوند. خبرنگاران به فراخور نوع تور، هزینه نهایی و تعداد مسافرین، اتوبوس موردنظر را انتخاب می نماید.

نکته:

  • تمامی تورهای خارجی خبرنگاران با اتوبوس وی آی پی (25 صندلی) است.
  • بیشتر تورهای داخلی خبرنگاران با اتوبوس وی آی پی (30 صندلی) است.
  • تورهایی که شب حرکت می نمایند (تورهای شب رو) قطعا با اتوبوس وی آی پی برگزار خواهد شد.
  • در سفر با اتوبوس لطفاً از ارتباط گاه و بی گاه با راننده برای مسائلی همچون کم و زیاد کردن صدا، خاموش و روشن نمودن کولر و بخاری، نگه داشتن برای سرویس بهداشتی و یا خرید، درخواست برای بازنمودن صندوق بار و نظایر آن خودداری نموده و این قبیل موارد را تنها به وسیله راهنمای تور پیگیری نمایید.
  • بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان هر خودرو الزامی است، لذا در صورت توجه نکردن به این مهم، مسئولیت آن بر عهده مسافر است.
  • علی رغم امن بودن محیط اتوبوس های مورداستفاده خبرنگاران برای وسایل شما، بازهم باید در حفظ اشیا و لوازم خود کوشا باشید.

علت استفاده از اتوبوس در سفرهای خبرنگاران:

  1. راحتی بیشتر برای مسافرین.
  2. قابلیت استراحتی نسبی در راستاهای شب رو. پیشنهاد می کنیم برای داشتن خوابی راحت مطلب چگونه در وسایل نقلیه راحت تر بخوابیم؟ را مطالعه کنید.
  3. داشتن یخچال و آب سردکن.
  4. داشتن صندوق بار بزرگ.

میدل باس

وسیله نقلیه نام آشنای طبیعت گردها است که حدوداً از سال 1384 از کشور چین وارد ناوگان حمل ونقل جاده ای ایران شد. از نظر ظرفیت و ابعاد و میزان از اتوبوس کوچک تر، از مینی بوس بزرگ تر و تعداد صندلی های آن 31 یا 33 نفر است، خبرنگاران از این وسیله نقلیه برای اغلب تورهای یک روزه و چند روزه صبح رو خود استفاده می نماید.

نکته:

  • در سفر با میدل باس لطفاً از ارتباط گاه و بی گاه با راننده برای مسائلی همچون کم و زیاد کردن صدا، خاموش و روشن نمودن کولر و بخاری، نگه داشتن برای سرویس بهداشتی و یا خرید، درخواست برای بازنمودن صندوق بار و نظایر آن خودداری نموده و این قبیل موارد را تنها به وسیله راهنمای تور پیگیری نمایید.
  • بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان هر خودرو الزامی است، لذا در صورت توجه نکردن به این مهم، مسئولیت آن بر عهده مسافر است.
  • علی رغم امن بودن محیط میدل باس های مورد استفاده خبرنگاران برای وسایل شما، بازهم باید در حفظ اشیا و لوازم خود کوشا باشید.

علت استفاده از میدل باس در سفرهای خبرنگاران:

  1. بعضی از تورهای خبرنگاران در زمان طراحی به دلایل فنی، با ظرفیت کمتری ارائه می شود، بدیهی است وسیله نقلیه هر تور متناسب با تعداد نفراتش انتخاب می شود تا بی جهت قیمتش افزایش پیدا نکند.
  2. میدل باس ها معمولاً رفتن به مقداری جاده خاکی را می پذیرند.
  3. امکان انتخاب محل حرکت و تردد این خودرو در اغلب نقاط شهرها وجود دارد.
  4. تردد ماشین تا نزدیک ترین نقطه به جاذبه های تعریف شده تور امکان پذیر است.
  5. در تورهای یک روزه ای که راستاش صعب العبور است و وسایل نقلیه بزرگ تر و بهتری مثل اتوبوس نمی توانند به آنجا بروند. (نظیر جنگل الیمستان و پلنگ دره)
  6. با توجه به اینکه در اغلب مقاصد طبیعت گردی مقداری جاده خاکی وجود دارد، معمولاً اتوبوس ها امکان تردد به این جاده ها را ندارند.
  7. به علت طول زیاد اتوبوس، تردد آن در بعضی جاده های کوهستانی و باریک با پیچ های تند میسر نمی شود، درصورتی که راستا تورهای طبیعت گردی معمولاً این گونه اند.
  8. متقاضی کمتری نسبت به ظرفیت یک اتوبوس وجود دارد.

توضیحات مهم

  • در سفر هایی که با اتوبوس یا میدل باس انجام می شود، خبرنگاران تمام سعی و کوشش خود را انجام می دهد تا از کاپیتان هایی باتجربه، متعهد، خوش اخلاق و باحوصله، وقت شناس، آشنا به راستا همراه با خودرویی تمیز، مدل بالا، تجهیزات فنی و صوتی سالم و تهویه مطبوع و مناسب استفاده کند.
  • در پاره ای موارد پیش می آید که راننده و خودروی او همه نکات مثبت اشاره شده را یکجا نداشته باشد و قدری باعث نارضایتی شما عزیزان شود؛ در چنین مواردی پیشاپیش از شما پوزش خواسته و تقاضا داریم در نظرسنجی ها انعکاس دهید تا آن راننده را هدایت و یاری کنیم که ضعفش را رفع نماید. البته اگر ایرادش مهم بوده یا رفع نشود با راننده مذکور قطع ارتباط خواهیم نمود.
  • عموما میدل باس ها به علت فضای کوچتر، از راحتی کمتری نسبت به اتوبوس ها برخوردارند.

مینی بوس (هیوندا، سیترا و بنز)

هیوندا و سیترا، دارای سیستم صوتی و کولر هستند. به علت ثابت بودن صندلی ها جهت راستاهایی تا حدود 300 کیلومتر مناسب است و در ضمنً جهت راستاهای کوهستانی نیز قابل استفاده است.

مینی بوس بنز یا همان مینی بوس های محلی بیشتر در راستاهای فرعی که امکان تردد اتوبوس و میدل باس وجود ندارد، استفاده می شوند. اغلب این مینی بوس ها قدیمی اند و برای رفت و آمد ساکنان محلی کاربرد دارند. تعداد صندلی های این وسیله نقلیه بین 16 تا 21 عدد متغیر است. مینی بوس های محلی در تورهایی مثل جنگل راش، الیمستان، رودخانه نوردی پلنگ دره و... استفاده می شوند.

علت استفاده از مینی بوس در سفرهای خبرنگاران:

  1. در تورهای یک روزه ای که راستاش صعب العبور است و وسایل نقلیه بزرگ تر و بهتری مثل اتوبوس یا میدل باس نمی توانند به آنجا بروند.
  2. بعضی از تورهای خبرنگاران در زمان طراحی به دلایل فنی، با ظرفیت کمتری ارائه می شود، بدیهی است وسیله نقلیه هر تور متناسب با تعداد نفراتش انتخاب می شود تا بی جهت قیمتش افزایش پیدا نکند.
  3. هیونداها معمولاً رفتن به مقداری جاده خاکی را می پذیرند.
  4. امکان انتخاب محل حرکت و تردد این خودرو در اغلب نقاط شهرها وجود دارد.
  5. تردد ماشین تا نزدیک ترین نقطه به جاذبه های تعریف شده تور امکان پذیر است.
  6. به عنوان وسیله نقلیه محلی: بعضی اوقات، غیر از وسیله نقلیه اصلی تور همچون هواپیما، قطار، اتوبوس یا میدل باس که در اختیار هم سفران بود، لازم می شود که در منطقه ای به علت کوتاهی یا دیگر دلایل اجرایی از مینی بوس استفاده شود.

سواری:

خبرنگاران معمولاً این نوع وسایل نقلیه (4 الی 12 نفره) را در تورهای اختصاصی برای مسافران تدارک می بیند. به این صورت که مسافر با وسایل نقلیه عمومی (پرواز، قطار یا اتوبوس) خود را به مقصد می رساند و از آن جا گشت هایش با این ماشین ها اجرا می شود.

آفرود (جیپ، پاترول، پاژن)

در سفرهایی که راستاهای آن ها صعب العبور است و یا ماهیت تور متناسب با این گونه سواری است (نظیر برنامه های off road) از این گونه ماشین های 4 wheel drive استفاده می شود. برنامه های آفرود به دو صورت برگزار می شود، یا از مبدأ (تهران) با همین وسیله نقلیه حرکت خواهیم کرد یا در مقصد، وسیله نقلیه خود را عوض نموده و با ماشین های آفرود ادامه راستا می دهیم.

وسایل حمل و نقل محلی (نیسان وانت، تراکتور)

خبرنگاران از این وسایل حمل و نقل محلی، بسته به احتیاج و راستا تور، برای حمل بار یا جابجایی مسافر در تورها استفاده می نماید. در بعضی از راستاهای فرعی که امکان تردد اتوبوس، مینی بوس و... را ندارند، تنها وسیله نقلیه محلی نیسان وانت یا تراکتور خواهد بود.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2168

به "وسایل نقلیه مورد استفاده خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسایل نقلیه مورد استفاده خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید