28 صفر قرار ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) با پخت آش 84 هزار کیلویی

به گزارش مجله سفر به کانادا، مردم شیراز برای بیستمین سال متوالی با پخت آش سبزی در 28 صفر، ارادت و علاقه خود را به پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) ابراز کردند.

28 صفر قرار ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) با پخت آش 84 هزار کیلویی

به گزارش خبرنگار از ، در سالروز رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) و شهادت دومین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امام حسن مجتبی (ع) غم جان کاهی وجود دل های شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) را فرا می گیرد. عاشقان و دلسوختگان اهل بیت (ع)، هر یک به نوعی به رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) توسل می جویند.

در کلانشهر شیراز امسال نیز بنا بر سنت هر ساله ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) برای بیستمین سال متوالی، با همکاری مردم و خیران با پخت آش سبزی در 28 صفر، ارادت خود را به پیامبر اکرم (ص) ابراز کردند.

آش سبزی یکی از آش های سنتی، قدیمی و ویژه شهر شیراز است و از برنج، سبزی (ترخون و تره)، گوشت و حبوبات (عدس، لوبیا، نخود) تهیه می شود و پختن آن، خود سنتی ویژه دارد. بدین صورت که از 2 روز گذشته، زن و مرد، همگی در حد توان خود برای طبخ این آش صلواتی همت می گمارند. بانوان عزادار با پاک کردن و خرد کردن سبزی و شستن حبوبات مدام صلوات می فرستند و دعای توسل و زیارت عاشورا را زمزمه می کنند.

از ظهر روز 27صفر شور و غوغایی وصف ناشدنی در بوستان خلدبرین شیراز برپا می شود. با صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاکش آتش زیر دیگ ها روشن می شود و همه تلاش می کنند تا به نوعی در پخت این آش مشارکت داشته باشند.

هرچه زمان می گذرد و عقربه های ساعت به ساعات خاتمهی شب نزدیک تر می شود، زنان و مردان پرشورتر از لحظات اولیه به دور دیگ ها حلقه می زنند.سر دیگ های آش حال و هوایی دیگر دارد و خلوت آدم هایی که شب تا صبح در حین هم زدن آش دعا می کنند و صلوات می فرستند و این لحظات ناب بسیار قشنگ، دیدنی و معنوی است.

در بیرون از محوطه شاهد جمعیت کثیری از شهروندان هستیم که ساعت ها قبل از راه های دور و نزدیک در صف های طولانی به انتظار ایستادند تا طبخ آش تمام شود. به پای صحبت ها که می نشینی، نیت ها و نذرها، شنیدنی است. سلامتی امام زمان (عج) و ظهور هرچه زودتر ایشان، شفای مریض ها، خوشبختی جوانان، صاحب فرزند شدن، موفقیت در کنکور و ... مهم ترین خواسته ها در پخت این آش نذری است که پی در پی از زبان شهروندان شنیده می شود.

در این میان به سراغ بانویی 60 ساله رفتم تا از حضور و حال و هوایش بپرسم. او در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: من سال گذشته برای نخستین بار برای دریافت آش به اینجا آمدم و حاجتم را گرفتم و امسال هم برای دریافت این نذری پربرکت به اینجا آمده ام.

یکی از سرآشپزان نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، با بیان اینکه چندسالی است در این مراسم معنوی شرکت می کنم، گفت: ماه صفر که می رسد ثانیه شماری می کنم تا این شب فرا رسد و به این مراسم بیایم و عرض ادب خود را به پیامبر مهربانی ها و امام حسن مجتبی (ع) نشان بدهم .

او گفت: اینجا اگر به خوبی دقت کنید، می بینید که همگی از دل و جان و با باوری قلبی، بی ریا کار می کنند.

هادی دشت پیما از دست اندرکاران پخت آش نذری هم در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: مردم خوردن و بردن این آش را متبرک می دانند و از ساعت ها قبل برای دریافت این آش صلواتی در بوستان خلدبرین حضور می یابند.

او افزود: تا وقتی زنده هستم در تهیه این آش نذری تلاش می کنم. چرا که در طی این سال هایی که مسئولیت پخت آش نذری را بر عهده داشته ام، بار ها شاهد عنایات پیامبر مهربانی ها در زندگی خود بوده ام. نه تنها من، بلکه دیگر کسانی که در پخت این آش مشارکت داشته اند، همیشه از عنایت حضرت در زندگی خود می گویند.

علی شاهسون از فعالان رسانه ای استان که هر ساله در این مراسم برای پوشش خبری حضور می یابد، نیز گفت وگو با خبرنگار از ، با بیان اینکه پخت آش نذری 84 تنی در بوستان خلدبرین شیراز امروز به یک رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده است، گفت: رویدادی که در اواخر صفر مشتاقان خود را چشم به انتظار می گذارد.

او ادامه داد: این رویداد فرهنگی در واقع معرف شهر شیراز و مشارکت نیک اندیشان آن در عرصه های مختلف است. نیک اندیشانی که در زمینه های مختلف از جمله سلامت، مدرسه سازی و... در کشور پیشرو هستند و امروز نیز در پخت آش نذری گوی سبقت را گرفته و در عرصه های ملی و بین المللی معرف شهر شیراز شده است. توزیع این آش به نوعی توزیع فرهنگ مهربانی و درک همنوعان است.

شاهسون با بیان اینکه قرار دریافت مردم در صف های طولانی و تحمل ساعت ها چشم انتظاری برای دریافت این آش نذری نیز به خوبی عشق و ارادتشان را به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رسول اکرم (ص) ثابت کرده است و این مهم نیز تا همیشه جاودان می ماند، در خاتمه از تمام دست اندرکاران تدارک این آش نذری بزرگ به ویژه خیران بزرگ قدردانی کرد.

محسن تورع خبرنگار، مدیر کنندگی خبرگزاری شبستان در فارس و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پیام خبر هم در گفت وگو با خبرنگار از ، در ابتدا با گفتن اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج صحبت خود را آغاز کرد و افزود: امیدواریم این حرکت های فرهنگی تداوم مستمری داشته باشد و شهروندان اولین خواسته خود را سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج) در نظر بگیرند.

او افزود: همانطور که مى دانیم دعا برای ظهور حضرت مهدى (عج)، باعث جلب توجهات امام به ما می شود بنابراین، دعا برای ظهور، باعث گشایش کار های ما می شود.

تورع با ابراز گلایه گفت: 13 سال در حوزه رسانه و خبر مشغول به فعالیت هستم، این میزان پخت آش تا کنون در هیچ نقطه ای از جهان رخ نداده است و کاش مسئولان استانی بجای کم لطفی، برای ثبت این آش که مخصوص شهر شیراز است همت مضاعفی داشته باشند.

محمد اسدی مدیر گروه مرکز فرهنگی ، مذهبی کمیل شیراز در گفت وگو با خبرنگار از ، با اشاره به مراحل آماده سازی برای طبخ این آش 84 هزار کیلویی در شیراز، افزود: برای پخت این آش سه هزار و 200 کیلوگرم برنج، 100 کیلوگرم ترخون، یک هزار و 200 کیلوگرم عدس، یک هزار و 800 کیلوگرم نخود، 2 هزار و 500 کیلوگرم لوبیا، پیازداغ 250 کیلوگرم، ادویه 150 کیلوگرم، یک هزار و 500 کیلوگرم گوشت و 56 دیگ استفاده می شود.

اسدی با بیان اینکه درخواست های مردمی برای همکاری در پخت این آش بالاست، ادامه داد: یک هزار و 300 مرد و زن از دوستداران اهل بیت (ع) در پخت این آش همکاری و مشارکت داشتند که همه این افراد به صورت صلواتی و به عشق خدمت به پیامبر اسلام (ص) خدمت می کنند.

مدیر گروه مرکز فرهنگی ، مذهبی کمیل شیراز با یادآوری اینکه پخت آش سبزی 28 صفر یک کار کاملا مردمی است و هیچ گونه کمک دولتی در این زمینه نشده است، گفت: برای تامین مواد مورد نیاز آش نذری معمولا مردم از سال قبل با نذر کردن و دریافت حاجاتشان آماده می شوند و هر سال هم بر تعداد شرکت کنندگان در این کار خیر اضافه می شود.

او گفت: علاوه بر توزیع این آش در میان شهروندان، مقداری از آن نیز برای نیازمندانی که امکان مراجعه به بوستان خلدبرین را نداشتند و همچنین مناطق حاشیه این شهر، مراکز خیریه و مراکز درمانی ارسال شد.

مدیر گروه مرکز فرهنگی، مذهبی کمیل شیراز در مورد ثبت معنوی این آش نذری نیز مطرح نمود: مستندسازی برای ثبت معنوی این اقدام اجرا شده است.

این شور و ارادت به خاندان رسول مکرم اسلام حضرت محمد (ص) غیرقابل وصف و توصیف است، اما آنچه که قابل نگاشتن است، گرد هم آمدن همه افرادی است که با هر طرز فکر و عقیده ای در این مکان آمده بودند و این نشان از نزدیکی قلب ها به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 605

به "28 صفر قرار ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) با پخت آش 84 هزار کیلویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "28 صفر قرار ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) با پخت آش 84 هزار کیلویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید