تعامل هوش مصنوعی برای بهبود برنامه های مراقبت بهداشتی

به گزارش مجله سفر به کانادا، به این که چگونه هوش مصنوعی می تواند تا حدی برای NHS فرجه ایجاد کند و تبلیغات منفی پیرامون برنامه های کاربردی گوشی همراه در رابطه با این مراقبت ها که به وسیله NHS تشویق می گردد در این مقاله پرداخته می گردد.

تعامل هوش مصنوعی برای بهبود برنامه های مراقبت بهداشتی
تصویر: تلفن هوشمند اکنون شما را می بیند. شاتر استوک

NHS مخفف سرویس سلامتی ملی (National Health Service) است. این سرویس به خدمات درمانی و بهداشتی تأمین شده به وسیله دولت گفته می گردد که هر کسی که در انگلیس زندگی می نماید می تواند بدون پرداخت هزینه کامل خدمات از آن استفاده کند .

NHS اخیراً اعلام نموده است که میخواهد یک برنامه بهداشتی همراه با هوش مصنوعی را برای یک میلیون نفر در لندن آزمایش کند. هدف، یاری به تشخیص و درمان بیماران به وسیله درگیر کردن آنها در مکالمه پیغام کوتاه است که مکمل خدمات مبتنی بر تلفن NHS 111 خواهد بود (که به وسیله ناظر کمیسیون کیفیت مراقبت مورد انتقاد قرار گرفته بود). طراحان این برنامه ، Babylon Healthcare Ltd ، از الگوریتم هایی برای تشخیص اولیه استفاده می نمایند که سپس با مشاوره های انسانی پیگیری می شوند. این برنامه در حال حاضر ارزیابی درخشان CQC را دریافت نموده است.

این برنامه به احتمال زیاد پاسخ در همی را بر می انگیزد، و طرفداران متعصب تکنولوژی را در برابر کسانی که فکر می نمایند فناوریِ بیشتر به معنای خدمات بهداشتی کمتر انسانی است، قرار می دهد. با این حال، با توصیف NHS به عنوان جایی که از یک بحران انسانی رنج می برد، و با افزایش بار بهداشت و درمان و وجود منابع محدود، به وجود بعضی از راهکار های هوشمندانه نیاز است. انکار این مسئله سخت است که مسائل بودجه محدود از ویژگی های ماندگار این خدمات عمومی منحصر به فرد است. شاید هوش مصنوعی پاسخی برای این مسأله داشته باشد.

یک تیم متخصص به عنوان یک نهاد آنالیز باید برنامه هایی ایجاد کند که نه تنها متخصصان مراقبت های بهداشتی، بلکه متخصصانی از زمینه های تحقیقات پزشکی، فناوری تلفن همراه و امنیت نیز در تشکیل آنها مشارکت داشته باشند.در حقیقت، ارائه مراقبت های بهداشتی مؤثر همواره ترکیبی از کارایی فناوری منظم همراه با مراقبت انسان محور از بیمار است. دیدگاه های قطبی در خصوص فناوری اغلب مفید نیستند. بعلاوه ضروری است تشخیص دهیم که چگونه این رویکرد به مراقبت های بهداشتی، بخشی از یک انقلاب فنی گسترده تر است که در آن اشیاء متصل در اینترنت اشیاء همه چیز را از مراقبت های بهداشتی تا نگهداری ترافیک تغییر می دهند.

استفاده از برنامه NHS واقعاً ساده است و به استفاده از سرویس پیغام رسان اجتماعی WhatsApp تشبیه شده است - اما با یک تفاوت اساسی: شما در حال گپ زدن با رایانه و نه شخص هستید. پس از بارگیری برنامه، اطلاعات اولیه سلامتی خود را وارد نموده و سپس توضیحات علائم خود را شروع می کنید. پاسخ دهنده روباتیک جملاتی از این قبیل را بیان خواهد نمود: من قبل از شروع کار فقط به دریافت اطلاعاتی جزئی از شما نیاز دارم و تقریباً کار تمام است برای ادامه مکالمه. پس از تبادل دقیق تر اطلاعات، ممکن است به نتیجه هایی در راستای مطالب زیر برسد:

خوب، به این ترتیب علائم شما اورژانسی به نظر نمی رسند، اما من فکر می کنم که این علائم نیاز به آنالیز بیشتر دارند. مطمئن شوید که طی دو هفته آینده با پزشک عمومی مشورت می کنید. اگر این علائم بدون رسیدگی باقی بماند، باید بدانید علائمی مانند علائم شما بیشتر می گردد. بنابراین همین حالا تا یادتان نرفته، وقت ویزیت رزرو کنید و من نزدیکترین زمان را به شما یادآوری می کنم. اگر در این فاصله اوضاع تغییر کرد و حالتان بد شد، هر چه زودتر با پزشک مشورت کنید.

این سرویس تشخیص دیجیتال میخواهد یک ابزار ارتباطی اضافی بین NHS و بیماران ارائه دهد. این بخشی از زیست بوم گسترده ای از خدمات بهداشتی دیجیتال است که شامل رد یابی آنلاین بهداشت و سلامتی است. بعلاوه، این برنامه از این واقعیت بهره می برد که بعضی از افراد این روزها راحت ترند برای صحبت از چت متنی استفاده نمایند تا مکالمه تلفنی.

این پدیده دیجیتال با این نوید راهنمایی می گردد که یک فناوری گسترده تر به رفع و رجوع مسائل اجتماعی خواهد پرداخت. برنامه های کاربردی در مراقبت های بهداشتی می توانند پیروزی های بزرگی را برای جامعه به همراه داشته باشند، جایی که عملکرد دستگاه با جمع آوری داده های بزرگ که فراوری می شوند، بسیار کارآمدتر خواهد بود. شرکت بزرگ فناوری Babylon با دیگر بازیکنان بزرگی که در پی انجام کارهای مشابه هستند مانند Googles Deep Mind همراه هستند، و می خواهند داده های NHS را استخراج نمایند تا به عنوان مثال تشخیص های قبلی را فعال نمایند یا نظارت مؤثرتری بر روش های درمانی داشته باشند.

در بزرگترین نمایشگاه فناوری دنیا در لاس وگاس، سیستم های هوش مصنوعی خانگی یکی از بزرگترین بازدیدها را داشت. بنابراین شاید NHS درست در زمان مناسب یک راهکار هوشمندانه پیدا نموده است. اکنون ممکن است افراد در مقایسه با تماس با پهپاد مرکز تماس تمایل بیشتری به برقراری رابطه با یک ماشین مراقبت داشته باشند.

دکتر دیجیتال

پیشبرد این پیشرفت ها بر مبنای این فرض است که در اقتصاد دانش دیجیتال، این اَشکال ارتباطی هستند که می توانند پاسخ های خنثی و دقیق تری را ارائه دهند و خطاهای انسانی را دور بزنند. با این حال، دانشمندان در رشته نو ظهور مطالعات مهم سلامت دیجیتال پیشنهاد می نمایند که الگوریتم ها باید به عنوان بخشی از یک شبکه پیچیده از ارتباطات بین بازیگران انسانی و غیر انسانی درک شوند. در یک مطالعه اخیر در موضوع مقایسه دقت تشخیص پزشک و کامپیوتر نشان داده شد که پزشکان از عملکرد فوق العاده بهتری در مقایسه با الگوریتم ها برخوردار هستند.

تصویر: PA

بنابراین ما باید در خصوص جذب AI به مراقبت های بهداشتی چند سؤال اساسی بپرسیم. چگونه مردم فهرست تشخیص های احتاقتصادی که از دستگاه دریافت می نمایند را درک می نمایند؟ آیا مردم از این توصیه ها پیروی می نمایند، یا به آن اعتماد می نمایند؟ چگونه باید هوش مصنوعی متناسب با تنوع انسانی، بر اساس جغرافیا، ظرفیت یا هویت فرهنگی متناسب گردد. یکی دیگر از جنبه های مهم این دوره آزمایشی توجه به سوابق کاربران خواهد بود. با توجه به نگرانی های مداوم در خصوص نا برابری های دسترسی دیجیتال و سواد دیجیتال، آزمایشات مربوط به فناوری سلامت دیجیتال آینده باید در میان آن دسته از جمعیت با منابع، تجربیات و زیرساخت های فنی دارای این گونه محدودیت ها انجام گردد.

الگوریتم ها باید به عنوان بخشی از یک شبکه پیچیده از ارتباطات بین بازیگران انسانی و غیر انسانی درک شوند. شاید بزرگ ترین سؤالی که در دنیای که بیشتر اطلاعات ما در محیط برنامه تلفن همراه محصور است با آن رو به رو هستیم مربوط به اختصاصی بودن و حریم خصوصی داده های ماست. چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که با گذشت زمان، آزادی انتقال داده های سلامت خود را داریم و از ایمن و مطمئن بودن آن اطمینان داریم؟ برای حمایت و محدود کردن بهره برداری از آنها در اطلاعات خصوصی مان، ممکن است به یک لایحه تازه حقوق داده های بهداشتی نیاز داشته باشیم و کار در این زمینه باید از هم اکنون شروع گردد.

خیلی دیر نیست اگر از هم اکنون فاجعه کتابخانه برنامه های NHS را به یک فرصت تبدیل کنید

تصویر: هنوز هم برای ارائه برنامه های بهداشتی پتانسیل وجود دارد ، اما برای برنامه های خوب. Macrovector / shutterstock.com

NHS مشتاقانه در پی استفاده از تکثیر تلفن های هوشمند به عنوان راهی برای تشویق مردم برای حفظ سلامتی خود به وسیله برنامه های تلفن های هوشمند است. بیش از 97،000 برنامه مربوط به سلامتی برای تلفن های هوشمند موجود است، بنابراین رؤسای NHS به درستی متوجه شدند که کسی باید با امتحان دقیق، خوب را از بد جدا کند. از سال 2013 NHS تشکیل کتابخانه ای متشکل از 220 برنامه تأیید شده مرتبط با سلامتی را اجرا نموده است که ما را به استفاده از آنها ترغیب می نماید، یا بهتر است بگوییم می کرد، تا زمانی که بعد از بعضی تبلیغات منفی اخیر دیگر نمی نماید. از جمله این تبلیغات، بعضی مطالعاتی است که باعث می گردد سایه شک بر بسیاری از برنامه ها بیفتد که آیا آنها اصلاً تأثیرات مفیدی داشته اند یا نه، یا سایر مواردی که نشان می داد از این برنامه ها اطلاعات شخصی حساس و مختلفی به بیرون درز یافته و پخش شده است، و چندین مورد دیگر.

در حالی که این فقط یک آزمایشی دو ساله بود، معیارهای بازبینی مورد استفاده به وسیله کتابخانه برای درجه بندی برنامه ها معمولاً با ضعیف و استاندارد پایین توصیف می شد، که این منجر به ایجاد نگرانی های جدی در خصوص کیفیت برنامه ها شد.

کتابخانه ای پر از مشکل

یک مطالعه تحقیقاتی شش ماهه روی 79 برنامه از کتابخانه که از نظر بالینی ایمن و قابل اعتماد هستند، نشان داد که 66٪ از آنها بعلاوه اطلاعاتی را ارسال می نمایند که می تواند کاربر رمز گذاری نشده به وسیله اینترنت را شناسایی کند، در حالی که چهار برنامه (5٪)، هم داده های اطلاعات شناسایی و هم داده های اطلاعات سلامتی را بدون هیچ رمزگذاری ارسال می نمایند. واضح است که این یک خطر جدی برای حریم خصوصی و امنیت کاربر است.

برنامه های کاربردی در مراقبت های بهداشتی می توانند پیروزی های بزرگی را برای جامعه به همراه داشته باشند.در سال 2014، گروه مبارزات راز داری MedConfidential چندین برنامه مورد تأیید NHS را شناسایی کرد که حتی معیارهای اساسی آنالیز مشخص شده به وسیله NHS را نداشتند.

مطالعه دیگری روش های استفاده شده به وسیله برنامه ها با هدف تغییر رفتار (مانند قطع سیگار) را با روش های مورد تأیید مؤسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت مقایسه کرد. در حالی که همه برنامه ها از تکنیک های شناخته شده تغییر رفتار استفاده می کردند، آنها بیشتر بر شروع تغییر رفتار و کمتر بر حفظ رفتار تازه تمرکز داشتند، به این معنی که درستی استفاده از برنامه ها در طولانی مدت مشکوک بود - در حالی که استفاده طولانی مدت، نقشی است که انتظار می رود آنها بازی نمایند. سایر برنامه های موجود در کتابخانه برنامه های NHS، یا NHS App Library از تکنیک هایی مانند NLP استفاده می نمایند که در برابر تست و آنالیز ارزیابانه موشکافانه مقاوم نبوده اند.

اگر برنامه هایی که NHS توصیه به استفاده از آنها می نماید این طیف از مسائل را نشان می دهند، باید قبول کرد که فرایند تأیید برنامه برای کتابخانه NHS به طور جدی نقص دارد. در واقع نگاهی به برنامه های موجود در کتابخانه و باز خورد کاربران نشان می دهد که بعضی از آنها دارای مسائل فنی بوده اند، از جمله برنامه رسمی ترک سیگار NHS و برنامه چک نماینده سلامتی و علائم NHS. برنامه هایی دیگر مانند Babylon Health که مشاوره های خصوصی پزشکی عمومی را ترویج می نماید - شاید اصلاً جایی در کتابخانه نباید داشته باشند.

تصویر: ما وقتی کافی روی تلفن های خود می گذاریم. اجرای صحیح برنامه های بهداشتی می تواند به بسیاری یاری کند. بلوموا / shutterstock.com

اتخاذ راستا درست رو به جلو

بنابراین چگونه NHS باید این مسائل را مرتفع کند؟ یک کار می تواند این باشد که بدون توجه به این ایرادها، کار آزمایش و تأیید برنامه ها همچنان به فرایند آنالیز کتابخانه برنامه های NHS سپرده گردد. واضح است که این رویه تا به امروز کارساز نبوده است.

گزینه دوم این است که به شرکت های ماهر فنی تر - مثلاً اپل یا گوگل ، که دو سیستم عامل اصلی تلفن های هوشمند، iOS و Android را توسعه می دهند - اجازه آزمایش و آنالیز داده گردد. اپل در حال حاضر HealthKit خود را توسعه می دهد در حالی که گوگل Google Fit را برای مصرف نمایندگان وStudy Kit ، یک بستر شرکت نماینده برای محققان در حال اجرا مطالعات، را ارائه می دهند.

این رویکرد ممکن است مسائل فنی را رفع کند، اما اپل و گوگل در خصوص شواهد بالینی و نتایج مراقبت های بهداشتی چه می دانند؟ اگر انجام کار به وسیله آنها به شخص ثالثی واگذار گردد، حریم خصوصی و امنیت داده های بهداشت چگونه کنترل می گردد؟

رویکرد سوم ممکن است ترکیب این دو مورد باشد که به موجب آن NHS با یک یا چند شرکت فناوری همکاری نزدیک داشته باشد تا هم از نظر فنی و هم بالینی موانع را مرتفع نمایند. چالش در این جا این است که چگونه چنین شرکت هایی پیروز به همکاری نزدیک با یک مؤسسه بزرگ و پیچیده مانند NHS می شوند.

ارائه مراقبت های بهداشتی مؤثر همواره ترکیبی از کارایی فناوری منظم همراه با مراقبت انسان محور از بیمار است.آنچه واقعاً مورد نیاز است، رویکرد چهارمی است که در آن کتابخانه برنامه های بهداشتی NHS حول یک فرایند اعتبار بخشی دقیق و مبتنی بر استاندارد ساخته گردد و در آن جا منابع لازم برای اجرای مؤثر این کار به سازمان مسئول داده گردد. این به معنای جلو گیری از ورود برنامه های بی کیفیت، و مشکوک بالینی یا نا امن به کتابخانه و رویکردی پیشگیرانه برای مداخله در هنگام بروز مسائل در موارد تأیید خواهد بود.

در این جا می توان از بخش بانکی درس هایی آموخت که مجبور شده اند زمینه های مشابه را برای اطمینان از امنیت کافی برنامه های بانکی برای انجام معاملات اقتصادی با اطمینان فراهم نمایند. NHS نیاز به ایجاد مشارکتی دارد که با یک رویکرد نظارتی با تخصص پزشکی و بهداشتی پیوند دائم ایجاد کند. یک تیم متخصص به عنوان یک نهاد آنالیز باید برنامه هایی ایجاد کند که نه تنها متخصصان مراقبت های بهداشتی، بلکه متخصصانی از زمینه های تحقیقات پزشکی، فناوری تلفن همراه و امنیت نیز در تشکیل آنها مشارکت داشته باشند. بدون وجود روش دقیق و سختگیرانه ای از این نوع، فرایند رایج تأیید برنامه های کتابخانه NHS چیزی در حد بی ارزش است.

منبع: اِما ریچ، اَندی میاه، امانوئل سیکلِوز، Lancaster University ،University of Bath، University of Salford

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1903

به "تعامل هوش مصنوعی برای بهبود برنامه های مراقبت بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل هوش مصنوعی برای بهبود برنامه های مراقبت بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید