جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 19 اسفندماه 99

به گزارش مجله سفر به کانادا، فرایند صعودی بورس که از ابتدای هفته شروع شده، امروز هم ادامه دارد و در ساعات ابتدایی شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های بزرگ و به تبع آن رشد شاخص کل بورس هستیم. شرایط برای شرکت ها کوچک همچنان به حالت مطلوب نرسیده، اما بهتر از روز گذشته است. تا جایی که با گذشت 30 دقیقه از شروع بازار شاخص کل جهش 15 هزار واحدی را پشت سر گذاشته و ضرر های دو روز را جبران کرده است. شاخص بورس با این جهش به کانال 1.2 میلیونی برگشته و حالا در محدوده یک میلیون و 215 هزار واحدی قرار گرفته است. تا اینجای کار شاخص کل 1.26 درصد و شاخص هم وزن 22 صدم درصد رشد کرده اند که نشان می دهد شرایط برای شرکت های بزرگ بهتر است. به خصوص فولاد، فملی، شپنا، شستا، شبندر، خودرو و شتران که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 19 اسفندماه 99

سهم نمادهای قرمز کاهش پیدا کرد

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه شنبه 19 اسفندماه از مجموع 303 نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در 182 نماد هستیم و 121 نماد فرایند صعودی دارند. در بازار فرابورس شرایط بدتر است و در بین 194 نماد معامله شده، 132 نماد ارزش سهام خود را از دست داده 2 اند و 62 نماد در مدار صعودی حرکت می کنند. موردی که نشان می دهد هرچند هنوز اکثریت با نماد های قرمزرنگ است، اما سهم آن ها از کلیت بازار کاهش پیدا کرده و می توان گفت امروز نماد های بیشتری در فرایند صعودی شاخص کل همراهی می کنند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 19 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز به رنگ سبز درآمده. البته از آنجایی که نماد های شاخص ساز حجم بزرگتری روی نقشه دارند به همین خاطر کل نقشه را سبزرنگ می بینیم و باید توجه داشته باشید که نماد های قرمز از نظر تعداد بیشتر هستند. امروز صندوق های سرمایه گذاری ETF مثل روز های گذشته در صدر گروه های صنعت از نظر ارزش معاملات قرار دارند. پالایش به لطف صعود نماد های فرآورده های نفتی حدود چهار درصد و دارا یکم حدود سه درصد رشد کرده اند. دیگر صندوق های سرمایه گذاری سهامی عموما در حدود دو تا سه درصد افزایش قیمت را تجربه می کنند. گروه فرآورده های نفتی امروز سراسر سبزرنگ است و اغلب نمادهایش صف خرید دارند. شپنا، شبندر و شتران امروز تا شش درصد رشد کرده اند و شبریز چهار درصد افزایش قیمت دارد. برکت به آن سوی پاندول نوساناتش رسیده و امروز شاهد تشکیل صف خرید با حجم معالات قابل توجه است. دیروز و پریروز این نماد صف فروش سنگینی داشت. دیگر نماد های دارویی شرایط متعادلی را تجربه می کنند. رنگ سبز به گروه خودرو و ساخت قطعات هم رسیده. خساپا سه درصد و خودرو چهار درصد رشد کرده است. خگستر، خبهمن و خپارس نزدیک به قیمت دیروز معامله می شوند و دیگران اغلب دچار صف فروش هستند. گروه محصولات شیمیایی امروز یکپارچه سبزرنگ است و اغلب نماد های آن با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. نماد های گروه فلزات اساسی هم شرایط مشابهی دارند. درست مثل بانکی ها که در بینشان شاهد افزایش دو تا سه درصدی قیمت سهام لیدر ها یعنی وبملت، وبصادر و وتجارت هستیم. در این سه گروه خبری از صف خرید نیست و معاملات به طور متعادلی در جریان است. استخراج کانه های فلزی، هلدینگ ها، ماشین آلات و سرمایه گذاری ها از دیگر گروه های نسبتا سبزرنگ در بازار امروز هستند.

عرضه اولیه حآفرین دوباره لغو شد

شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه ای از لغو عرضه اولیه سهام شرکت ریل آفرین نوپرداز خبرداده و می گوید عرضه اولیه حآفرین امروز سه شنبه 19 اسفندماه انجام نمی شود و این عرضه به تاریخ دیگری موکول شده است. این دومین بار است که عرضه اولیه حآفرین لغو شده. پیش از این روز چهارشنبه هفته گذشته قرار بود حآفرین به بازار سرمایه بیاید، اما این اتفاق نیافتاد و مجددا اطلاعیه عرضه اولیه آن با قیمت پایین تر منتشر شد. لغو پیاپی عرضه اولیه واکنش منفی اغلب فعالان بورس را در پی داشته است.

دوم سوم بازار در صف فروش

بعد از معکوس شدن فرایند صعودی بورس در نیمه معاملات و افزایش عرضه در نماد های شاخص ساز، شرکت های کوچک هم به سر جای قبلی خود یعنی صف فروش برگشتند. با این تفاوت که اینبار اغلب نماد های کوچک به حجم مبنا رسیدند. تا ساعات سرانجامی معاملات امروز 440 نماد یعنی 66 درصد بازار سرمایه شاهد تشکیل صف فروش به ارزش چهار هزار و 300 میلیارد تومان هستند و در آن سو تنها چهار درصد بازار صف خریدی به ارزش 200 میلیارد تومان دارد.

رافزا؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد شرکت رایان هم افزا که 25 تیرماه عرضه اولیه شده بود، بعد از گذشت بیش از هشت ماه همچنان به فرایند صعودی خود ادامه می دهد و قیمت هر سهم آن بیش از سه برابر شده است. امروز رافزا سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه را با ارزش 54 میلیارد تومان شاهد است. با این تفاوت که امروز حجم معاملات بالا در این نماد باعث شد قیمت سرانجامی سهم هم افزایش شش درصدی داشته باشد. بالبر و حفاری از دیگر معدود نماد هایی هستند که امروز صف خرید دارند. ارزش صف خرید بالبر حدود 21 میلیارد و حفاری حدود 17 میلیارد تومان است.

دی؛ سنگین ترین صف فروش بازار

سهامداران بانک دی در روز های سبز و قرمز بازار شاهد تشکیل صف فروش برای سهامشان در نماد دی هستند. ارزش صف فروش امروز برای سهام دی به حدود 110 میلیارد تومان می رسد. پتایر با صف فروش 68 میلیارد تومانی در رتبه دوم و سنیر با صف فروش 57 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. غصینو، کلر، گدنا، بپاس، فرزین، کمرجان، سدبیر، خزر، کلوند، سدور، کویر، ثنوسا، غدام و خنصیر از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

شاخص بورس به رشد 10 هزار واحدی بسنده کرد

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز سه شنبه 19 اسفندماه با رشد 10 هزار و 268 واحدی به رقم یک میلیون و 210 هزار و 157 واحد رسید. در ابتدای روز شاخص کل رشد 15 هزار واحدی را تجربه کرده بود، اما در ادامه فشار فروشنده ها مانع از پیش روی بیشتر قیمت ها شد. تا جایی که نهایتا شاخص کل 86 صدم و شاخص هم وزن تنها هفت صدم درصد رشد کردند. موردی که نشان می دهد شرایط برای شرکت های کوچک تا حد زیادی وخیم بود. نماد های شپنا، فولاد، شبندر، شتران، نوری، فارس و مبین عمده نماد های تاثیرگذار در رشد شاخص کل در بازار امروز بودند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز سه شنبه 19 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در سرانجام معاملات هیچ شباهتی با ابتدای آن ندارد. امروز رنگ سبز در نقشه پایدار نبود و نهایتا دوباره نماد ها به فرایند نزولی افتادند. در گروه صندوق های ETF پالایش و دارا یکم هر کدام سه درصد ارزش خود را از دست دادند و دیگر صندوق های سهامی هم به قیمت روز گذشته برگشتند. فرآورده های نفتی که در ابتدا قفل صف خرید بودند، در سرانجام بازار کم آوردند و شپنا به رشد چهار درصدی و شتران و شبندر به رشد 1.5 درصدی بسنده کردند. شبریز حتی دچار صف فروش شد. در گروه مواد و محصولات دارویی، برکت و والبر تنها نماد های سبزرنگ بودند که بیش از چهار درصد افزایش قیمت پیدا کردند و بقیه همگی به جز تیپیکو دچار صف فروش شدند. خودرویی ها به شرایط روز های قبل یعنی فرایند نزولی برگشتند. خساپا 1.3 و خودرو هشت دهم درصد کاهش قیمت پیدا کرد و دیگر نماد ها همگی به صف فروش رسیدند. محصولات شیمیایی هم در فرایند صعودی ماندگار نبودند و تنها نوری، آریا، جم و شپدیس و چند نماد دیگر با رنگ سبز به کار خود سرانجام دادند. در سرانجام معاملات فلزات اساسی هم قرمزپوش شد و در این بین فولاد به قیمت روز گذشته رسید. بانک ها، سیمانی ها، نیروگاه ها، سرمایه گذاری ها، کاغذی هاف بیمه ها، ماشین آلات، حمل و نقل و انبوه سازی از گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز بودند. در طرف مقابل استخراج کانه های فلزی شرایط نسبتا بهتری داشتند.

ارزش معاملات روزانه کاهش پیدا کرد

معامله گران بورس امروز حدود هفت میلیارد و 947 میلیون سهام و اوراق مالی را در قالب 997 هزار معامله به ارزش هشت هزار و 941 میلیارد تومان دادوستد کردند که نسبت به روز گذشته کاهش نسبی پیدا کرده است. در فرابورس هم امروز هفت هزار و 976 میلیارد تومان پول جابه جا شد که بخش عمده آن مربوط به فروش اوراق دولتی است. امروز اپال، برکت، شپنا، بوعلی، خساپا، شستا و خودرو پرتراکنش ترین نماد های بورس و کزغال، وسپهر، شاروم، رافزا، آریا، بگیلان و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج از بورس در دقیقه 90

سرمایه گذاران حقیقی بورس امروز حدود 748 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و در ادامه روز های گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. عمده این خروج در 30 دقیقه سرانجامی بازار اتفاق افتاده است. نماد های اپال، سمگا، وتجارت، وپارس، فملی، وسپهر، وپاسار، فولاد، تایرا و نمرینو بیشترین خروج پول را شاهد بودند و در طرف مقابل برکت، شپنا، رافزا، مبین، وپست، حفاری، آریان، تکنار، واحیا و ونفت بیشترین خریداران حقیقی را داشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1598

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 19 اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 19 اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید