هفت توصیه مهم برای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ

به گزارش مجله سفر به کانادا، زندگی در تهران که شهری شلوغ و پر ازدحام و با هوایی آلوده است، آلودگی هوای تهران برای مرکز نشینان می تواند باعث مسائل زیادی گردد. مسائلی که به غیر از جسم انسان، می تواند روان را هم تا حدی آزار بدهد. آلودگی هوا معضلی نیست که بتوان به آن عادت کرد یا از کنار مسائلی که ایجاد می نماید، به سادگی گذشت. عکاسان خیابانی، هر روز این آلودگی هوای تهران را روی لنز خود می بینند و برای روزی که آسمانی آبی را به جای خاکستری دودها ببینند، انتظار زیادی می کشند. در این روزها، فقط آلودگی در تهران را نباید در نظر بگیریم. زیرا که شهرهایی خارج از استان تهران هم دچار این آلودگی هوا هستند. ریزگرد و گرد و خاک در خوزستان بیداد می نماید و اگر دنبال راهکاری برای کم کردن عوارض آنها داریم، می توانیم برای همه در نظر بگیریم. برخی از این پیشنهادات برای کاهش عوارض ریزگرد و آلودگی هوا که به وسیله متخصصان ارائه شده است را در این مقاله بیان می کنیم.

هفت توصیه مهم برای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ

1) نوشیدن مایعات، کاهش سم آلودگی هوا

اگر جزو کسانی هستید که مدت زمان زیادی در طول روز با آلودگی هوای تهران و ریزگرد در هوای خوزستان روبرو هستید، بهتر است مصرف مایعاتتان را بالا ببرید. نوشیدنی های گرم باعث می شوند که فعالیت ریه ساده تر گردد و خلط بیشتری برای جلوگیری از آلودگی به ریه را فراوری کند.

2) فقط برای موارد ضروری از خانه بیرون بیایید.

اگر کار خاصی ندارید و لازم نیست، زیاد از خانه خارج نشوید. در فضای بیرون هم سعی کنید که از فعالیت های سنگین دوری کنید تا کمتر ریزگرد و آلودگی تنفس کنید!

3) مدت زمان قرار گرفتن در آلودگی هوا را کم کنید!

در دوران اوج آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرها، این توصیه را مخصوصاً به بیماران قلبی می گوییم تا جایی که می توانند از خانه خارج نشوند و از افراد سالم بخواهند کارهای ضروری شان را انجام دهند. با این حال، بیشتر از دو ساعت در شهر تردد نداشته باشند.

4) ماسک فیلتردار راهی برای ریز گرد و آلودگی

ماسک های ساده و عادی، برای جلوگیری از ورود ذرات بزرگ به مجراهای تنفسی، مناسب هستند. اگر می خواهید جلوی ورود ریزگرد و ذرات ریز در هوا را بگیرید، ماسک های N95، گزینه بهتری هستند. به علاوه این که اگر تردد زیادی در شهر دارید، بهتر است ماسکتان را هر روز عوض کنید تا کارآیی خود را از دست ندهد و هر روز هوای تمیز را تنفس کنید. برای تردد در مکان های بسیار آلوده مانند مرکز شهر تهران، بهتر است روزی دوبار این کار را انجام بدهید. ماسک باید دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند.

5) فعالیت های سنگین نکنید تا تنفس سریع تری نداشته باشید!

فعالیت های سنگین مثل ورزش کردن، پیاده روی طولانی، یاری کردن در حمل بار های سبک و سنگین و... باعث می گردد که سرعت تنفس بالاتر برود. به همین سادگی مقدار جذب ریزگرد و ذرات ریز آلوده را به ریه خود بیشتر می کنید!

6) راه سرفه و عطسه را باز بگذارید

یکی از برترین مکانیزم های بدن برای بیرون کردن ذرات آلوده از بدن، عطسه و سرفه کردن است. از این طریق، مجرای ریه باز می گردد و جانی دوباره می گیرد. جلوی آنها را نگیرید!

7) به سیستم حمل و نقل عمومی اعتماد کنید

شاید باورتان نگردد، اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، باعث کاهش آلودگی می گردد! همین که خودروهای تک سرنشین در شهر کاهش پیدا نمایند، آلودگی کمتری نیز فراوری می گردد. پس بهتر از ماشین خود در طول روز دل بکنید و کمی هم به کاهش آلودگی یاری کنید. کمی سخت تر هست، اما بهتر از تنفس در هوای آلوده آن هم با ریزگرد و کلی ذرات ریز دیگر است!

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2223

به "هفت توصیه مهم برای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت توصیه مهم برای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید