انجمن های علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!، لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن ها برای حل مسائل کشور

به گزارش مجله سفر به کانادا، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س) گفت: اگر مسئولان دانشگاه ها بپذیرند که بخشی از مسائل جامعه به دست انجمن های علمی حل می شود بدون شک شاهد پیشرفت های روزافزونی در تولید علم و کشور خواهیم بود.

انجمن های علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!، لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن ها برای حل مسائل کشور

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می شود که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی از جمله تشکل هایی هستند که می توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می شود.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش های این انجمن ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان ریحانه نوری نژاد، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

شاخص های استاندارد در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد/ پیشرفت انجمن های علمی در گرو جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه

تولید علم؛ رسالت کلیدی انجمن های علمی

خبرنگاران: تولید علم در انجمن های علمی چگونه محقق می شود؟

نوری نژاد: یکی از رسالت های بسیار کلیدی انجمن های علمی در دانشگاه ها تقویت، توسعه و تولید علم است؛ حضور و عضویت دانشجویان توانمند و فعالیت های مستمر آن ها در انجمن های علمی مختص به رشته خودشان می تواند به ایجاد محتوایی غنی، کار عملی و اثرگذار و در مراحل تخصصی تر تولید علم در آن رشته کمک بسکمک کند.

با توجه به اینکه انجمن های علمی تعامل میان دانشجویان با اساتید و افراد متخصص در رشته های مرتبط را تسهیل می کنند، این ارتباط می تواند پشتوانه بسیار قوی ای برای تولید، افزایش و ترویج علم در فضاهای علمی و عمومی شود؛ بنابراین درباره اهمیت انجمن ها در تولید علم می توان گفت که هر انجمن بستر بسیار مناسب و حیاتی در تولید علم رشته به خصوص خود است، همچنین انجمن های علمی برای عملی کردن طرح های نخبگان در دانشگاه ها در فضایی تعیین شده و ظهور و کشف استعداد در رشته های مختلف نقش بسیار مؤثری خواهند داشت.

ماهیت انجمن ها بر مبنای پیشرفت علم در رشته مرتبط با خودشان است

خبرنگاران: انجمن های علمی دانشجویی چه نقشی در پیشرفت علمی کشور دارند؟

نوری نژاد: انجمن های علمی دانشجویی با توجه به بستر بسیار مناسبی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، با جذب گروه هایی از دانشجویان توانمند در رشته های تخصصی و همچنین ارتباط دریافت با اساتید و متخصصان آن حوزه امکان فعالیت های علمی بسیار زیادی دارند؛ همچنین توجه خاص این انجمن ها بر روی مسائل علمی و پرداختن صرف به موضوع علم بیانگر اهمیت و دغدغه مندی در حوزه تولید و ترویج علم است.

لازم به ذکر است که حمایت دانشگاه ها و نهادهای مربوطه را در اقدامات و فعالیت های انجمن های علمی برای پیشرفت علمی کشور نمی توان نادیده گرفت.

به محض در نظر دریافت توانمندی های انجمن ها در نظر دانشگاه و نهادهای مربوطه بدون شک شاهد پیشرفت های بسکمک در علوم خواهیم بود چراکه اساساً ماهیت انجمن ها بر مبنای پیشرفت علم در رشته مرتبط با خودشان است.

لزوم میدان دادن به انجمن های علمی برای فعالیت بیشتر

خبرنگاران: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

نوری نژاد: از جمله فعالیت های حمایتی وزارت علوم از انجمن های علمی می توان به برگزاری جشنواره حرکت در دانشگاه و ایجاد فضایی برای رشد علوم اشاره کرد، البته این حمایت ها باید در قالب وسیع تری از یک جشنواره صورت بگیرد؛ بسکمک از نیازهای امروز کشورمان در زمینه های مختلف را می توان در قالب طرح های پژوهشی به کارگروه های موجود در انجمن های علمی ارجاع داد تا در محیطی علمی با استفاده از نیروی جوان، پرکار و خلاق و بهره گیری از تجربیات اساتید در دانشگاه ها با کمترین هزینه در اختیار متخصصان این امور قرار داد.

استفاده از این نیروهای قوی در مباحث عملی و گسترده تر و گره گشایی در مسائل کشور با در نظر دریافت اهمیت انجمن ها و تشکیل آن ها از جوانان و دانشجویان پرتلاش را می توان با اعتماد وزارت علوم به نیروهای توانمندی که در انجمن ها هستند، مهیا کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که موضوع اهمیت انجمن های علمی دانشجویی و توجه به علم در کشور به اندازه ای است که در عالی ترین سند کلان کشور و سایر قوانین و اسناد کشور وجود دارد؛ اما در حوزه فناوری و ارتباط با مسائل عملی باید به انجمن های علمی میدان وسیع تری برای فعالیت داده شود.

انجمن های علمی باید زیر معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی

خبرنگاران: آسیب ها و چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

نوری نژاد: نوپا بودن برخی انجمن های علمی دانشجویی، عدم آشنایی دانشجویان با فرایند کارهای اداری، کمبود بودجه تخصیص یافته برای فعالیت ها، عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیندهای کار انجمنی در ارتباط با دانشگاه و مسئولان، کم توجهی مسئولان دانشگاه ها به انجمن های علمی، تعیین نبودن جایگاه انجمن ها در میان چارت های سازمانی از جمله چالش های انجمن های علمی است.

انجمن های علمی در حال حاضر زیر نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار دارند و موجب نابسامانی در راهنمایی و راهنمایی دقیق و منسجم انجمن ها شده اند در حالی که باید زیر نظر معاونت علمی-پژوهشی دانشگاه قرار بگیرند.

ضرورت اهمیت دادن جشنواره حرکت به رشته های علوم انسانی

همچنین در خصوص بخش ارزیابی جشنواره حرکت انتقاداتی وارد است و باید این جشنواره در زمینه فعالیت های مرتبط با علوم انسانی کمبودهای خود را جبران کند، چراکه ماهیت این جشنواره بیشتر بر محور اختراع و اکتشافات می چرخد که باید در این زمینه رشته های علوم انسانی که جنبه نظری دارند نیز در نظر گرفته شوند.

لزوم معرفی انجمن های علمی در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه

خبرنگاران: چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

نوری نژاد: به عنوان فردی که در انجمن های علمی مشغول فعالیت هستم، می توانم سردرگمی افراد و اعضای تازه وارد انجمن ها را ببینم که چقدر موضو ع ها برایشان مبهم است، اساس فعالیت های انجمن را نمی دانند و با ذهنی پر از سوال و ابهام هستند؛ آشنایی هر فرد در حین ورود به دانشگاه با انجمن های علمی رشته مرتبط خود، بدون شک می تواند سؤالات افراد را پاسخ دهد، همچنین با معرفی کردن انجمن های علمی می توان زمینه جذب افراد توانمند بیشتری را مهیا کرد.

همچنین پیشنهاد می کنم که انجمن های علمی با نهادهای مرتبط در سطح عموم مردم و جامعه ارتباط بیشتری بگیرند که همگان از اهمیت و ماهیت این انجمن ها مطلع شوند و به این انجمن ها به دید انجمن های علمی دانشجویی نگاه کنند که در پی تولید و ترویج علم هستند که البته با توجه به فعالیت ها و موفقیت های روزافزون انجمن ها بدون شک می توانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد شناخته شدن انجمن ها میان دانشگاهیان و عموم مردم باشیم.

لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن های علمی برای حل مسائل کشور

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

نوری نژاد: باور داشتن انجمن ها توسط نهادها و خود دانشگاه می تواند به کارایی و توانمندسازی هرچه بیشتر انجمن ها کمک بسکمک کند؛ اگر مسئولان دانشگاه ها و نهادهای مرتبط نسبت به توانمندی انجمن ها اعتماد داشته باشند و بپذیرند که بخشی از مسائل و مسائل جامعه به دست پر توان دانشجویان در انجمن ها حل می شود و آن ها با همکاری اساتید و صاحب نظران به حل مشکل و حداقل نظریه پردازی در آن مسئله می پردازند.

بدون شک شاهد پیشرفت های روزافزونی در تولید علم و کشور خواهیم بود چراکه اعتماد به قشر جوان با در نظر دریافت تجربه اساتید همیشه راهگشا بوده است.

خبرنگاران: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه آغاز شد؟

نوری نژاد: با توجه به اینکه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آن بسیار فعال هستند و به طور مداوم با برگزاری کارگاه ها و همایش ها در خصوص توانمندسازی دانشجویان فعالیت می کنند.

همین امر موجب آشنایی بنده با انجمن های علمی دانشجویی شد و بعد از تحقیقات و مطلع شدن از اهمیت و فعالیت این انجمن ها که در ترویج تولید علم و توانمندسازی دانشجویان موثر هستند و از آنجایی که فرد دغدغه مندی نسبت به رشته خود بودم، برای پژوهش و تحقیق کردن به فعالیت در انجمن های علمی دانشجویی روی آوردم.

خبرنگاران: درباره انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س) توضیح دهید.

نوری نژاد: انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س)، انجمنی تازه تأسیس است که متشکل از افراد بسیار توانمند در این عرصه و افکار و طرح هایی در خصوص شناساندن این رشته و تولید محتواهایی علمی، عملی و پرکاربرد است.

انجمن علمی علوم تربیتی به عنوان اولین گام خود به برگزاری فعالیت هایی همچون کارگاه ها پرداخت. همچنین نشریه تربیت که در مراحل اداری نهایی خود است و به زودی منتظر مرحله اجرایی آن هستیم در قالب نشریه الکترونیکی با موضوع موضوع بسیار مهم تربیت به فعالیت رسمی خود می پردازد.

انجمن علمی رشته علوم تربیتی با توجه به ضرورت و اهمیت این رشته، جزو انجمن های مهم دانشگاه هاست، از نظر دانشمند صاحب نظر روسو، تعلم و تربیت، هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود، آدمی را برای زیستن آماده می کند.

لازم به ذکر است که به علت میان رشته ای بودن رشته علوم تربیتی، همکاری ما با انجمن های دیگر از جمله انجمن علمی ادکا نیز از افتخارات ما محسوب می شود و امیدواریم با توکل بر خداوند و توانمندی اعضای انجمن و اساتید برجسته ما در این رشته بتوانیم انجمنی پرثمر و فعال داشته باشیم.

4118/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1226

به "انجمن های علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!، لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن ها برای حل مسائل کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجمن های علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!، لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن ها برای حل مسائل کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید