خریداران هواپیمای شخصی در ایران چه کسانی هستند؟
به گزارش مجله سفر به کانادا، وجود 250 فروند هواپیمای شخصی در ایران، باعث شده برخی ها فکر نمایند دور و برمان 250 نفر آدم داریم که از فرط داشتن پول زیاد، برای خودشان هواپیما شخصی خریده اند و عوض اتومبیل الان دارند با هواپیما سفر می نمایند. فکر کردن به این موضوع ممکن است شما را هم حرص بدهد و حتی رگ های گردنتان را متورم کند، اما اگر صبر داشته باشید، ابعاد دیگر ماجرا را آنالیز می کنیم.
به گزارش خبرنگاران؛ آمار رسمی مربوط به هواپیمای شخصی در ایران ظرف سه سال اخیر 50 درصد افزایش پیدا نموده است و در حال حاضر اگرچه به 250 فروند رسیده، اما معین نیست مانند ناوگان حمل ونقل هوایی، چند درصد آن ها زمین گیر هستند و چند درصدشان قابلیت پرواز دارند.
قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارند، در بازار های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین پنج تا 7.5 میلیارد تومان فروخته می گردد.
هواپیمای شخصی در قوانین ایران
خرید هواپیمای شخصی به شکل زمزمه ای وسوسه نماینده در سال 1379 به گوش رسید. مردم عادی به این ترتیب می توانستند برای خودشان هواپیمای شخصی خریداری نمایند. ممکن است همین الان پیش خودتان هواپیمای شخصی را چیزی شبیه ماشین شخصی تصور کنید، اما اشتباه اصلی همین است. پس جلویش را بگیرید.
خرید هواپیمای شخصی سه سال بعد، حالت رسمی به خود گرفت. در آیین نامه مالکیت و بهره برداری هواپیمای شخصی آمده هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور، مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. اما و اگر ها را هم معین نموده اند.
خرید هواپیمای شخصی و استفاده از آن تنها با اخذ مجوز صلاحیت پرواز مجاز شناخته شده است. خریدار باید در ابتدا هواپیمای شخصی را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کند. قطعا دریافت یک سری مجوز ها مثل لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی نیز الزامی خواهد بود.
هواپیمای شخصی را مثل ماشین شخصی، نمی توان داخل پارکینگ خانه جا داد و هروقت میلتان کشید جایی بروید به آن استارت بزنید. صدور مجوز اولیه شش ماه زمان می برد هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز احتیاج دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تایید قابلیت های فنی و صلاحیت عوامل پرواز به وسیله سازمان هواپیمایی کشور صادر می گردد.
هواپیمای شخصی دردسر هایی مثل تعمیر و نگهداری، تامین قطعات و باقی موارد را هم دارد که کلی وقت می گیرند و باید زیر نظر سازمان هواپیمایی انجام گردد.
بیشتر بدانید | یک پنجم هواپیما های شخصی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر هستند. مالکیت هواپیما های شخصی علاوه بر اشخاص حقیقی، می تواند در اختیار اشخاص حقوقی باشد. گاهی نیز چند نفر به طور مشترک مالک هواپیما به حساب می آیند
کاربرد هواپیمای شخصی در ایران
هواپیمای شخصی را در فرودگاه مخصوص نگهداری می نمایند. فرودگاه گلبهار در مشهد، آزادی قزوین، زرقان شیراز، ایوانکی نزدیک تهران، کرمان، رامسر، نوشهر، ایلام، ارومیه، جلفا، کاشمر، دزفول، نیشابور، پیغام کرج، تبریز، بجنورد، اصفهان، شهرکرد، یاسوج، کیش، زنجان، همدان و نمک آبرود نقاطی هستند که می توان برای نشست وبرخاست هواپیمای شخصی روی آن ها حساب باز کرد.
هواپیمای شخصی در برخی فرودگاه ها مثل آزادی، نمک آبرود، نوشهر، کیش که با استقبال گردشگران روبرو هستند، به عنوان یک وسیله تفریحی در بازه های 10 تا 15 دقیقه ای استفاده می گردد. با این حال وقتی پای هواپیمای شخصی به اخبار باز می گردد، حساسیت ایجاد می نماید.
هواپیمای شخص احتمالا به این علت توجه افکار عمومی را به خود جلب می نماید که آن را مترادف با نوعی از سرمایه داری می دانند. با وجود حضور 250 فروند هواپیمای شخصی لازم نیست خیلی حرص بخورید چون بخشی از این اشتباه حاصل اشتباه گرفتن مفهوم هواپیما شخصی و جت شخصی است.
هواپیمای شخصی فوق سبک از نوع تک موتوره، بیشتر کاربرد تفریحی دارند
جت شخصی هواپیمایی است که معمولا در فیلم ها و سریال ها یا اخبار مربوط به سلبریتی های خارجی دیده ایم، اما براساس قانون، خرید جت خصوصی به وسیله افراد در ایران ممنوع است و آیین نامه تنها به هواپیما شخصی اشاره شده است.
هواپیمای شخصی در ایران بیشتر از نوع ملخی است که برای پرواز های با برد کوتاه استفاده می گردد؛ معمولا هم کاربرد آموزشی، تفریحی یا سم پاشی دارند. آیین نامه تاکید نموده فقط هواپیما های فوق سبک اجازه ورود و پرواز در کشور را دارند. با توجه به اینکه خرید این دسته از هواپیما ها مشمول تحریم نمی گردد، در حال حاضر میانگین سنی ناوگان هواپیمای شخصی کشور از نظر سال ساخت و ایمنی نسبت به هواپیما های غول پیکر و مسافری در رتبه بهتری قرار گرفته است.
هواپیمای شخصی فوق سبک معمولا دونفره است و توانایی پرواز به مدت پنج تا شش ساعت را دارد. برد پرواز هواپیمای شخصی به 230 تا 250 کیلومتر می رسد.
بیشتر بدانید | مالکان هواپیمای شخصی در فرودگاه آزادی آبیک قزوین، فرودگاه افلاک در شرق تهران، گلبهار در 30 کیلومتری مشهد، ورزقان نزدیک شیراز، مهرآباد و پیغام کرج در زمینه آموزش، تیک آف و لندینگ، پارکینگ، تعمیر و نگهداری، تعویض قطعات و سوخت رسانی خدمات دریافت می نمایند
قیمت هواپیمای شخصی در ایران
هواپیمای شخصی از نوع فوق سبک با ظرفیت دو نفر، در ایران بیشتر متعلق به برند های اروپایی و روسی مثل Tecnam، یوروفاکس، Sky lark، Land africa، Corvus، لاری ایکاروس، Zenair و Aero Pop هستند که بیشترشان در طول دهه 90 شمسی، وارد کشور شده اند.
قیمت پراید در آن دوره حدود 16 میلیون بوده و با 50 میلیون تومان می توانستید بنز مونتاژ ایران خریداری کنید. هزینه خدمات فرودگاهی (پارکینگ) برای صاحبان هواپیمای شخصی در آن دوره ماهیانه 700 هزار تومان بوده و تعمیرات و نگهداری حدود 800 هزار تومان خرج داشت.
تعداد هواپیمای شخصی کشور تا سال 99 حدود 170 فروند اعلام شده بود و از آن زمان تا حالا به 250 فروند رسیده است. یعنی ظرف سه سال تعداد هواپیما های شخصی کشور نزدیک 50 درصد افزایش پیدا نموده. بیشتر این هواپیما ها از نوع یک موتوره فوق سبک هستند که با عنوان هواپیمای ورزشی به کشور وارد شده اند و کمتر از 600 کیلوگرم وزن دارند. یعنی سبک تر از یک دستگاه پراید.
هواپیمای شخصی سال های آخر دهه 90، ماهی سه تا پنج میلیون تومان خرج روی دست صاحبش می گذاشت که این عدد احتمالا تا الان به بالای 10 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. سوخت مورد احتیاج هواپیمای شخصی نیز بدون احتساب یارانه بنزین محاسبه می گردد و با نرخ فوب خلیج فارس در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
قیمت هواپیمای شخصی با چنین معیناتی در بازار های جهانی بین 100 تا 150 هزار دلار است. قیمت هواپیمای مسافربری کوچک ایرباس A320 نزدیک 97 میلیون دلار است و خرید بویینگ 737 حدود 60 تا 99 میلیون دلار خرج دارد. هواپیما های بزرگ تر بین 200 تا 400 میلیون دلار قیمت دارند. پیش از تشدید تحریم ها در سال 97 وقتی دلار 12 هزار تومان بود، می شد با پرداخت یک تا دو میلیارد تومان یک هواپیما شخصی خرید، اما در حال حاضر با احتساب دلار 50 هزار تومانی قیمت هواپیمای شخصی به پنج تا 7.5 میلیارد تومان می رسد. لیست بلندبالایی از انواع ماشین می توان تهیه کرد که ارزششان بیشتر از هواپیمای شخصی است.