سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از مقاصد گردشگری شمال

به گزارش مجله سفر به کانادا، منطقه سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی، یکی از مقاصد گردشگری شمال کشور و جزو جاذبه های دیدنی در بخش دودانگه ساری به شمار می رود. دهکده آرامش نیز در زیر این سد قرار گرفته و به افرادی که به دنبال جایی برای استراحت و خلوت کردن با خود هستند، توصیه می گردد. این مجموعه گردشگری که با نام دهکده آرامش از آن یاد می گردد، در قلب طبیعت واقع شده است. بعلاوه، این مجموعه گردشگری در کنار یکی از دستاورد های بشری، سد باابهت وستایش واقع شده است که به زیبایی های طبیعی منطقه اضافه نموده است. از بالای این سد، شما می توانید منظره خیره کننده و باشکوه منطقه را دیدن کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از مقاصد گردشگری شمال

معرفی

شمال ایران با جاذبه های طبیعی و سرسبزی فوق العاده اش به همراه غذاهای محلی خوشمزه، همواره در فهرست سفرهای علاقه مندان به گشت و گذار واقع شده است؛ اما امروزه یک جاذبه تازه به فهرست مقاصد منطقه اضافه شده و در سفرتان به استان مازندران، می توانید از تماشا سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه لذت ببرید. این سد که در بخش دودانگه شهرستان ساری واقع شده و تنها 45 کیلومتر با جنوب غربی ساری فاصله دارد، در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. مطالعات روی پروژه ساخت این سد، در سال 1336 آغاز شده و در سال 1370 عملیات ساخت آن آغاز به کار کرد. در نهایت در سال 1375 به بهره برداری رسید. این سد، یکی از ده سد موجود در استان مازندران به شمار می رود و آب مورد احتیاج خود را از رودخانه تجن به دست می آورد. ارتفاع این سد حدود 138 متر است و تاج سد بیش از 400 متر طول و 7 متر عرض دارد. از سال 1379 به بعد، امکان بازدید از آن برای عموم فراهم شد. سد شهید رجایی از نوع بتنی دوقوسی است و با عظمت و زیبایی خود می تواند به مکانی مجذوب نماینده برای علاقمندان به گردشگری تبدیل گردد. سد سلیمان، علاوه بر ایجاد دریاچه ای با مساحت حدود 520 هکتار به نام شهید رجایی، جاذبه ای تماشا و گردشگری نیز به شمار می رود.

سد سلیمان در کجا واقع شده است؟

در استان مازندران، سد شهید رجایی در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی شهر ساری و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده. برای دسترسی به این سد، برترین روش این است که در ابتدا به بلوار کشاورز رسیده و بعد از گذشت 50 کیلومتر در جاده کیاسر و جاده سوادکوه آغاز به حرکت کنید . تابلوهای راهنما را مدنظر قرار دهید و به سمت سد سلیمان تنگه حرکت کنید تا به مقصد خود برسید.

هدف از ساخت سد

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از جاذبه های گردشگری و سرگرمیی مهم در منطقه شمال کشور است. این سد در بخش دودانگه از شهرستان ساری در استان مازندران واقع شده است و به منظور تامین آب برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی منطقه احداث شده است. هدف دیگر این سد، کنترل و جلوگیری از طغیان آب، سیل و خسارات ناشی از آن است. سد سلیمان تنگه با عملکرد پیروز خود، اهداف اصلی را محقق کرده و به یک منطقه گردشگری و سرگرمیی تبدیل شده است. منظره بسیار زیبا و دلنشین اطراف سد، باعث شده تا این منطقه به یک مقصد مناسب برای افراد علاقه مند به گردشگری و سرگرمی تبدیل گردد. شما می توانید از بالای سد سلیمان تنگه، منظره ای زیبا را مشاهده نمایید و لحظاتی شاد و آرام را در آغوش طبیعت سپری کنید. با توجه به زیبایی این منطقه و برخورداری از امکانات رفاهی، سد سلیمان تنگه مجذوب نمایندهیت زیادی برای گردشگران دارد.

برترین زمان بازدید

فصل هایی مثل بهار و تابستان به دلیل سرسبزبودن منطقه اطراف و آب و هوای خوشایند، زمان خوبی برای بازدید از سد هستند. البته باید در نظر داشت که در این فصول، جاذبه های گردشگری نسبت به فصل های دیگر شلوغ تر است؛ اما نگران گرما و خشکی هوا نباشید. به دلیل وجود دریاچه، دمای هوا معتدل و خشک نیست. گزینه بعدی فصل پاییز است. فصلی که با رنگ نارنجی خودشناخته می گردد و منظرهی زیبا به وجود می آورد؛ اما دمای هوا در این فصل ممکن است سرد باشد؛ بنابراین به همراه خود لباس های گرم نیز داشته باشید.

دهکده آرامش

با دلیل وجود سد شهید رجایی، هر ساله گردشگران بسیاری به آنجا سفر می نمایند و از زیبایی های آن لذت می برند. در کنار سد سلیمان، یک دهکده آرامش نیز وجود دارد که از سال 1379 با امکانات مناسبی آماده پذیرایی از گردشگران است. امکانات این مجتمع شامل سرویس بهداشتی، عبادتگاه، آلاچیق، رستوران و اتاق های اقامتی می شوند.

نکات مهم برای بازدید

با خرید بلیط روزانه، امکان تماشا تاج سد برای شما فراهم می گردد. شنا در این منطقه مجاز نیست و باید لباس گرم با خود همراه آورید. حتی زباله ها را نباید در طبیعت رها کنید. برای تماشا سد سلیمان در ایام تعطیل و سرانجام هفته باید در صف شلوغ قرار بگیرید؛ اگر می خواهید در این منطقه اقامت یابید، ضروری است کیسه خواب را با خود ببرید یا در اتاق های آرام دهکده اقامت کنید.

امکانات و سرگرمیات

با توجه به استقبال گسترده گردشگران از این منطقه، در منطقه سد سلیمان تنگه ساری امکانات رفاهی و سرگرمیی مجذوب نمایندهی در نظر گرفته شده است. شما می توانید یک روز را به بازدید از این سد به همراه خانواده و دوستان خود اختصاص دهید. در این منطقه امکانات متنوعی از جمله سرویس بهداشتی، عبادتگاه، آلاچیق، رستوران، جنگل نوردی و سوئیت هایی برای اقامت شبانه در دسترس شما واقع شده است.

شما می توانید از سرگرمیات موجود در سد شهید رجایی نیز بهره ببرید. یکی از سرگرمیاتی این منطقه را می توان بازدید از تاج سد سلیمان تنگه ساری دانست. برای بازدید از تاج سد، باید هزینه و بلیط را تهیه کنید. به دلیل مجذوب نمایندهیتی که این جاذبه دارد، حتما پیشنهاد می گردد که به آن سر بزنید؛ اگر به سرگرمیات آبی و هیجانی علاقه مند هستید، می توانید با قایق سواری، اسکی روی آب و اتوبوس دریایی در اسکله شیرین رود زمان خود را سپری کنید.

سخن سرانجامی

سد سلیمان تنگه، با عظمت و زیبایی خود، شما را به وجد خواهد آورد. این سد علاوه بر تامین آب برای کشاورزی و شرب، به فراوری برق نیز یاری می نماید؛ زیبایی های طبیعی که در اطراف آن قرار گرفته، توانسته این سد را به یکی از جاذبه های گردشگری ساری در استان مازندران تبدیل کند. سد سلیمان تنگه، شگفتی های بسیاری در دل جنگل و در مسیر رودی زیبا پدید آورده است. این سد، یکی از جاذبه های برجسته توریستی شهر ساری محسوب می گردد؛ اگر قصد سفر به شهر ساری را دارید، فرصت را غنیمت بشمارید تا با چشمان خود آنچه را که توصیف کرده ایم، مشاهده نمایید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2368

به "سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از مقاصد گردشگری شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از مقاصد گردشگری شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید