وضع هوا رابطه مستقیم با زندگی انسان دارد

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگاران/اصفهان رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: سازمان جهانی هواشناسی، به عنوان نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در بخش شرایط هوا، اقلیم شناسی و آب، تلاش خود را به کار گرفته تا همه مردم بدانند که وضع هوا رابطه مستقیمی با سایر حوزه های زندگی انسان دارد.

وضع هوا رابطه مستقیم با زندگی انسان دارد

عباس ارغوانی، امروز(چهارشنبه، 3 فروردین) در حاشیه آیین گرامیداشت روز جهانی هواشناسی در مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دشت کاشان، با وجود پنج حوزه آبریز دارای بالاترین اندازه سیل در استان اصفهان است، اما ابتدایی ترین تجهیزات سنتی و مقدار گیری شاخص های مخاطرات جوی را ندارد.

وی شرح داد: تجهیزات پیش بینی و مقدار گیری مخاطرات جوی با اعلام هشدارها از تحمیل خسارت به مردم جلوگیری می کند، بنابراین نصب و راه اندازی تجهیزات سامانه هشدار سریع در نقاط مختلف دشت کاشان یک ضرورت است.

رئیس اداره هواشناسی کاشان اضافه کرد: سامانه الکترونیکی هشدار سریع هواشناسی، سوابق مقدار گیری را در یک دوره زمانی گزارش می دهد که شامل دما و آلودگی هوا، رطوبت نسبی، شدت نور، درجه حرارت و سطح آب، رطوبت خاک، اندازه بارندگی، سرعت و جهت باد و بسیاری موارد دیگر است که می تواند خسارت ها را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

ارغوانی تاکید: خرید سامانه هشدار سریع هواشناسی نیازمند اعتباری حدود 10 میلیارد ریال است، اما راه اندازی این سیستم با توجه به گستره جغرافیایی دشت کاشان و شرایط متفاوت جوی آن، می تواند مانع بسیاری از خسارت هایی شود که بر مردم تحمیل می شود.

وی اظهار کرد: کاشان تنها دارای یک ایستگاه هواشناسی است در حالی که در شرایط نرمال به 10 ایستگاه هواشناسی شامل پنج ایستگاه باران سنجی و پنج ایستگاه اقلیم شناسی نیاز دارد که برای خرید و راه اندازی آنها 25 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رئیس اداره هواشناسی کاشان، شرح داد: دشت کاشان حتی در یک زمان واحد، شرایط متفاوتی دارد مثلا زمانی که اعلام می کنیم هوا ابری است در منطقه ابوزیدآباد در فاصله 50 کیلومتری طوفان می شود یا اینکه نوش آباد به علت اینکه هم آبراه و آبریز دشت کاشان است، هر سال هزینه زیادی را برای خسارت سیل می پردازند.

ارغوانی گفت: شرایط بارندگی دشت کاشان در نیمه اول سال زراعی جاری خوب نبود و بر اساس پیش بینی ها، شرایط بارندگی در نیمه اول ماه جاری نیز مناسب نخواهد بود، بنابراین موضوع خشکسالی، واقعیتی است که در این منطقه رخ داده و ما گرفتار آن هستیم که باید مسئولان و مردم برای مدیریت منابع آب برنامه ریزی کنند.

وی اظهار کرد: دشت کاشان در اثر یک دهه خشکسالی، بستر چالش هایی مثل طوفان گرد و خاک، هجوم آفت های کشاورزی، خشکی هوا و فرونشست زمین است که به علت افزایش دمای منطقه، افزایش اشعه یو وی و مخاطرات ناشی از آن را نیز باید اضافه کرد.

ارغوانی اضافه کرد: دشت کاشان دچار تغییر اقلیم شده است و این شرایط ادامه خواهد داشت بنابراین با توجه به داده های هواشناسی و تحلیل آنها باید با این شرایط سازگار شویم تا از خسارت های آن جلوگیری کنیم که این امر نیازمند سنجش گرهایی است که شدت خشکسالی ها، دمای حدی و مخاطرات جوی را درست پیش بینی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر نوش آباد نیز به خبرنگاران گفت: آمادگی و توانایی برای اقدام در زمان و مکان مناسب می تواند از بسیاری حوادث جلوگیری کند که همین موضوع اهمیت حیاتی هواشناسی را برجسته می کند.

علی مکاریان اضافه کرد: شرایط آب و هوا، تاثیر عمده ای بر همه شئون زندگی انسان دارد و تجهیز و توسعه ایستگاه های هواشناسی باید مورد توجه مسئوولان در برنامه ریزی های کوتاه و بلندمدت قرار بگیرد.

وی شرح داد: نوش آباد که در بخش بیابانی دشت کاشان قرار گرفته است به شوره زار کویر مرکزی ایران متصل شده و با هوای خشک و سوزان در معرض دو الگوی بادهای شمال و شمال شرقی قرار گرفته است که همه منطقه کاشان را تحت تاثیر خود دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر نوش آباد تاکید کرد: وزش بادهای کویری که از صبح تا شب جریان دارد، موجب حرارت و خشکی هوای نوش آباد شده و در تابستان از مرز 40 درجه سانتیگراد عبور می کند ضمن آنکه طوفان های گرد و خاک و نمکی نوش آباد باعث خسارت به مزرعه های کشاورزی و صنایع این شهر می شود و نیازمند ایجاد ایستگاه هواشناسی است.

مکاریان گفت: به عنوان یک دانش آموخته رشته جغرافی، بر این باورم که داده های ایستگاه هواشناسی کاشان، جوابگوی نیاز دشت بزرگ کاشان نیست و باید در منطقه ها مختلف این منطقه، ایستگاه های هواشناسی راه اندازی شود.

سوم فروردین ایرانی ها برابر با 23 مارس سالروز تشکیل سازمان جهانی هواشناسی در سال 1950 است که به نام روز جهانی هواشناسی هر سال جشن گرفته می شود.

راه اندازی ایستگاه باران سنجی نوش آباد با مشارکت شهرداری این شهر، برگزاری جشن روز جهانی هواشناسی با شعار هشدار سریع، اقدام سریع با حضور گردشگران مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد، اطلاع رسانی در رسانه های جمعی و نهالکاری رسانه ها در باغ هواشناسی کاشان از جمله برنامه های این روز بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2082

به "وضع هوا رابطه مستقیم با زندگی انسان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضع هوا رابطه مستقیم با زندگی انسان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید