اگر عاشق روز هستید به این کشور ها که هیچ وقت شب ندارد سفر کنید!

به گزارش مجله سفر به کانادا، شفق قطبی، کشور بدون شب یا سرزمین هایی با شب های بسیار طولانی، از عجایب و در عین حال جذابیت های کره زمین و رابطه آن با خورشید هستند. تماشا هر یک از این پدیده ها در نقاط مختلف کره زمین و در فصول متفاوت، تجربه لذت بخش و منحصربه فردی است که گردشگران بسیار زیادی را به برخی از کشورها جذب می نماید.

اگر عاشق روز هستید به این کشور ها که هیچ وقت شب ندارد سفر کنید!

تصور بیشتر ما از شب زمانی برای استراحت کردن و خوابیدن است و روز را به انجام کارهای متنوع اختصاص می دهیم. پس اگر تمایل دارید تا چند روزی از سال را تنها به سرگرمی و انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید و ساعات کمتری بخوابید، تا انتهای این مطلب با خبرنگاران همراه باشید؛ چراکه در ادامه لیستی از کشورهای بدون شب را به شما معرفی خواهیم کرد.

علت طولانی بودن روز در کشور بدون شب

هما نطور که می دانید زمین کره ای گرد است که روشنایی خود را از نور خورشید می گیرد. از آن جایی که خورشید نیز کروی شکل است، زاویه تابش نور آن به همه نقاط زمین یکسان نیست. درنتیجه در نقاط مختلف زمین به طور همزمان 24 ساعت شبانه روز در جریان هستند.

بعلاوه گردش فصل ها و طول ساعات روز در همه نقاط کره زمین یکسان نیست. همزمان در نقطه ای مردم تابستانی گرم با روزهای طولانی را سپری می نمایند و در منطقه ای دیگر افراد درحال سپری کردن زمستانی با روزهای کوتاه هستند.

در فصول مختلف هرچه به سمت دو قطب شمال و جنوب نزدیک تر می شویم، مرز بین شب و روز طولانی تر می گردد به طوری که در این دو نقطه تنها یک مرتبه در سال خورشید غروب یا طلوع می نماید. به عبارت دیگر زمانی که قطب شمال تابستانی با یک روز 6 ماهه را طی می نماید، قطب جنوب درحال سپری کردن زمستانی با طول 6 ماه است.

هرچه به مدار 90 درجه در قطب شمال و جنوب نزدیک تر شویم، طول روزها یا شب ها در تابستان و زمستان بیشتر می گردد. به طوری که همه نقاطی که بالاتر از مدار 66/5 درجه قرار دارند، طلوع و غروب کمتری تجربه می نمایند.

از آن جایی که قطب جنوب برای زندگی انسان ها در حالت عادی مناسب نیست، ما در ادامه به معرفی چند کشور با روزهای طولانی در تابستان می پردازیم که در نزدیکی قطب شمال قرار گرفته اند.

کشورهای بدون شب

تقریبا تمام نقاطی که به قطب شمال نزدیک هستند و بالاتر از مدار 66/5 درجه قرار گرفته اند، در تابستان روزهایی طولانی گاهی به درازای دو فصل را تجربه می نمایند. اما همه این منطقه ها برای سفر مناسب نبوده و از پتانسیل های گردشگری برخوردار نیستند.

نقاطی که در زیر معرفی می کنیم زیباترین و تماشای ترین سرزمین های شمالی با آفتاب طولانی روز هستند:

ایسلند

ایسلند که شمال ترین کشور اروپا با مردمانی از نژاد وایکینگ است، یکی از برترین مقاصد گردشگری در تابستان به شمار می آید. روزهای طولانی ایسلند به گردشگران این امکان را می دهد که در طبیعت خاص آن گشت وگذار نمایند و بتوانند تلاقی آتش و آب را با یکدیگر ببینند.

ایسلند سرزمینی با آتشفشان های بسیار زیاد، دره های زیبا و یخچال های طبیعی بی شماری است که چند نمونه از تماشای ترین جاذبه های آن عبارتند از:

  • آبشار عریض آسکوگافوس
  • آبفشان استروکور
  • غار یخی واتنایوکول
  • آبشار پلکانی گولفوس
  • پارک ملی واتناجوکال
  • دریاچه آبی گرینداویک

وجود آتشفشان ها فعال و نیمه فعال در این کشور بدون شب، باعث به وجود آمدن تعداد زیادی چشمه آبگرم شده است که بخار بلند شده از جریان آن ها بسیار تماشای است.

نروژ

نروژ یکی دیگر از کشورهای شمالی با روزهای طولانی در شمال کره زمین است که به علت طول زیاد روز لقب سرزمین آفتاب نیمه شب را به آن داده اند. مردم نروژ تقریبا در 6 ماه از سال، در شبانه روز بیش از 20 ساعت تابش آفتاب را تجربه می نمایند و این فرصتی برای برگزاری جشن ها، فستیوال ها یا پرداختن به سرگرمی های مورد علاقه یشان است.

طبیعت این کشور بدون شب در تابستان بسیار تماشای است، به همین سبب گردشگران زیادی از سراسر دنیا روزهای گرم سال را در نروژ سپری می نمایند.

دره ها، کوه ها، چشمه های آبگرم و تماشای های ساخته دست انسان از جاذبه های این کشور به شمار می آیند. بعلاوه گردشگران و مردم بومی در تابستان ساعاتی از روز را به قایقرانی، شنا، کوهنوردی، اسب سواری و شرکت در جشن های این سرزمین سپری می نمایند.

تماشای های نروژ در سراسر کشور بسیار متعدد هستند که چند نمونه از مشهورترین موارد آن ها را در لیست زیر آورده ایم:

  • کوه فلوین با منظره زیبایی از شهر برگن و دریا
  • مسیرهای راه آهن کوهستانی و عبور از دل جنگل های سرسبز
  • منطقه آب دره ای گیرانگرفیورد
  • جاده ای با طول 8 کیلومتر بر اقیانوس اطلس
  • کوه های لینگن آلپ
  • آب دره های ترومسو
  • باغ گیاه شناسی قطبی با هزارن گونه گل و گیاه مقاوم به سرما و غیره

سوئد

کشورهای منطقه اسکاندیانوی از جمله سوئد نیز با داشتن روزهای طولانی در آب وهوای معتدل تابستانی، مقصدی بی نظیر برای سفر هستند. این کشور شمالی با طبیعت متشکل از دریا، کوه های سرسبز، زمین های زراعی و یخچال های طبیعی، مجموعه ای از زیبایی ها را در خود جمع نموده است.

روزهای طولانی این کشور بدون شب، فرصت مناسبی برای سرگرمی و گشت وگذار در جاذبه های بی شمار آن هستند که بعضی از آن ها از قرار زیر هستند:

  • پارک ملی آبیسکو که مکان مناسبی برای تماشا انواع گونه های گیاهی و جانوری از جمله گوزن شمالی در هوای روشن تابستان است.
  • پل اورسوند که راه زمینی بین دو کشور اسکاندیناوی است و سوئد و دانمارک را به یکدیگر متصل می نماید. این پل تماشای 12 کیلومتر طول دارد.
  • کانال 190 کیلومتری یوتا که مسیری زیبا برای لذت بردن از آرامش طبیعت و دستاوردهای بشر است.
  • شهر تماشای استکهلم و جزایر اطراف آن که باعث شده اند این قسمت را به ونیز شمال نیز بشناسند.
  • ویزبه گوتلند شهری با چهره ای قدیمی که از قرن های 16 و 17 میلادی به یادگار مانده است.

بهتر است بدانید مردم سوئد نیز مانند سایر کشورهای شمال اروپا جزو شادترین مردم دنیا هستند. به همین علت برگزاری جشن ها و فستیوال های مختلفی را در سال، بهانه ای برای ابراز شادمانی خود قرار داده اند که شرکت در آن ها تجربه ای لذت بخش است.

فنلاند

فنلاند یا کشور 55 هزار دریاچه با طبیعتی بسیار تماشای و فرهنگی شبیه به کشورهای اسکاندیناوی، یکی دیگر از مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به روزهای طولانی است.

طبیعت بکر فنلاند با دشت ها و کوهستان های سرسبز و دریاچه ها و رودخانه های خروشان محلی برای گذراندن ساعات طولانی روز در تابستان است که بعضی از منطقه ها تماشای آن عبارتند از:

  • شهر ساونلینا با رد پای دوره های مختلف سیاسی و فرهنگی دست نخورده که موزه ها و آثار تاریخی فراوانی دارد.
  • دریاچه سایما که از بزرگترین دریاچه های این کشور است.
  • مجمع الجزایر آیلند که منطقه ای خودمختار با طبیعتی بی نظیر است.
  • پارک ملی لمن جوکی که زیستگاه حیوانات بومی شمال مانند خرس قهوه ای و گوزن شمالی است و محل مناسبی برای قایقرانی به شمار می آید.
  • هلسینکی شهری که معماری آن به سن پترزبورگ روسیه شباهت زیادی دارد و گشت وگذار در خیابان های آن یکی از سرگرمیات بدون هزینه در این کشور است.

آلاسکا

آلاسکا که در حال حاضر بزرگترین استان کشور آمریکا به شمار می آید، سرزمین وسیعی با شب های طولانی در زمستان و روزهای طولانی در تابستان است.

بعضی از مردم آلاسکا را منطقه ای تصور می نمایند که همیشه با یخ های قطور و برف پوشیده شده است. اما بهتر است بدانید که این استان با داشتن جنگل هایی انبوه و دشت هایی سرسبز در تابستان، حیات وحش زیبایی دارد که پیاده روی یا کوهنوردی در آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

آلاسکا 24 پارک ملی دارد که همه آن ها در تابستان جلوه ای از زیبایی های زمین هستند. پیاده روی در این پارک ها علاوه بر تماشا خرس های قهوه ای درحال صید ماهی، امکان بازدید از گامیش های کوهان دار نیز در اختیار گردشگران قرار می دهد.

کانادا

قسمت های شمالی کانادا نیز با قرار گرفتن در نزدیکی قطب شمال، جزو لیست کشور بدون شب با طبیعتی زیبا در تابستان هستند. منطقه نوناووت و شهر اینوویک دو مورد از برترین مقاصد سفر برای علاقه مندان به روزهای طولانی و شب های کوتاه به حساب می آیند.

سخن نهایی درباره کشور بدون شب

تابش نور خورشید به صورت مایل و گردش زمین به دور خورشید باعث شده است که بعضی از نقاط این کره خاکی بیشتر ساعات شبانه روز را در روشنایی روز بگذرانند. سفر به کشور بدون شب در تابستان که در این مطلب به معرفی تماشای ترین موارد آن پرداختیم، به گردشگران یاری می نماید تا از منطقه ها تماشای و سرگرمیات این سرزمین ها بیشترین بهره را ببرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2232

به "اگر عاشق روز هستید به این کشور ها که هیچ وقت شب ندارد سفر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر عاشق روز هستید به این کشور ها که هیچ وقت شب ندارد سفر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید