راهنمای خرید پرده پروژکتور؛ تجربه تصویری عالی

به گزارش مجله سفر به کانادا، اگر یک ویدئو پروژکتور در اختیار دارید اما هنوز تصویر آن را روی سطوح مختلف پخش می کنید، وقت آن رسیده که ویژگی های برجسته یک پرده پروژکتور اختصاصی که دید شما به تصویر را متحول می نماید، نگاهی بیندازید.

راهنمای خرید پرده پروژکتور؛ تجربه تصویری عالی

استفاده از ویدئو پروژکتور در سال های اخیر با توجه به افزایش کیفیت و صفحه بزرگ، گسترده تر شده است اما خیلی از افراد با وجود هزینه برای خرید یک پروژکتور خوب، تصویر آن را روی سطح مناسبی پخش نمی نمایند و بخش زیادی از ظرفیت نمایش را از دست می دهند.

شاید مناسب باشد که با آگاهی از ویژگی های یک پرده پروژکتور و انواع مختلف آن، کیفیت تصاویری که دیدن می کنید را ارتقا دهید. به همین علت در این مطلب به آنالیز جامع پرده نمایش می پردازیم و آن را از جنبه های گوناگون آنالیز می کنیم.

پرده پروژکتور (Projector Screen) چیست؟

همان طور که نامش هم نشان می دهد، پرده نمایش صفحه ای است که تصویر ویدیو پروژکتور روی آن نمایش می یابد. این نوع صفحه های نمایش، برای بازتاب تصاویر از یک پروژکتور روی یک سطح بزرگ و اغلب برای اهداف نمایش سینمایی، گیمینگ یا ارائه آموزشی و تجاری ساخته شده اند.

شاید تصور کنید که وقتی می توان تصویر را روی هر سطحی از جمله دیوار یا تخته وایت برد انداخت، چه ضرورتی به داشتن یک پرده نمایش است؟ اما خوب است بدانید که سطح پرده نمایش، تفاوت قابل توجهی در تصویری که می بینید دارد. در این جا دلایل احتیاج به یک پرده نمایش را مرور می کنیم.

ضرورتِ داشتن پرده پروژکتور

بیشترین بهره از کیفیت ویدیو پروژکتور، فقط به وسیله یک پرده پروژکتور خوب تأمین می گردد. پرده نمایش با پوشش ویژه، خاصیت انعکاسی را افزایش می دهد. در حقیقت این ابزار، چندین مزیت دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1. وضوح تصویر بالاتر

یک نمایشگر پروژکتور، کاملا برای ارائه تصویر با وضوح بالا طراحی شده است. وضوح واقعی زمانی برای بیننده قابل درک است که به سطحی بتابد که مانع یکپارچگی پیکسل ها نگردد.

هر سطحی مانند دیوار، که کاملا صاف نباشد یا به طور کلی هر نوع بافتی بزرگ تر از ابعاد تک پیکسل پروژکتور داشته باشد، پتانسیل مختل و مخدوش کردن هندسه پیکسل را دارد.

اگرچه چشم قادر به تشخیص یک پیکسل مخدوش شده روی سطوح مختلف نیست اما این پیکسل ها در کنار هم، تصویر نهایی را از نگاه شما بی کیفیت می نمایند. در مقایسه با این نوع سطوح، هنگام استفاده از یک پرده نمایش درجه یک، که به درستی با وضوح بالای پروژکتور شما کالیبره شده است، می توانید وضوح، شفافیت و پویایی تصویر را تشخیص دهید.

2. دقت رنگ

در حالی که به نظر می رسد رنگ سفید، سفید است و رنگ خاکستری، خاکستری، اما در حقیقت آن چه می بینیم، چیزی در طیف سفید و خاکستری است و حتی در موارد خاصی از رنگ آمیزی، تعادل سفید می تواند کمی به سمت طیف زرد یا طیف آبی هم متمایل گردد.

اما یک پرده نمایش طوری تنظیم و کالیبره شده تا بر تعادل رنگ تصویر تأثیری نگذارد و تأثیر تغییر رنگ را به کمترین مقدار برساند.

3. روشنایی

یکی دیگر از مزایای پرده نمایش، این است که می توان با انتخاب محصولی با درصد بازتاب دلخواه، تجربه دیدنی تصویر را بهتر کرد.

4. تصویر نرم

پرده های نمایش باکیفیت، بافت قابل رؤیتی ندارند و تصویر حاصل جلوه بیشتری در نگاه مخاطب خواهد داشت. به این علت که سطح پرده، هندسه پیکسل های پروژکتور را تحریف نمی نماید و تغییر نمی دهد.

با برخورد پیکسل های تابیده شده به یک سطح دارای بافت معین، تصویر نهایی می تواند نویزدار یا حتی شکسته به نظر برسد. اما بافت صاف یک پرده نمایش، به شما امکان می دهد تا به خوبی ویدیوهایی با وضوح 4K و فراتر از آن پخش کنید.

5. زیبایی

یک پرده پروژکتور متناسب، می تواند زیبایی محیط را بیشتر کند. چه از یک پرده ثابت بهره ببرید و مانند قاب آن را با دکوراسیون هماهنگ کنید و یا از یک پرده جمع شونده و برقی بهره ببرید که ظاهری مدرن به اتاق خود بدهید، پرده نمایش می تواند محیط نمایش شما را کاملا اختصاصی و متمایز جلوه دهد.

نقاط ضعف استفاده از پرده نمایش

استفاده از پرده برای نمایش تصویر ویدئو پروژکتور تنها دو عیب دارد. یکی اینکه احتیاج به پرداخت هزینه برای یک پرده نمایش مطلوب است و دیگری نصب و تنظیم کردن پروژکتور و پرده که کمی بیشتر از زمانی طول می کشد که پرده نمایش ندارید.

اما اگر کمی به داشتن یک تصویر باکیفیت اهمیت می دهید، داشتن یک پرده سینمایی کوچک، این عیب ها را جبران می نماید و با یک نگاه به جزئیات خیره نماینده تصویر در یک پرده نمایش، به وسیله یک پروژکتور 120 اینچی 4K، بلافاصله تأیید می کنید که خرید شما ارزشش را داشته است.

موارد استفاده پرده پروژکتور

شاید معلم یا استادی باشید که در پی یک صفحه نمایش مطلوب برای نمایش اسلایدها و فیلم های آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان خود هستید. شاید یک متخصص حوزه کسب وکار هستید که از پروژکتور بیشتر برای ارائه پاورپوینت و اکسل استفاده می کنید یا شاید یک علاقه مند به سینما هستید که می خواهید فیلم ها را در آرامش و با برترین کیفیت ببینید. بسته به احتیاجتان، می توانید پرده پروژکتور دلخواه خود را پیدا کنید.

مهم ترین موارد استفاده از پرده نمایش پروجکشن عبارتند از:

سینمای خانگی

یک پرده پروژکتور سینمای خانگی برای افرادی که می خواهند یک اتاق سینمایی اختصاصی یا شب های فیلم در حیاط یا پشت بام داشته باشند یا حتی کسانی که می خواهند یک سینما را درست در سالن اصلی خانه خود دیدن نمایند، گزینه ای عالی است.

اتاق های بزرگ

اتاق های بزرگ مانند تالارها، محیطی ایدئال برای یک پرده نمایش بزرگ فیلم هستند.

اتاق های کنفرانس

وقتی صحبت از ارائه داده های چندرسانه ای به میان می آید، هیچ چیز بهتر از یک پرده نمایش نمی تواند نگاه ها را متوجه خود کند.

کلاس های درس

از ابتدایی تا دانشگاه، مراکز آموزشی برای یاری به یادگیری فراگیران، قطعا به صفحه نمایش بزرگ احتیاج دارند.

مراسم ها

اگر سالنی در اختیار دارید که مراسم خاصی مانند عروسی در آن برگزار می گردد، داشتن یک پرده پروژکتور بزرگ و باکیفیت و ارائه محتوای مجذوب کننده به وسیله آن می تواند کاملا در فکر حاضران ثبت گردد.

شیوه کار پرده ویدئو پروژکتور

انواع مختلفی از پرده نمایش برای پروژکتور وجود دارد، اما بیشتر آن ها بر اساس یک اصل کلی کار می نمایند. سطح پرده، از یک ماده بازتابنده ساخته شده است که به طور خاص برای بازتاب نور یک پروژکتور به سمت مخاطب طراحی شده است. این ماده بازتابنده را می توان از مواد مختلفی از جمله پلیمر وینیل، دانه های شیشه ای و پارچه ساخت.

هنگامی که نور یک پروژکتور به سطح پرده برخورد می نماید، به خوبی به سمت مخاطب منعکس می گردد. مقدار نور بازتاب یافته، به عوامل مختلفی از جمله نوع مواد، زاویه پروژکتور و نور محیط در اتاق بستگی دارد.

ویژگی های مواد پرده

یکی از موارد ضروری که باید به آن فکر کنید، مواد به کار رفته در پرده نمایش است. این مواد پتانسیل تغییر کامل ویژگی های تصویر نهایی را دارند، بنابراین با دقت انتخاب کنید.

رنگ

در حالی که پرده نمایش کلاسیک، به رنگ سفید و برای اغلب موارد استفاده برترین گزینه است، اما پرده های نمایش در رنگ های دیگر هم وجود دارند و بسته به کاربرد می توانید سطوحی در رنگ های مختلف تهیه کنید.

درصد بازتاب

بعضی پرده ها یاری می نمایند تا روشنایی به طور مصنوعی افزایش یابد و از HDR بیشتر پشتیبانی گردد. این ویژگی اما اغلب باعث کاهش زاویه دید می گردد. بنابراین پوشش یکنواخت پرده نمایش توصیه می گردد. به ویژه اینکه با پروژکتورهای مدرن مجهز به HDR، این اصلاحات روی پرده، مزیت زیادی محسوب نمی گردد.

پرده نمایش آکوستیکی

معمولا پرده ها از مواد پارچه-مانند ثابت برای مسدود کردن و بازتاب نور استفاده می نمایند که باعث مسدود کردن صدا هم می گردد و بنابراین باید بلندگوها را در کنار پرده یا جای دیگری از اتاق قرار داد.

اما صفحه های شفاف از نظر آکوستیکی، از بافت توری-مانند استفاده می نمایند که باعث تعادل میان بازتاب نور و عبور صدا می شوند. به عبارت دیگر کوشش شده تا تصویر خوب با صدای مطلوب همراه گردد.

بسته به کیفیت ساخت پرده آکوستیک، ممکن است تجربه شما بسیار متفاوت باشد، بنابراین برای کاربری عمومی، یک پرده نمایش معمولی توصیه می گردد.

انواع پرده

انواع مختلفی از پرده ویدیو پروژکتور وجود دارد که عبارتند از:

پرده قاب ثابت

این مدل ها را نمی توان جمع کرد و یک وسیله ثابت در اتاق هستند اما به همین علت برای استفاده در سینماهای خانگی بسیار محبوب شده اند. پرده های نمایش ثابت معمولا بیشترین دوام را دارند چون مدام بالا و پایین نمی روند و خمیدگی و موج دار نخواهند شد.

علاوه بر این، ثابت بودن پرده باعث می گردد تا تنوع مواد بیشتری در زمینه پوشش صفحه آن ها وجود داشته باشد. بدین ترتیب هرچند یک پرده جمع شونده برقی می تواند مجذوب کننده به نظر برسد اما پرده ثابت در مجموع کیفیت تصویر بهتری ارائه می دهد و اثرگذاری بیشتری دارد. البته به همین دلایل معمولا جزو گران قیمت ترین ها هم هستند.

پرده جمع شونده

پرده نمایش های جمع شونده در دو نوع کلی فراوری می شوند: برقی (موتوردار) و دستی.

پرده نمایش برقی موتوردار

پرده موتوردار ظاهری بسیار حرفه ای برای ارائه ها یا سینمای خانگی شما ایجاد می نماید. این مدل ها با نکترل از راه دور کار می نمایند و باعث صرفه جویی در فضا می شوند.

این مدل ها را می توان به صورت توکار هم در سقف کار کرد تا هنگامی که به آن ها احتیاجی نیست، از دید پنهان باشند.

پرده نمایش دستی

اگر در پی پرده پروژکتور با قیمت کم هستید، مدل های دستی می توانند انتخاب خوبی باشند. با یاری یک قرقره امکان باز کردن پرده وجود دارد و بازگشت آن با یاری یک فنر انجام می گردد. اغلب هم دارای ویژگی بازگشت کنترل شده هستند تا جمع شدن سریع، باعث آسیب به پرده نگردد.

این مدل ها بسیار سبک تر از مدل های موتوردار هستند و از سویی به مراقبت کمتری هم احتیاج دارند.

نکات خرید

دقت به عوامل گوناگون می تواند به شما برای انتخاب برترین پرده نمایش ویدئو پروژکتور یاری کند. اینکه چه نوع پروژکتوری دارید، اتاق چقدر روشن است، اتاق چقدر بزرگ است، به چه نوع صفحه نمایشی احتیاج دارید، پرده نمایش را کجا قرار می دهید و مهم تر از همه، چه مقدار ای برای پرده نمایش احتیاج دارید؟

وضوح صفحه نمایش پروژکتور

وضوح خود ویدئو پروژکتور عامل مهمی در خرید پرده نمایش مناسب است. اگر مشغول ایجاد یک سینمای خانگی هستید، باید تصویری با کیفیت را تجربه کنید که به یک پرده پروژکتور 4K احتیاج خواهید داشت.

هر سطح صافی تجربه سینمایی کاملی را در اختیارتان نمی گذارد. پیکسل های یک پروژکتور 4K بسیار کوچک هستند و اگر سطح پرده کاملا صاف نباشد، اعوجاج پیکسل ها به چشم می آید و بدین ترتیب استفاده همه جانبه ای از آن نمی برید.

این روزها برای برترین استفاده از پروژکتور، باید یک پرده پروژکتور 4K داشته باشید که از وضوح UHD پشتیبانی کند. چنین مدل هایی کاملا بدون بافت هستند و یک سطح صاف را برای نمایش در اختیار شما می گذارند که به نمایش دقیق تصویر یاری می نمایند.

حتی برای پشتیبانی از نسل آینده دستگاه های ویدئو پروژکتور، توصیه می گردد که پرده را با وضوح بالاتری نسبت به خود دستگاه ویدئو پروژکتور بگیرید. اگر از وضوح دستگاه خود مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای ارائه شده همراه پروژکتور را مطالعه کنید یا با خواندن مدل از روی دستگاه، ویژگی های آن را در اینترنت ببینید.

روشنایی اتاق

نورپردازی در معین نوع ماده ای که سطح پرده پروجکشن شما باید از آن ساخته شده باشد، اهمیت زیادی دارد.

پرده های نمایش نه تنها باید نور پروژکتور را به خوبی منعکس نمایند، بلکه باید از نور محیطی هم برای ارائه برترین کیفیت تصویر استفاده نمایند. بنابراین اگر اتاق شما نور محیطی زیادی دارد، احتمالا باید یک پرده پروژکتور با قابلیت حذف نور مزاحم محیط تهیه کنید.

مقدار اتاق

اگر اتاق بزرگ تری دارید، می توانید صندلی ها را طوری بچینید که مخاطب در مرکز پرده نمایش قرار بگیرد و بدین ترتیب پرده بتواند نور بیشتری را منعکس کند. اما در یک اتاق کوچک تر که افراد از همه زوایا به پرده نگاه می نمایند، به صفحه ای با پخش نور کمتر احتیاج دارید. نوع ماده پوشش دهنده سطح پرده، تأثیری جدی بر مخاطبان خواهد داشت.

فاصله مشاهده

حتی اگر دیوار به مقدار کافی بزرگ باشد، شاید برترین نتیجه را ندهد چون برای دیدنی راحت، باید در فاصله بیشتری هم از آن قرار بگیرید. بنابراین اگر اتاق به مقدار کافی بزرگ نیست، بهتر است پرده کوچک تری انتخاب کنید.

برای محاسبه فاصله دید بهینه، باید میدان دید چشم را در نظر بگیریم. انجمن مهندسان تصاویر متحرک و تلویزیون (SMPTE) توصیه می نماید در محدوده ای بنشینید که صفحه نمایش، حداقل 30 درجه از میدان دید شما را پر کند. اگرچه برای یک تجربه سینمایی، 40 درجه پیشنهاد می گردد.

یک راه آسان برای محاسبه این فاصله، ضرب کردن مقدار صفحه نمایش در 1.2 برای فاصله دیدنی سینمایی یا 1.6 برای استفاده استاندارد است.

نسبت تصویر

پرده های نمایش پروژکتور حداقل در سه نسبت مختلف ارائه می شوند: 4:3، 16:9 و 2:35:1. ابعاد 4:3 قدیمی شده و امروزه تقریبا دیگر استفاده نمی گردد و با 16:9 جایگزین شده است. با این حال، اگر می خواهید تجربه ای کاملا سینمایی داشته باشید، نسبت 2.35:1 برترین انتخاب است.

برای انتخاب نسبت تصویر ایدئال برای پرده نمایش خود، باید نوع محتوایی که بیشتر دیدن می کنید و نسبت های پشتیبانی شده به وسیله پروژکتور را در نظر بگیرید. سیستم های پروجکشن پیشرفته تر می توانند به طور اتوماتیک نسبت تصویر را تنظیم نمایند.

محل قرارگیری پرده نمایش

بسته به دکوراسیون و کاری که می خواهید انجام دهید (استفاده سینمایی، آموزشی، کسب وکار و …)، چندین انتخاب برای مکان پرده پروژکتور وجود دارد.

پرده نمایش سقفی

این نوع پرده های، از سقف آویزان می شوند. بیشترا جمع شونده هستند و به علت ظاهر زیبایشان در مقایسه با مدل های سه پایه دار، انتخابی عالی هم برای کسب وکارها و هم برای اجرای سینمای خانگی هستند.

حتی مدل های توکار وجود دارند که باعث می شوند زمانی که به پرده احتیاجی نیست، کاملا از دید پنهان گردد.

پرده نمایش دیواری

این مدل به طور دائمی روی دیوار نصب می گردد و از محبوب ترین گزینه ها برای سینمای خانگی است چون در ارتفاع کاملا مناسب نصب می گردد.

خیلی از این مدل ها به صورت ثابت و مانند قاب روی دیوار نصب می شوند اما بعضی هم قابلیت جمع شدن دارند که گزینه مطلوبی برای استفاده در اداره یا کلاس هستند.

پرده نمایش پایه دار

این مدل ها قابلیت جمع شدن و انتقال آسان را دارند و در مدل های دارای سه پایه یا چند پایه موجود هستند، اما شاید ظاهر آن ها به زیبایی مدل های دیواری یا سقفی نباشد.

برای نمایش فیلم در حیاط یا یک مراسم در فضای باز، یا حتی زمانی که به گردش می روید، داشتن یک پرده نمایش پایه دار تجربه متفاوتی را در اختیارتان می گذارد.

اگر از این مدل ها استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که پیش از جمع کردن، سطح آن را تمیز کنید تا بار بعدی با کثیفی یا خرابی آن روبرو نشوید.

پرده نمایش بادی

در میان پرده نمایش های اختصاصی فضای باز، پرده نمایش های بادی هم وجود دارند که معمولا مقاومت بیشتری در برابر گرما و سرمای بیرون، باران و حتی باد دارند. این مدل ها در عین حال که یک نمایشگر گسترده در اختیارتان قرار می دهند، یاری می کنن به آسانی آن را برپا و در نهایت جمع کنید.

پرده نمایش زمینی

این نوع پرده نمایش در حقیقت نوعی پرده تاشو است که رو به بالا باز می گردد. از این مدل معمولا به عنوان جایگزینی برای تلویزیون و یا در ابعاد بزرگ تر برای ایجاد سینمای خانگی استفاده می گردد.

پرده نمایش رومیزی

گاهی اوقات، مثلا در یک جلسه کاری، لپ تاپ نمی تواند هدفتان را به خوبی بازگو کند اما یک پرده نمایش رومیزی قابل حمل، به ارائه شما ظاهری مجذوب کننده می بخشد و می تواند عامل مهمی در امضای قرارداد بعدی باشد! مدل های رومیزی معمولا کوچک تر از مدل های دیگر هستند و به خوبی برای فاصله های نزدیک بهینه شده اند.

جمع بندی

در این مطلب به آنالیز ضرورت استفاده از پرده نمایش ویدئو پروژکتور پرداختیم و مدل های مختلف آن را آنالیز کردیم. روشن است که داشتن یک پرده پروژکتور می تواند کیفیت تصویر نمایش داده شده را به شکلی چشمگیر افزایش دهد، بنابراین با هزینه ای پایین یک نمایشگر بزرگ و باکیفیت در اختیار خواهید داشت.

منابع: Projectorscreen, BenQ, NY Times

پرسش های متداول درباره پرده پروژکتور

آیا احتیاجی به خرید پرده نمایش وجود دارد؟

اگر پروژکتور را برای تجربه تصویری بزرگ تر گرفته اید، احتمالا کاهش کیفیت تصویر شما را ناامید نموده است. اما خوب است بدانید که شما هنوز از تمام ظرفیت پروژکتور استفاده نمی کنید و یک پرده نمایش خوب می تواند تجربه شما را بهبود دهد.

چه مدل پرده نمایشی مناسب است؟

پرده پروژکتور انواع مختلفی دارد که بسته به کیفیت تصویر و چیدمانی که احتیاج دارید، می توانید مدل دلخواه را انتخاب کنید. توجه به جزئیات دیگری هم هنگام خرید لازم است که در این مطلب به آن ها اشاره شد.

آیا پرده نمایش مقرون به صرفه قیمت هم وجود دارد؟

پرده های نمایش در رده های قیمتی متفاوتی وجود دارند. اما اگر در پی کیفیت هم زمان با قیمت مناسب هستید، بهتر است به سراغ مدل های دستی و غیرموتوردار بروید که با قیمت های پایین تر قابل تهیه هستند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2269

به "راهنمای خرید پرده پروژکتور؛ تجربه تصویری عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید پرده پروژکتور؛ تجربه تصویری عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید