کاهش آسیب پذیری از غرب

به گزارش مجله سفر به کانادا، دولت سیزدهم در حوزه تقویت نگاه به شرق، جهتگیری خوبی داشته و تمام تخم مرغ های خود را در سبد غرب نگذاشته است.

کاهش آسیب پذیری از غرب

تمایل به کشورهای شرق و کشورهای همسایه و در نظر گرفتن شرایطی برای تسهیل مناسبات با این کشورها، این امکان را در اختیار دولت سیزدهم قرار خواهد داد تا هم بتواند از ظرفیت کشورهای بلوک شرق و هم کشورهای همسایه استفاده کند. حتی در این میان، شرایط برای استفاده از ظرفیت های کشورهای غربی هم فراهم است.

الان کشورهای غربی در شرایطی قرار گرفتند که اگر بنای ناسازگاری داشته باشند و نخواهند به توسعه ما یاری نمایند و بخواهد دوباره راستا آزار و اذیت و تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران را در پیش بگیرند، بازنده اصلی این ماجرا خودشان هستند. تصور می کنم حضور ما در پیمان های منطقه ای مثل شانگهای و اکو می تواند یاری کند تا قدرت چانه زنی و مانور ما افزایش پیدا کند و باعث ارتقای مناسبات ما با این کشورها گردد. جمهوری اسلامی ایران از مجموعه ظرفیت های زیادی برای بسط روابط تجاری و مالی در حوزه منطقه ای و بین المللی برخوردار است.

بسیاری از کالاهایی که در ایران فراوری و صادر می گردد مورد احتیاج کشورهای همسایه و اعضای عضو سازمان های همکاری های مالی است.

از سوی دیگر کالاهای فراوری شده در این کشورها هم می تواند مورد احتیاج و استفاده ما باشد. بنابراین کشورهای عضو این سازمان ها می توانند به وسیله تهاتر و مبادلات منطقه ای به هم یاری نمایند. در بحث سوآپ برق و انرژی و بعلاوه نفت خام و گاز هم زمینه های همکاری فراوانی میان کشورهای همسایه و اعضای سازمان های مالی وجود دارد.

ما اگر تنها باشیم، هم ما و هم بقیه کشورها ممکن است تحت فشار کشورهای غربی قرار بگیریم اما اگر در کنار هم باشیم و یک مجموعه بزرگ مالی را تشکیل دهیم آسیب پذیری از غرب را تا حدود زیادی کاهش می دهیم. این همراهی و همکاری باعث خواهد شد یک بازار بزرگ مالی شکل بگیرد و همین مساله هم این امکان را فراهم خواهد نمود بسیاری از سرمایه گذاری هایی که در کشور ما انجام می گردد کاملا ارزان گردد و برای سرمایه گذاران این امکان و فرصت را فراهم خواهد نمود که بتواند از صرفه جویی های نشانی از این همکاری ها استفاده کند و هزینه مرتبط با فراوری را کاهش دهد و قدرت رقابتی خود را بالا ببرد. از سویی دیگر در حوزه گردشگری کشورهای عضو می توانند از ظرفیت های همدیگر به خوبی استفاده نمایند.

* عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1938

به "کاهش آسیب پذیری از غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آسیب پذیری از غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید