تأکید پوتین و بردی محمداف بر اهمیت همسود در فرآیند همگرایی منطقه ای

به گزارش مجله سفر به کانادا، رؤسای جمهوری ترکمنستان و روسیه در پیام هایی رسمی بر اهمیت ویژه سازمان همسود در چارچوب روندهای همگرایی منطقه ای تأکید کردند.

تأکید پوتین و بردی محمداف بر اهمیت همسود در فرآیند همگرایی منطقه ای

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره نشست نخبگان هنری و علمی کشورهای عضو سازمان همسود در عشق آباد بر اهمیت ویژه توسعه همکاری بشردوستانه تأکید کردند.

در پیام رئیس جمهور روسیه آمده است: همکاری های بشردوستانه همواره یکی از بخش های اصلی مشارکت کشورهای سازمان همسود بوده و امیدواریم جلسه جاری به تقویت پروسه های همگرایی در منطقه کمک کند.

بردی محمداف نیز در پیامی برای این مراسم گفت: روابط محکم بین نخبگان هنری و علمی کشورهای سازمان همسود نتایج قابل توجهی را نشان داده و دستاوردهای کشورهای عضو در حوزه های فرهنگی، هنری، ادبیات و علم به تقویت دوستی، برادری، صلح بین کشورها کمک می کند.

وی ادامه داد: رسیدن به این اهداف و انتقال روابط بین کشورها به سطح جدید وظیفه نخبگان هنری و عملی است.

در چهاردهمین دوره نشست نخبگان هنری و علمی بیش از 200 نماینده از ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، اوکراین و روسیه شرکت کرده و طی چند روزه آینده به موضوع همکاری های فرهنگی می پردازند.

فضای فرهنگی مشترک همسود؛ گفت وگوی فرهنگی، علمی و آموزشی موضوع اصلی این همایش بین المللی است.

دولت ترکمنستان برای حضار مراسم های فرهنگی مختلف از جمله نمایشگاه ترکمنستان قلب جاده ابریشم و غیره را آماده کرده است.

سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت و اولین نشست این سازمان آگوست سال 1993 میلادی برگزار شده است.

بیانیه تأسیس این سازمان 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در آلماتی منتشر و توسط سران کشورهای شرکت کننده در نشست از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

گرجستان 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) به دنبال موافقت رؤسای جمهور کشورهای عضو با درخواست عضویت این کشور در این سازمان به عضویت سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع درآمد.

انتهای پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 237

به "تأکید پوتین و بردی محمداف بر اهمیت همسود در فرآیند همگرایی منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید پوتین و بردی محمداف بر اهمیت همسود در فرآیند همگرایی منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید