همه آنچه درباره هزینه های مشترک و شارژ مجتمع های مسکونی باید بدانید

به گزارش مجله سفر به کانادا، همه افراد با زندگی در هر ساختمان مسکونی، باید شرایط خاصی را به عنوان فرهنگ آپارتمان نشینی پذیرفته و رعایت نمایند. افرادی که در ساختمان های کوچک و کم واحد ساکن هستند، همسایه های کمتری داشته و به همان نسبت احتمال پیشامد مسائل هم برایشان کمتر خواهد شد؛ چرا که در این نوع واحدها، ساکنان با افراد کمتری روبرو هستند و به احتمال زیاد سریع تر به یک نقطه مشترک درباره هزینه ها، شرایط زندگی در ساختمان، نظافت و سایر مسایل مربوط به واحدها خواهند رسید.

همه آنچه درباره هزینه های مشترک و شارژ مجتمع های مسکونی باید بدانید

جهت دریافت خدمات انواع الاچیق برای باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

در مقابل، سکونت در مجتمع های مسکونی عظیم، همواره دغدغه و دردسرهای مختلفی برای ساکنان ایجاد نموده است. نظم و آرامش ساختمان، تمیزی و نظافت بخش های مشترک و مشاعات، پرداخت قبوض و هزینه های ماهانه، تعمیر و نگهداری، سازگاری با افراد مختلف با هر فرهنگ و اعتقاد و… همه و همه فقط بخشی از دغدغه های ساکنان ساختمان های عظیم و مجتمع های چند واحدی هستند. صرف نظر از اینکه چه افرادی موظف به اجرای امور مربوط به ساختمان هستند، مسایل اقتصادی این مجتمع ها همواره بحث داغ ساکنان بوده است. در این مطلب قصد داریم هزینه های موجود در مجتمع های مسکونی عظیم را آنالیز نموده و به بعضی دغدغه های مربوط به ساکنان این ساختمان ها بپردازیم. اگر شما هم از ساکنان این ساختمان ها هستید، مطالعه مطلب امروز برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

هزینه های مختلف یک ساختمان را بشناسید

هر ساختمانی چه نوساز و چه قدیمی، هزینه های جانبی مختلفی دارد. همه ساکنان، متناسب با تعداد افراد خانواده یا متراژ خانه، موطف هستند در پرداخت هزینه های موجود سهیم باشند. هر ساختمانی برای پرداخت این هزنیه ها قوانین خاص خود را دارد و هیچ باید و نباید ثابتی در این مورد وجود ندارد. بعضی از این هزینه ها به توضیح زیر است:

هزینه های سرویس، نگهداری و تعمیرات

همه ساختمان ها به نگهداری و مراقبت احتیاج دارند. با رسیدگی به موقع به ساختمان می توان از بروز هزینه های بیشتر جلوگیری کرد. هزینه های مربوط به سرویس آسانسور، آنالیز پشت بام، تجهیزات موجود در موتورخانه و تاسیسات، شیرآلات و لوله کشی های ساختمان، برق کشی، سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان مانند کولر یا شوفاژخانه، سرویس دوربین های مداربسته و… بخشی از هزینه های جانبی ساختمان هستند. در صورت سرویس به موقع هریک از موارد گفته شده، تجهیزات مورد نظر دوام بیشتری داشته و احتمال بروز مشکل در آن ها کم خواهد بود. در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای تعمیر آن ها پرداخت کرد.

هزینه های نظافت

هر مجتمع یا ساختمانی برای حفظ بهداشت و زیبایی محیط به نظافت ماهانه احتیاج دارد. ساکنان باید برای نظافت حیاط، راه پله ها، پارکینگ، پشت بام و سایر مشترکات نظیر لابی، سرویس بهداشتی های مشترک واقع در پارکینگ و… بازه زمانی معینی معین نمایند و هریک سهم خود را از هزینه ها به موقع پرداخت کند.

حقوق سرایدار یا نگهبان

بعضی مجتمع های مسکونی دارای سرایدار مقیم یا نگهبان هستند. حقوق ماهانه این افراد به طور مستقیم توسط اهالی و ساکنان تامین می گردد. این افراد، بیشتر موارد برای انجام بعضی امور اجرایی مانند نظافت، پیگیری سرویس تجهیزات، گل کاری در باغچه و رسیدگی به فضای سبز یا حفظ امنیت و کنترل عبور و مرور در مجتمع یا ساختمان حضور دارند.

نحوه پرداخت هزینه های ساختمان چگونه است؟

به مبلغی که ساکنان همه واحدهای مسکونی به طور ماهانه برای تامین هزینه های ساختمان پرداخت می نمایند، شارژ ساختمان گفته می گردد. نحوه محاسبه و پرداخت هزینه های مشترک و شارژ ساختمان به طور کلی هیچ قانون معین و رسمی ندارد. این موضوع به توافق بین اهالی و ساکنان مجتمع بستگی دارد و آن ها می توانند بین خودشان نحوه پرداخت این هزینه ها را معین نمایند. اگر فرایند خاصی برای پرداخت هزینه های ساختمان معین نشده باشد، سهم هریک از مالکان، مستاجران و افرادی که به هردلیل از امکانات مجتمع مسکونی استفاده می نمایند در پرداخت هزینه های ساختمان به دو بخش کلی تقسیم خواهد شد:

بخش اول هزینه هایی هستند که با متراژ یا زیربنای واحد مسکونی ارتباط مستقیم دارند. برای مثال هزینه آب، گازوییل، گاز، آسفالت پشت بام و… به نسبت مساحت واحد به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی کل ساختمان محاسبه می گردد. با توجه به اینکه در بیشتر مجتمع های مسکونی واحدهایی با متراژهای مختلف وجود دارد، این هزینه ها برای واحدها متغیر خواهد بود.

بخش دوم هزینه هایی هستند که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارند. هزینه هایی مانند حقوق سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری شوفاژ خانه و تاسیسات، تزیینات قسمت های مشترک ساختمان و نظافت محوطه در این گروه قرار می گیرند. این بخش از هزینه ها به طور مساوی بین همه واحدها تقسیم خواهد شد. اگر ساکنان واحدهای مختلف درباره هزینه ها، سهمیه یا میزان پرداخت مربوط به خود اعتراضی داشته باشند، می توانند به مدیر ساختمان مراجعه نموده و برای شفاف سازی هزینه ها از او سوال نمایند. در صورتی که پاسخ مدیر ساختمان برای فرد معترض قانع نماینده نباشد، این فرد می تواند به وسیله قانون این موضوع را پیگیری کند.

آیا واحدهای خالی از سکنه هم ملزم به پرداخت شارژ ساختمان هستند؟

همه واحدهای مسکونی چه در حال استفاده و چه خالی از سکنه باشند، باید هزینه های مربوط به نگهداری از ساختمان مانند هزینه سرایدار، نگهبان، سرویس آسانسور، نظافت، ایزوگام پشت بام، سرویس موتورخانه و… را پرداخت نمایند. چرا که این هزینه ها در گروه هزینه های مصرفی قرار نگرفته و برای حفظ و مراقب از ساختمان است؛ اما واحدهای خالی از سکنه می توانند این موضوع را با مدیر ساختمان درمیان گذاشته و در بازه زمانی که واحد مورد نظر تخلیه شده است و کسی در آن سکونت ندارد، هزینه های مربوط به آب، برق یا گاز را پرداخت نکند. این موضوع باید به طور شفاف پیگیری گردد تا از بروز اختلاف های اقتصادی جلوگیری گردد؛ بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که هزینه های مربوط به مشاعات ساختمان باید توسط همه ساکنان واحدها با مالکان واحدهای خالی پرداخت گردد؛ اما هزینه های مصرفی برای واحدهای خالی در نظر گرفته نخواهد شد.

اگر هریک از ساکنان واحدهای مسکونی شارژ ساختمان را پرداخت ننمایند، چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

در صورتی که ساکنان بعضی واحدهای مسکونی چه مستاجر چه مالک، هزینه های مربوط به شارژ یا تعمیرات ساختمان را پرداخت ننمایند، مدیر ساختمان باید به صورت کتبی برای عدم پرداخت هزینه شارژ به این فرد تذکر دهد. در صورت عدم پرداخت مجدد شارژ ساختمان، مدیر ساختمان با مراجعه به مجتمع قضایی می تواند اظهار نامه ای برای این فرد ارسال کند. در این حالت ساکن واحد مورد نظر برای تسویه حساب با مدیر ساختمان ده روز زمان خواهد داشت.

اگر این فرد دو مرتبه شارژ و هزینه های ساختمان را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می تواند درخواست اجراییه داشته باشد. اگر در این مرحله هم فرد مورد نظر توجهی به اخطارهای قانونی نکند، مدیر مجتمع مسکونی می تواند به استناد تبصره یک ماده 10 به دادگاه حقوقی قانون مراجعه و علیه فرد موردنظر شکایت نامه تنظیم کند. دادگاه ذر بیشتر موارد به چنین مواردی خارج از نوبت رسیدگی خواهد نمود. در این حالت قاضی فرد را به تسویه حساب، جریمه دو برابر بدهی و گاهی محرومیت های قانونی چون، محرومیت از شوفاژ، آب گرم، گاز و… محکوم می نماید. در نظر داشته باشید که مدیر ساختمان پیش از دریافت حکم کتبی، نمی تواند فرد را از امکانات واحد مسکونی محروم کند.

در مرحله آخر با ادامه این فرایند و عدم همکاری فرد موردنظر، برای پرداخت هزینه های موجود، مدیر ساختمان می تواند از وی شکایت کند. در این حالت قاضی از مدیر مجتمع مسکونی می خواهد از اموال فرد مورد نظر اقتصادی را اعلام کند تا به طور قانونی دستور فروش آن و پرداخت بدهی شارژ فرد انجام بگیرد.

هزینه های شارژ ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر؟

با توجه به اینکه این هزینه هم برای موارد مصرفی و هم برای تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار می گیرند، نمی توان آن را به طور مطلق مربوط به مستاجر یا مالک دانست. به عبارت دیگر می توان گفت شارژ ساختمان باید بین مالک واحد مسکونی و مستاجر آن تقسیم گردد. این تقسیم به نحوی است که همه هزینه های مصرفی مانند هزینه های مربوط به آب، گاز، برق یا تلفن و سایر هزینه های مشابه به طور کامل باید توسط مستاجر پرداخت شوند؛ اما هزینه های مربوط به نگهداری و مراقبت از ساختمان باید بین مالک و مستاجر تقسیم گردد. به صورتی که بخشی از آن را مالک و بخشی را مستاجر پرداخت کند. به این ترتیب هزینه هایی مانند تعمیرات و سرویس جزیی آسانسور با مستاجر خواهد بود. هزینه های مربوط به شکستن لامپ، تعمیرات لوله ها در چندین ماه پس از سکونت و تعمیراتی از این قبیل هم باید توسط مستاجر پرداخت گردد. در حالی که هزینه های کلی مانند عوارض شهرداری، سرویس لوله ها در بدو ورود مستاجر یا هزینه ناشی از ترکیدگی لوله ها بر عهده مالک خواهد بود. با در نظر دریافت همه این موارد مالک و مستاجر می توانند برای پرداخت هزینه های شارژ ساختمان با هم مذاکره نمایند.

اگر شارژ ساختمان در بعضی ماه ها کمتر از معمول استفاده گردد، آیا پرداخت شارژ در ماه های دیگر الزامی است؟

گاهی ممکن است به دلیل تعطیلات، افزایش سطح فرهنگ خانواده ها و… هزینه های جاری ساختمان کمتر از همواره باشد. در این حالت پرداخت شارژ ساختمان در ماه های دیگر به همان میزان سابق خواهد بود و ساکنان باید فارغ از مبلغ موجود در صندوق ساختمان شارژ را پرداخت نمایند. پول بیشتری که در صندوق ساختمان جمع آوری شده است، باقی خواهد ماند و در صورت بروز مسائل ناگهانی و احتیاج به هزینه های زیاد در ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که مدیریت پول موجود در صندوق ساختمان بر عهده مدیریت مجتمع مسکونی خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید فردی امین و معتبر را برای این سمت انتخاب کنید.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 956

به "همه آنچه درباره هزینه های مشترک و شارژ مجتمع های مسکونی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه درباره هزینه های مشترک و شارژ مجتمع های مسکونی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید