هفت خوان دریافت کد بورسی ، اختلال از سجام تا معاملات!

به گزارش مجله سفر به کانادا، مریم شکرانی: برای دریافت کد بورسی قبل از هرچیز باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سازمان بورس ثبت نام کنید. وقتی از هفت خوان پر کردن ده ها فرم و ارسال کدپستی خانه و محل کار، شماره سریال شناسنامه، شماره شبا و شماره حساب بانکی عبور می کنید به درگاه پرداخت بانکی می رسید تا فقط 10 هزار تومان ناقابل را واریز کنید اما برای همین واریز کوچک به گرفتاری های بزرگ می رسید.

هفت خوان دریافت کد بورسی ، اختلال از سجام تا معاملات!

به گزارش خبرنگاران، درگاه های پرداخت، رمز پویا می خواهند و اگر شما از قبل برای دریافت رمز پویا از بانک اقدام نکرده باشید به دردسر می خورید.

در درگاه پرداخت سجام گزینه ای برای دریافت پیغامکی رمز پویا پیش بینی شده است اما بسیاری از کارت های بانکی ارسال پیغامکی رمز پویا را پشتیبانی نمی کنند و یا با تاخیر زیاد ارسال می کنند. البته سجام هم زیر بار این تاخیرها نمی رود و کارمزد 10 هزار تومانی را کسر نمی کند.

به جز این، خطاهای ثبت نام سجام نسبتا زیاد است و بارها با ارسال درست کد امنیتی پیغام خطا دریافت می کنید. برخی مخاطبان خبرنگاران می گویند که حتی برای ثبت نام از طریق پیشخوان دولت با خطاهای سجام روبرو شده اند و باجه های پیشخوان دولت به مشتریان می گویند که اتصال با سجام قطع شده و بعد مراجعه کنید.

صف احراز هویت بدون فاصله گذاری اجتماعی

اگر پیروز شدید ثبت نام سجام را خودتان در خانه انجام دهید، باید برای مرحله بعد یعنی احراز هویت به یکی از باجه های پیشخوان دولت، کارگزاری یا بانک مراجعه کنید. سجام قابلیتی ایجاد کرده است تا نزدیکترین مراکز احراز هویت را به شما معرفی کند.

فرآیند احراز هویت پیش از این تنها در کارگزاری ها یا باجه های پیشخوان دولت، انجام می شد اما در حال حاضر برخی شعب بانک شهر و تعداد محدودی شعب بانک صادرات هم این فرآیند را انجام می دهند. آنها باجه ای جداگانه برای صدور کد بورسی ایجاد کرده اند و صف مشتریان کلافه در بانک ها غوغا می کند.

برای احراز هویت باید مبلغ جداگانه ای بپردازید. سامانه سجام به متقاضیان ورود به بورس هشدار داده است که اگر خودتان برای دریافت کد بورسی می روید فقط 11 هزار و 100 تومان بپردازید و اگر کننده قانونی و یا وکیل تان برای احراز هویت شما مراجعه می کند باید 12 هزار و 700 تومان بپردازید.

احراز هویت در صف های شلوغ و به هم فشرده صدای خیلی ها را درآورده است. بسیاری از متقاضیان کد بورسی گلایه مندند که چرا در این شرایط شیوع کرونا احراز هویت غیرحضوری نیست؟ صف های طولانی که مشتری ها را گاهی تا دو ساعت معطل می کند. با این حال بانک صادرات توضیح داده است که به زودی سامانه احراز هویت آنلاین را راه اندازی می کند.

در بانک ها گزارشی از تخلف دریافت کارمزد احراز هویت منتشر نشده اما پیشخوان دولت صدای خیلی ها را درآورده است.

تعدادی از کاربران سایت خبرنگاران گزارش داده اند که در برخی باجه های پیشخوان دولت تا 40 هزار تومان برای دریافت کد سهامداری هزینه کرده اند. با این حال سازمان بورس اعلام کرده که دریافت این مبالغ تخلف است و با باجه های متخلف برخورد می شود و حتی امکان احراز هویت متقاضیان ورود به بورس از آنها سلب می شود.

باجه های پیشخوان دولت اما اعلام می کنند که این مبالغ را از افرادی گرفته اند که ثبت نام سجام شان را هم باجه های پیشخوان انجام داده و در واقع مبلغ اضافه بابت کار اضافه آنها یعنی ثبت نام متقاضیان بوده است.

پس از پشت سر گذاشتن این فرآیند باید برای پر کردن چند فرم دیگر به کارگزاری ها بروید. البته این مرحله از کار را می توانید آنلاین هم انجام دهید.

یکی از مخاطبان خبرنگاران، نیز می گوید که سه هفته برای دریافت کد سهامداری معطل شده است اما همچنان پنل شخصی اش فقط در زمان تعطیلی بازار فعال می شود و کارگزاری به او گفته است که تنها امکان خرید عرضه های اولیه دولتی را دارد.

او تاکید می کند که کارگزاری های شهرستان به او گفته اند برای حل مشکل با کارگزاری تهران تماس بگیرد اما تلفن کارگزاری های تهران یا مشغول است و یا پاسخ داده نمی شود.

گرچه سازمان بورس اعلام کرده است که کدهای معاملاتی تا یک ماه پس از صدور، امکان ورود به بازار را ندارند و فعال نمی شوند اما متقاضیان کدهای سهامداری نگران هستند که اختلال در سجام و فرآیند ثبت نام به فرایند معاملات هم بکشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1001

به "هفت خوان دریافت کد بورسی ، اختلال از سجام تا معاملات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت خوان دریافت کد بورسی ، اختلال از سجام تا معاملات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید