سام سیر: واقعیت های عجیب و غریب پرواز خارجی و داخلی
به گزارش مجله سفر به کانادا، واقعیت های عجیب و غریبی در خصوص پرواز داخلی و خارجی وجود دارد که در ادامه می خوانید.
1. اگر شما تصادف در هواپیما داشته باشید، 95.7% احتمال وجود دارد که شما هنوز زنده بمانید. آن قدرها هم بد به نظر نمی آید!
2. شانس تصادف در خودرو یک به 5000 است. در هواپیما یک به 11٬000٬000 است. این یک معضل واقعی است که آیا شما در قرعه کشی برنده می شوید یا سقوط هواپیما را تجربه می کنید.
3. ماسک های اکسیژنی که از سقف به پایین می افتند، اندازه بسیار کمی اکسیژن دارند. اکسیژن آن ها تنها برای 15 دقیقه کار می نماید. تست نشان می دهد که این زمان کمی نیست؛ زیرا بعد از 7 دقیقه، می دانید که آیا این ماسک تفاوتی برای شما ایجاد می نماید یا...
4. اگر تا به امروز 10 بین المللی داشته اید، آمار می گوید که از هر چهار پرواز، یک خلبان یا یک یاری خلبان در طول پرواز خوابیده است. تصور کنید، در طول یکی از این 10 پرواز داخلی یا خارجی، هر دوی آن ها خوابیده باشند!
5. اولین شرکت هواپیمایی در جهان KLM، در سال 1919 تاسیس شد و اولین کلاس بیزنس به وسیله ایرلاین Qantas معرفی گردید.
6. در توالت هواپیما هرگز به طور کامل قفل نخواهد شد. یک دکمه مخفی وجود دارد که می تواند درب را باز کند، حتی اگر با خودتان فکر کنید که در را خوب قفل نموده اید.
7. اگر بیش از سه ساعت پرواز داخلی کنید، ذائقه تان را از دست می دهید. احساس چشایی حتی می تواند تا یک سوم هم ضعیف گردد. به همین علت است که غذاهای هواپیما اغلب به عنوان بی مزه شناخته می شوند.
8. در هر زمانی در بالای سیاره زمین بین 50٬000 تا 80٬000 هواپیما پرواز خارجی و داخلی می نماید؛ بنابراین در هوا بیشتر از صربستان انسان وجود دارد.
9. در بیشتر پرواز خارجی بین المللی، شما حق دارید تا آنجا که دوست دارید، نوشیدنی و غذا بخورید. در حال حاضر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که خدمه کابین اجازه این کار را به شما بدهند!
10.تقریبا در تمام پرواز خارجی بین المللی، یک پک کوچک از اقلام بهداشتی شخصی دریافت می کنید.
11. پتوهای هواپیما پس از هر استفاده شسته نمی شوند! آن ها برای اتو کردن سریع و بسته بندی ارسال می شوند. آن پتوهایی که خیلی کثیف هستند، به داخل هواپیما برنمی گردند. هدفون ها هم همین برنامه را دارند، آن ها تمیز می شوند و شما یک هدفون نو نمی گیرید!
12. کثیف ترین مکان در هواپیما سینی (میز) است که در مقابل شما قرار گرفته است و البته کف زمین. سینی بعد از هر پرواز داخلی و خارجی تمیز نمی گردد.
13. در هواپیما یک سر مهماندار وجود دارد. فردی که کار خدمه هواپیما را هماهنگ می نماید.
14. برای 99% پرواز خارجی و داخلی، هواپیما احتیاجی به راهنمایی انسان ندارد. حالا با خیال راحت تر می توانید به خوابیدن خلبان و یاری خلبان فکر کنید!
15. %85 از سقوط هواپیماها در سه دقیقه اول، در طول بلند شدن یا در هشت دقیقه آخر، در طول فرود، اتفاق افتاده است.
16. با وجودی که هواپیمای کنکورد در زمان خودش باعث یک انقلاب در صنعت هوایی شده بود (هواپیماهای فراصوت که دو برابر سرعت نور بودند - یعنی دو ماخ) در سال 2003 به ورشکستگی رسید؛ اما به همین دلیل یک شرکت هواپیمایی آمریکایی به نام BOOM به عرصه وارد شد که هدف آن ساخت یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت با سرعت 2.2 ماخ (2.6 برابر سرعت بیشتر در مقایسه با سایر خطوط هوایی) است.
17. طبق دستورالعمل، خلبان و یاری خلبان مجاز نیستند غذای یکسان بخورند. این خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را کاهش می دهد.
18. تنها 6 درصد از کل مردم جهان سوار هواپیما شده اند.
19. در هواپیمای Boeing 747 یا Airbus 320، به طور میانه 250 تا 300 کیلومتر کابل وجود دارد.
20. هواپیماها با سرعت 800 کیلومتر در ساعت یا 0.8 مایل در ساعت پرواز می نمایند.
21. سرعت تیک-آف هواپیما 280-240 کیلومتر در ساعت است و V2 (حداقل سرعت پرواز ایمن) نامیده می گردد.
22. بال های بزرگ هواپیما بی فایده هستند، مگر اینکه اول فلاپ های دُم هواپیما تعادل افقی را حفظ نمایند. تنها زمانی که دماغه هواپیما کمی به سمت بالا کشیده می گردد و چرخش هوا مستقیما به پایین ترین قسمت هواپیما راهنمایی می گردد، بال های بزرگ توانایی ساخت یک فشار و نیروی کافی برای بلند کردن هواپیما از روی زمین به سمت آسمان را دارند.
23. در هر 1000 ساعت پرواز خارجی یا داخلی انتظار می رود که حداقل یک رعد و برق به هواپیما زده گردد. خوشبختانه هواپیماها طوری ساخته شده اند که رعد نمی تواند به آن ها آسیب برساند.
24. جایگاه امنی در هواپیما وجود ندارد. FAA، اداره هوانوردی فدرال آمریکا می گوید که تفاوت موقعیت در اندازه مرگ و میر در خصوص سقوط هواپیما حداقل است. در جلوی هواپیما 38 درصد، در وسط 39 درصد و در پشت 32 درصد است.
25. هواپیماهایی مانند Boeing 777 یا A380 دارای اتاق خواب برای خدمه پرواز خارجی و داخلی هستند که مانند جعبه است. این اتاق ها مخصوصا زمانی مهم هستند که دو دسته خدمه در پرواز خارجی وجود دارد.
26. پس از فرود، مردم اغلب به افتخار خلبان کف می زنند، اگر چه در واقع، باید به لاستیک ها توجه گردد. تایرهای هواپیما می توانند در برابر وزن 38 تُنی ایستادگی نمایند. A380 دارای 22 در یک فشار 14 بار است. یک مجموعه از لاستیک ها می تواند در حدود 300 فرود کار نمایند.
27. در صورت تصادف، اولین چیزی که به طور اتوماتیک در هواپیما از کار می افتد، برق است. علت آن خطر آتش سوزی است. به همین علت چراغ ها هنگام فرود و برخاستن در شب خاموش می شوند. چشم مسافران باید به تاریکی در خصوص شرایط پیش بینی نشده، عادت کند.
28. هواپیماهای نو، طوری طراحی شده اند تا بتوانند تنها با یک موتور برای مدت زمان طولانی پرواز داخلی نمایند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا یا FAA بوئینگ 787 Dreamliner را با شماره 330 تایید کرد. 330 به تعداد کل دقیقه هایی که 787 می تواند با یک موتور در هوا باقی بماند، اطلاق می گردد.
29. هواپیما می تواند بدون موتور پرواز داخلی یا خارجی انجام دهد. این نسبت گلاید (سر خوردن / پرواز بدون نیروی موتور) نامیده می گردد. 747 می تواند تا حدود سه کیلومتر گلاید را برای هر 300 متر ارتفاع از دست رفته، داشته باشد.
30. توالت هنوز زیر سیگاری دارد؛ اما سیگار کشیدن به شدت ممنوع است.
31. فرایند تراکم علت این است که چرا خطوط سفید را در آسمان پشت هواپیماها می بینیم. این خط ها چیزی بیش از واکنش هوای سرد در بالای اتمسفر به هوای داغ فراوری شده به وسیله موتور در فرآیند احتراق سوخت نیستند.
32. هر پنجره ای در هواپیما دارای یک سوراخ کوچک در پایین است. این یک ترفند امنیتی برای تعادل فشار بین پانل های پنجره است.
33. هر هواپیمایی نمی تواند یک حیوان را در داخل خودش راه بدهد. اگر هم این کار را انجام بدهد، حیوان را در قسمت بار هواپیما می گذارد؛ تنها بوئینگ 747 و ایرباس A320 یا هواپیماهای بزرگ تر شرایط حمل و نقل مناسب تری برای این کار دارند.
34. تمام پرواز خارجی و داخلی احتیاج به خدمه ای دارند که به زبان انگلیسی مسلط باشند. این قانون در پرواز داخلی و خارجی به هیچ وجه رعایت نمی گردد.
منبع: پرواز خارجی
منبع: کجارو