تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها

به گزارش مجله سفر به کانادا، میوه ها خالی از قند و شکرند. سیرکننده ولی کم کالری اند. حاوی مواد معدنی و فیبر هستند. به چاق نشدن کمک می کنند و سلامت و تناسب اندام را حفظ می کنند و علاوه بر همۀ این ها خوشرنگ و زیبا هستند. رنگ ها در میوه ها جدا از زیبایی بخشیدن به آن ها مشخص کنندۀ خواص آن ها نیز هستند. رنگ های مختلف دارای رنگدانه های مختلف و خواص مختلف هستند. رنگهای یکسان در میوه ها عموماً نشان دهندۀ ترکیبات محافظتی یکسانی هستند. بهتر است به جای خوردن یک رنگ میوه، رنگین کمانی از میوه ها و سبزیجات مصرف کنید تا از همه نوع خواص بهره مند شوید. برای مثال:

تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها

میوه هایی با رنگ قرمز

مانند گوجه فرنگی و هندوانه. این میوه ها حاوی لیکوپن که کاروتنوئیدی قرمز رنگ است، هستند. لیکوپن در بسکمک از میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ به جز توت فرنگی و گیلاس وجود دارد و از بسکمک بیماری ها خصوصاً سرطان پروستات، بیماریهای قلبی و … جلوگیری می کند.

میوه هایی با رنگ سبز

مانند اسفناج و کلم بروکلی. این میوه ها و سبزیجات حاوی لوتئین و زاکسانتین هستند و در بدن به ویتامینA تبدیل شده و برای محافظت از چشم و بیماری های مرتبط با آن خصوصاً در سنین بالا مفید است.

میوه هایی با رنگ آبی و بنفش

مانند بلوبری و بادمجان. آنتوسیانین های موجود در این میوه ها که باعث به وجود آمدن همان رنگ آبی-بنفش هستند بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.

میوه هایی با رنگ سفید

مانند گل کلم. سولفورفان موجود در این میوه ها و سبزیجات بدن را از برخی سرطان ها محافظت می کند.

میوه هایی با رنگ زرد و نارنجی

مانند پرتقال و لیمو. این میوه ها حاوی بتاکاروتن هستند که عامل همان رنگ نارنجی و زرد است. این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می شود و ضد سرطان می باشد.

میوه های هر فصل دارای طیف رنگی مختلفی هستند و متناسب با طبع آن فصل هستند، پس بهتر است میوه های تازه فصل را بخورید تا میوه های یخ زده و یا کنسرو شده. خوردن روزانه و منظم میوه های متنوع رنگی در حفظ سلامت بدن مؤثر است. تحقیقات علمی نشان داده اگر به طور منظم میوه بخورید، از ابتلا به دیابت نوع دو ، سکتۀ قلبی، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و فشار خون بالا جلوگیری می کنید. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است برای داشتن زندگی سالم باید روزانه حداقل پنج نوع مختلف سبزیجات و دو نوع میوه مصرف شود. بنابراین تا جایی که می توانید تنوع سبزیجات و میوه های خود را در روز بالا ببرید. قبل از غذا و با شکم خالی بهترین زمان مصرف میوه ها هستند، چرا که بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی آن ها به راحتی جذب معده می شوند.

میوۀ خرد شده و یا آب میوه تا چه مدت خواص خود را نگه می دارند؟

سه عاملی که مواد مغذی و ترکیبات معدنی میوه ها و سبزیجات را به خطر می اندازند عبارتند از : گرما، اکسیژن و نور. اگر میوه ها به مدت طولانی در معرض این سه عامل قرار بگیرند، خاصیت خود را از دست می دهند. منظور از خاصیت همان ویتامین ها و مواد مغذی درون آن هاست. بیشترین ویتامینی که بر اثر گرما از بین می رود، ویتامین C است. هرچند ویتامین A و E هم تا حدودی از بین می فرایند. این ویتامین ها دارای آنتی اکسیدان هستند و به اکسیژن واکنش نشان می دهند. پوست این نوع میوه ها از مواد درون آنها محافظت می کنند. ویتامین C محلول در آب هستند، بنابراین میوه هایی که آبدار هستند عموماً دارای این ویتامین هستند و با بریدن یا گرفتن آب آن ها به بیرون می ریزند، اما ویتامین D محلول درچربی هستند و در بافتهای سفت و جامد قرار دارند و به راحتی به بیرون تراوش نمی کنند.

بریدن یا قطعه قطعه کردن میوه ها به اصطلاح تنفس میوه را بالا می برد و سلول های قندی درون میوه شکسته شده و کربن دی اکسید موجود در آن ها آزاد می شود و باعث خوش طعم تر شدن و جذب راحت تر میوه می شود، اما به از دست رفتن و خراب شدن میوه هم کمک می کند. بنابراین گرما و در معرض هوا قرار گرفتن این امر را سریع تر میکند، پس بهتر است میوۀ خردشده را در فریزر و یا یخچال نگهداری کرد تا حداقل مواد مغذی کمتری از دست بدهند. دیگر ویتامین ها همچون ویتامین های سری B کمپلکس و فیبر موجود در میوه های دارای پوست غیرخوارکی با کندن پوست و یا قشر غیرخوراکی میوه از بین نمی فرایند. اما در میوه هایی با پوست به مروز خواصشان کم می شود. پس بهتر است این میوه ها سریع استفاده شوند و به محض بریدن و خرد شدن، خورده شوند تا حداکثر مواد معدنی درون آن ها حفظ شود. هویج، سیب زمینی و خیار برای مثال میوه هایی هستند که میشود با پوست مصرف کرد و پوست آنها نیز دارای فیبر است.

بدین ترتیب، زمان خوردن میوه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. میوه ها و سبزیجات را تا جایی که امکان دارد باید خام و تازه مصرف کرد. اگر میوۀ خرد شده خریداری می کنید بهتر است تاریخ آن به روز باشد و در دمای پایین نگهداری کنید.

همان طور که گفته شد زمان مصرف و نگهداری میوه ها از عوامل مهمی هستند که هم در خرید و هم در مصرف میوه ها باید بدان توجه شود. خرید حضوری ممکن است بهترین گزینه به نظر برسد اما با سبک زندگی امروز هم خوانی کمتری دارد. خرید آنلاین میوه علاوه بر صرفه جویی در وقت شما، هزینه و مسائل حمل را برای شما رفع می کند. فروشگاه های اینترنتی فروش میوه موظند علاوه بر تأمین میوه و سبزیجات تازه و به صورت روزانه، سلامت آن ها را نیز بسنجند. همچنین اگر از محصول دریافت شده ناراضی بودید، می توانید سفارش خود را بازگردانید، بنابراین خرید اینترنتی میوه راهی مطمئن و کم هزینه است که میوه های تازه، دستچین شده با بسته بندی مناسب را به دست شما می رساند.

منبع: اُکالا
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1922

به "تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید