چین باز هم رکورد 6G را شکست: 1 ترابایت بر ثانیه با امواج میلی متری گردابی

به گزارش مجله سفر به کانادا، هر روز رقابت و جنگ بر سر توسعه فناوری 6G داغ تر می گردد و سرعت بیشتری می گیرد. کشورهای چین، ایالات متحده، فلاند، ژاپن، انگلیس و چند کشور دیگر اروپایی می خواهند زودتر از سایرین به فناوری های 6G برسند. این در حالی که است که هنوز در بسیاری از نقاط دنیا اصلا شبکه 5G وجود ندارد.

چین باز هم رکورد 6G را شکست: 1 ترابایت بر ثانیه با امواج میلی متری گردابی

در این فضا، هیچ عجیب نیست که هر روز نتایج تست ها و آزمایش های جدیدی روی شبکه های 6G منتشر گردد.

در جدیدترین اخبار از 6G، گروهی از دانشمندان دانشگاه سینگهوای چین پیروز شدند به بالاترین سرعت انتقال داده ها در شبکه های 6G دست پیدا نمایند. این محققان با استفاده از امواج میلی متری گردابی (whirling radio waves) توانستند جریان استریمی از 1 ترابایت اطلاعات را در 1 ثانیه در مسیری 1 کیلومتری منتقل نمایند.

پروفسور ژانگ چائو، رئیس این گروه تحقیقاتی می گوید سرعت ثبت شده در این فناوری نزدیک به 20 برابر سریع ترین 5G ثبت شده است.

این محققان، آزمایش خود را در یکی از مراکز المپیک زمستانی پکن انجام دادند و پیروز شدند به طور همزمان 10 هزار پخش زنده با کیفیت را روی امواج میلی متری گردابی استریم نمایند. به گفته پروفسور چائو، امواج میلی متری گردابی استفاده شده در این آزمایش با همه امواج رادیویی و فناوری های ارتباطی موبایل استفاده شده در صد سال گذشته فرق دارد.

در شبکه های موبایل فعلی و حتی سریع ترین 5G از امواج الکترومغناطیس دو بعدی استفاده می گردد و بالا و پایین شدن این امواج، نشان دهنده صفر و یک دیجیتالی است. اما در امواج میلی متری گردابی با یک محیط سه بعدی روبرو هستیم و حرکت دورانی شبیه به گردباد دارند که معین نماینده صفر و یک دیجیتالی است. این حرکت دورانی و گردابی می تواند اطلاعات بیشتری منتقل و پهنای باند شبکه را افزایش دهد.

برای ارسال و دریافت اطلاعات روی امواج میلی متری گردابی احتیاج به دستگاه فرستند و گیرنده خاص هست تا بتوانند اطلاعات را روی سه حالت قرار دهند.

این فناوری 6G هنوز در مراحل اولیه است و نمی توان گفت به یک استاندارد یا فناوری فراگیر در شبکه های موبایل 6G تبدیل می گردد یا خیر!

هنوز هیچ استاندارد و پیش نویس مقرراتی برای 6G منتشر نشده است و فعلا همه کشورها و شرکت ها در حال توسعه فناوری ها و تجهیزات این سری از شبکه های موبایل هستند. بسیاری از شرکت ها از جمله هواوی گفته است که از سال 2030 شبکه های سیکس جی خود را راه اندازی و استفاده خواهند کرد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2108

به "چین باز هم رکورد 6G را شکست: 1 ترابایت بر ثانیه با امواج میلی متری گردابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین باز هم رکورد 6G را شکست: 1 ترابایت بر ثانیه با امواج میلی متری گردابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید