کشف یک لایه مذاب زیر پوسته زمین

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، لایه مذکور منظره مفیدی از فعالیت صفحه های تکتونیک زمین فراهم می نماید.

کشف یک لایه مذاب زیر پوسته زمین

صفحه های تکتونیک در حقیقت صخره های زیر سطحی هستند که پوسته و گوشته بالایی زمین را تشکیل می دهند. در حقیقت تمام توده زمینی که در اطرافمان دیده می گردد براساس صفحات تکتونیک است. در حال حاضر زمین 7 صفحه تکتونیک اصلی دارد که 7 قاره را یکپارچه نگه می دارند.

جالب آنکه صفحات مذکور به طور مداوم در حال حرکت هستندو حرکات آنها به وقوع زلزله، سونامی و فوران آتشفشان ها مرتبط است. علاوه بر آن حرکات تکتونیک بسیار قدرتمند هستند و ممکن است به ایجاد کوهستان ها و حتی قاره های تازه منجر شوند.

بنابراین مطالعه عواملی که روی فعالیت آنها تاثیرگذار یا بی تاثیر هستند، اهمیت زیادی دارد.

طبق بیانیه تحقیقاتی منتشر شده لایه ای که به تازگی کشف شده مذاب و در عمق 161 کیلومتری سطح زمین واقع شده است. این لایه بخشی از سست کره (که زیر سنگ کره واقع شده و مشتمل است بر مواد نیمه مذاب و بی شکل در عمق 80 تا 400 کیلومتری زمین) است.

به گفته محققان دانشگاه آستین تگزاس، لایه سست کره شامل صخره های مذاب داغ است و مانند یک مرز نرم عمل می نماید و به حرکت آرام صفحه های تکتونیک به وسیله گوشته بالایی یاری می نماید.

جولیان هوا محقق ارشد پژوهش می گوید: زمانیکه درباره یک ماده مذاب فکر می کنیم، به طور ناخودآگاه تصور می کنیم لایه مذاب نقش مهمی در خاصیت ارتجاعی ماده دارد اما ما متوجه شدیم در جاییکه اندازه مذاب بودن بالا است، تاثیر آن بر گوشته بسیار اندک است.

این تحقیق در ژورنال نیچر ژئوساینس منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2234

به "کشف یک لایه مذاب زیر پوسته زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک لایه مذاب زیر پوسته زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید