راه آهن ارومیه در مسیر پنج مرز واقع شده است
به گزارش مجله سفر به کانادا، سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است که راه آهن ارومیه در کنار اهمیت مسافری که خواهد داشت، در عرصه بار نیز توانایی بالقوه قابل توجهی برای نقش آفرینی دارد.

عباس خطیبی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه راه آهن ارومیه در حالی افتتاح می شود که کار زیرسازی آن به سرانجام رسیده و عملیات روسازی و ساختمان سازی این پروژه بالغ بر 99 درصد پیشرفته داشته است. از این رو این طرح ریلی یکی از آماده ترین پروژه هایی است که از سوی مقامات دولتی به افتتاح خواهد رسید.
وی درباره میزان اهمیت این پروژه ریلی در آینده راه آهن کشور شرح داد: خوشبختانه این مسیر با تکمیل 98 کیلومتر باقی مانده امکان آن را فراهم می نماید که یکی از مهم ترین استان های ایران یعنی آذربایجان غربی به شبکه راه آهن متصل شود. ما پیش بینی می کنیم که با افتتاح این طرح چه در عرصه مسافری و چه در عرصه باری استقبال قابل قبولی از راه آهن ارومیه صورت گیرد.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این مسیر با عرض شش متر و با یک خط ریلی فعال شروع به کار می نماید و قطارهای مسافری توان حرکت در آن با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت را خواهند داشت. طبق پیش بینی های انجام شده این راه آهن می تواند سالانه یک میلیون نفر مسافر و 1.5 میلیون تن بار جابه جا کند.
خطیبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان آذربایجان غربی شرح داد: این استان محصولات داخلی فراوری نموده و احتیاج به جابه جایی آنها دارد، به پنج مرز بین المللی نیز بسیار نزدیک است. از این رو امکان آن وجود خواهد داشت که لااقل بخشی از تبادلات تجاری انجام شده در هر یک از این سرانجامه های مرزی به وسیله راه آهن ارومیه جابه جا شده و به نقاط مختلف کشور انتقال یابد.
به گفته وی، یکی از اصلی ترین موقعیت های موجود در این زمینه به سرانجامه مرزی تمرچین باز می شود. این سرانجامه که در شمال غربی ایران نقشی بسیار مهم ایفا می نماید می تواند در آینده راه آهن ارومیه نیز به عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفته شود.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در این راستا مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا در صورت رسیدن به موافقت های مالی و قانونی لازم راه آهن ارومیه در آینده به مرز تمرچین متصل شود تا به این ترتیب امکان جابه جایی بار و محموله های اقتصادی افزایش یابد. در هر صورت آینده این پروژه ریلی بسیار مثبت ارزیابی شده و امیدواریم با استقبالی که صورت می گیرد این طرح در آینده نه چندان دور تاثیرگذاری جدی از خود نشان دهد.
به گزارش خبرنگاران، طبق برنامه ریزی انجام شده با حضور رئیس جمهوری، روز دوشنبه 28 آبان راه آهن ارومیه رسما به بهره برداری خواهد رسید. این مسیر ریلی که آذربایجان غربی را رسما به شبکه ریلی متصل می نماید، سومین پروژه از پنج پروژه اولویت دار دولت است که شروع به کار خواهد نمود.
پیش از این راه آهن دو شهر کرمانشاه و همدان به بهره برداری رسیده اند و در آینده خط دوم تبریز و راه آهن رشت نیز رسما آماده خدمت رسانی به مردم خواهند بود. وزارت راه و شهرسازی پس از نهایی شدن این پروژه های اولویت دار بحث اتصال راه آهن به استان هایی مانند کردستان، بوشهر و اردبیل را دنبال خواهد نمود.
منبع: خبرگزاری ایسنا