این گیاهان پرخاصیت را به راحتی در طبیعت پیدا کنید

به گزارش مجله سفر به کانادا، گشت و گذار در دامن طبیعت می تواند شما را با گیاهان بسیاری آشنا کند که خواص دارویی و درمانی فراوان دارند و چیدن آنها از بستر طبیعت سرگرمی جذابی است که البته خالی از فایده هم نیست. با چند گیاه دارویی فراوان که در دل طبیعت ایران می رویند آشنا شویم.

این گیاهان پرخاصیت را به راحتی در طبیعت پیدا کنید

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، گفته می شود که گیاه آویشن از دسته نعناهاست. این گیاه انواع گوناگونی دارد که از معروف ترین آن می توان آویشن شیرازی را نام برد که در استان فارس به ویژه شهرستان اقلید یافت می شود.

آویشن بیشتر در مناطق کوهستانی و دشت ها و دامنه کوه ها رشد می کند. آویشن گیاهی بوته ای است که شبیه به گیاه نعنا ساقه های بلند با برگ های نه چندان درشت بیضی شکل دارد.

آویشن را داروی بسیاری از بیماری ها می دانند. از این گیاه در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می کنند.

دنیایی از خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد انگلی می توان برای این گیاه دارویی بر شمرد، از درمان سرماخوردگی تا مسکن دردسر، گوش، گلو، تقویت اعصاب و کاهش فشار خون، چربی خون. همچنین از آویشن برای درمان تشنج، تقویت بینایی و تقویت دستگاه گوارش استفاده می شود.

خاکشیر

خاکشی یا همان خاکشیری که ما از آن نام می بریم، گیاه مناطق کوهستانی و دشت هاست. در دامنه کوه ها می توان این گیاه پرخاصیت را یافت. هر کسی که عادت به گشت و گذار در طبیعت را دارد حتما این گیاه را دیده است حتی اگر نشناخته باشد. خاکشیر ظاهری شبیه به علف دارد.

ساقه های آن تا یک متر ارتفاع دارند و به شوید بزرگ شده شبیه است. چرا که بر روی ساقه آن شاخه های کوچک تری به شکل پشت هم روییده است که دانه های ریز خاکشیر با دو رنگ قرمز و قهوه ای در درون همین شاخه ها قرار گرفته است. بالای ساقه، گل های ریز زرد رنگی سر زده اند.

کنترل و تنظیم فشار خون از مهم ترین خواص خاکشیر عنوان شده است. درمان مسائل گوارشی به ویژه یبوست از دیگر خواص آن به شمار می رود.

این دانه های ریز قرمز رنگ، از بهترین داروها برای پوست و مو محسوب می شود. یکی از روش های مناسب برای رفع لک و کک پوست و همچنین درمان شوره سر، مصرف خاکشیر است. در کنار همه اینها، نمی توان از معجزه خاکشیر در فصل تابستان و کنترل گرمازدگی غافل شد.

بارهنگ

بیشتر نقاط ایران به ویژه دامنه کوه ها و دشت های مناطق نیمه کوهستانی، بستر رشد گیاه بارهنگ است. این گیاه پرخواص، نزدیک به زمین رشد می کند و ارتفاع چندانی ندارد. برگ های پهن و تخم مرغی شکل آن دور تا دور ساقه های بارهنگ قرار دارند. دانه های بارهنگ در دل ساقه های بلند شده در میان برگ ها قرار گرفته است.

بارهنگ به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی، دارویی مقوی برای دستگاه گوارش محسوب می شود. این گیاه برای کاهش وزن نیز مفید است. از دیگر خواص آن می توان به تاثیر فوق العاده بر پوست اشاره کرد. این گیاه دارویی برای درمان آکنه و حساسیت، سوختگی، رفع شوره سر موثر است.

پونه کوهی

اگر به جنگل های خط شمالی کشور سر بزنید، پونه گیاهی را حتما خواهید یافت. این گیاه خوش عطر و طعم در دل جنگل های شمالی به وفور یافت می شود. این گیاه می تواند در دسته سبزیجات قرار بگیرد و شکل و شمایل آن نیز شبیه به نعنا یا ریحون است. معمولا حدود 20 سانتی متر رشد می کند و برگ های کمی زبر و البته بسیار خوش عطری دارد.

پونه گیاهی توانایی تسکین سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دارد. دارویی مقوی برای درمان مسائل گوارشی و معده است. می توان از آن به عنوان آرامش بخش و مسکن در کاهش درد مفاصل و عضلات استفاده کرد. پونه کوهی خواص بسیاری نیز برای پوست دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1107

به "این گیاهان پرخاصیت را به راحتی در طبیعت پیدا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاهان پرخاصیت را به راحتی در طبیعت پیدا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید