ویراستار مانند پاسبان به بهبود نظم در زبان داستان یاری می نماید

به گزارش مجله سفر به کانادا، اعظم سبحانیان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) درباره اهمیت زبان داستان کتاب کودک گفت: اگر ادبیات کودک باعث رشد و بالندگی فکر و زبان کودک می گردد؛ پس داشتن زبان مناسب برای این مخاطب ضرورت پیدا می نماید؛ چرا که نویسنده به وسیله زبان با مخاطب خود گفت وگو می نماید.

ویراستار مانند پاسبان به بهبود نظم در زبان داستان یاری می نماید

وی درباره تأثیر زبان در فهم کودک بیان نمود: نویسنده با همین زبان کاری می نماید که کودک به بال های خیال دست پیدا کند و در آسمان سرزمین خلق شده به راحتی پرواز کند و لذت ببرد و دنیا خود را بهتر بشناسد؛ قطعا اگر این زبان متناسب با سواد و فهم کودک باشد، سیر شناخت دنیا پیرامون برای کودک سریع تر اتفاق می افتد.

سبحانیان درباره ارتباط بین نویسنده و ویراستار گفت: حال اگر ویراستار هم مانند نویسنده با این مخاطب آشنایی کامل داشته باشد و بتواند با متن نویسنده نیز ارتباط کامل بگیرد، قطعا احساس امنیت را برای نویسنده به ارمغان می آورد و مانند پاسبان به بهبود نظم در زبان داستان یاری می نماید؛ البته این مهم مستلزم ارتباط تنگاتنگ نویسنده و ویراستار است.

نویسنده داستان طنز پهلوان بچه ننه درباره مقدار دست بردن ویراستار در متن اضافه کرد: اگر نویسنده ای به عمد یا غیرعمد زبان ویراستاری را رعایت نکند، ویراستار حق دارد در متن دست ببرد: ولی زیر نظر خود نویسنده. ویراستار تخصصی مثل نویسنده حرفه ای است که می داند دقیقا ویرایش برای این مخاطب چه کارایی دارد و تا چه مقدار می تواند مؤثر باشد.

سبحانیان درباره آسیب های متن بدون ویرایش گفت: اگر نویسنده سهوا یا عمدا اشتباهی در نگارش انجام داده باشد، قطعا به اثر ضربه وارد نموده است و به نظر من کودک قادر نیست ارتباط لازم را با متن برقرار کند؛ حتی اگر نویسنده عمدا هم اشتباهی مرتکب شده باشد، ویراستار باید متقاعدش کند.

نویسنده کتاب نیکو و مخوف ترین سارق دریایی در انتها عنوان نمود: همان طور که اول هم گفتم اگر نویسنده و ویراستار با هم در تعامل باشند، اتفاق های خوبی می افتد؛ چرا که وقتی من کار را به ویراستار می سپارم، احساس امنیت بیشتری می کنم؛ چون می دانم ویراستار متن من را با دقت می خواند، همان طور که تا به امروز یاری ویراستار، یاری خوبی برای ارتقای آثارم بوده است.

اعظم سبحانیان، نویسنده و فیلمنامه نویس متولد سال 1350، دانش آموخته مدیریت خانواده است. او فعالیت ادبی اش را از سال 1375 با عضویت در انجمن های شعر شروع کرد که حاصل این فعالیت ها چاپ 9 کتاب شعر بچه ها است. وی از سال 1381 عضو انجمن تخصصی کودک و نوجوان شیراز است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2305

به "ویراستار مانند پاسبان به بهبود نظم در زبان داستان یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویراستار مانند پاسبان به بهبود نظم در زبان داستان یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید