چینی های هنرمند!

به گزارش مجله سفر به کانادا، هنر چین بازتاب دهنده میراث کهن این سرزمین

چین جزو کشورهایی است که دارای تاریخی کهن بوده و پیشینه ای طولانی از فرهنگ و هنر ویژه خود را دارد. این موضوع سبب شده است تا صنایع دستی این کشور دارای سبکی منحصر به فرد بوده و در سطح دنیا شناخته گردد. هنر و صنایع دستی را می توان تنها دو جواهر ارزشمند از گنجینه با شکوه و فرهنگ چند هزار ساله چین دانست. این هنر و صنایع دستی که ریشه در فرهنگ غنی چین دارد، تنها متکی بر اشیایی که از دریچه زیبایی شناسی معرفی می شوند نبوده و می توان آن را هدیه و میراثی ارزشمند نه فقط برای مردم چین که برای سراسر دنیا قلمداد کرد. در این کشور باستانی، بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، هنر خود را به عنوان یک میراث خانوادگی از پدران خود آموخته و این هنر، نسل اندر نسل بین خانواده ها منتقل شده و به این ترتیب شاهد حضور هنرمندانی هستیم که این هنر میراث خانوادگی و خونی آن ها محسوب شده و ماحصل نسلی از هنرمندان هستند که مهارت های هنری را تداوم بخشیده اند. به این ترتیب امروزه این هنرمندان به عنوان یک گنجینه بسیار ارزشمند برای خانواده خود و کشور چین محسوب می شوند. با خبرنگاران همراه باشید تا با فرهنگ و هنر چین آشنا شوید:

چینی های هنرمند!

در بین محصولات متنوع صنایع دستی و هنری کشور چین، ساخت ظروف برنزی؛ اسباب بازی های سنتی، قلاب دوزی، خوشنویسی، موسیقی، اپرا، نقاشی، طراحی روی ظروف شیشه ای و سنگی، ساخت اشیای ساخته شده از سنگ یشم، ساخت بادبادک های سنتی، ظروف لاک الکلی، مصنوعات کاغذی، ظروف چینی، سفال، مهرهای تزئینی و ابریشم بافی دارای معروفیت بیشتری بوده و شناخته شده تر هستند.

این اشیا تنها نشان دهنده و بازتاب نماینده فرهنگ چین نبوده و به نوعی می توان آن ها را آینه ای از زندگی مردم این کشور دانست. ساخت و ابداع ظروف برنزی در چین ریشه ای 5 هزار ساله داشته و نشان دهنده ارتقای فناوری زندگی اجداد ساکنان چین امروز از عصر سنگ به دوره برنز است. این ظروف و اشیای برنزی عمدتا دارای تزئینات و طراحی های متنوع و بسیار زیاد بوده و از آن ها در جنبه های مختلف زندگی مانند ساخت ادوات موسیقی، هدایای مذهبی و آئینی و حتی ساخت سلاح های جنگی استفاده می شد که این موضوع در تاریخ چین دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

هنر کهن خوشنویسی در چین که در آن حروف و جملات به صورت هنری و بسیار زیبا نوشته می شوند در طول تاریخ این کشور به وسیله هنرمندان برجسته و متعددی در منطقه ها مختلف این کشور و در زمان سلسله های مختلف، پرورش یافته و رشد کرد. در فرهنگ چین نوشتن دارای ارزشی بسیار والا بوده و از آن با عنوان چهار گنجینه آموزش که شامل قلم نگارش؛ چوب جوهر، کاغذ و تخته جوهر هستند؛ یاد می گردد که در زمان های گذشته ابزار مورد احتیاج برای نوشتن محسوب می شدند.

هنر نقاشی و طراحی روی شیشه و سنگ (Cloisonne) در حقیقت نوعی میناکاری بر پایه رنگ اصلی آبی است. امروزه برای ساخت این ظروف و طراحی روی آن از روش ها مدرن تری استفاده شده و در آن رنگ های روشن تر و متعددی به کار می رود.

هنر تراش و فراوری سنگ یشم در چین دارای پیشینه ای 4 هزار ساله است. یشم در چین به عنوان نماد زیبایی، بزرگواری و وقار بوده و جایگاه ویژه ای در بین مردم این کشور به خود اختصاص داده است. از این سنگ در چین برای تزئین اتاق ها و ابنیه و بعلاوه به عنوان یک جواهر و با هدف کسب برکت استفاده می گردد.

هنر قلاب دوزی در کشور چین مقارن با سلسله شانگ (1600 تا 1046 قبل از میلاد) ابداع شده و دارای چهار روش سنتی مختلف به نام های Su, Shu, Xiang و Yue است. این هنر نشان دهنده بلوغ هنری در بین طوایف خاصی مانند اقوام Bai, Bouyei و Miao است.

اسباب بازی های سنتی چینی نیز دارای پیشینه ای طولانی در این کشور بوده و در آن ترکیبی از هنر و تفریحات تفلیق شده و به عنوان وسیله ای که دیگران را شاد و شاد می نماید، هدیه داده می شد.

هنر بادباک سازی سنتی چین نیز یکی از هنرهای باستانی است که در آن به صورت استادانه از ترکیب کاغذ و چوب خیزران؛ نقش های مختلفی مانند چلچله، هزارپا، پروانه و … ساخته می شد. هنرمندان سازنده بادبادک ها علاوه بر مهارت در ساخت و طراحی زیبای بادبادک، معمولا نقاشان چیره دستی نیز محسوب شده و این بادباک ها به علت پرواز سبک بالانه و بسیار زیبایشان دارای معروفیتی زیاد بودند.

اشیای ساخته شده با لاک اکل برای نخستین بار حدود 7 هزار سال پیش در چین ابداع شده و در آن موقع از رنگ های اولیه مشکی و قرمز استفاده می شد. در طول تاریخ این اشیا در شکل ها و رنگ ها متنوعی ساخته شده و مورد توجه مردم سراسر دنیا قرار گرفتند.

فانوس های چینی نیز یکی دیگر از سمبل های این کشور محسوب می شوند که در فرهنگ چین نقش مهمی داشته و در جشنواره های مختلفی از آن ها استفاده می گردد. این فانوس ها دارای تنوع اشکال و تزئینات بسیار زیادی بوده و دارای فسیتوال های خاصی هستند.

هنر موسیقی در چین دارای پیشینه ای حدود 7 هزار تا 8 هزار سال است. در این سبک موسیقی، ملودی های متعدد و مختلفی وجود دارد. موسیقی چینی طی هزاران سال و به وسیله سلسله های مختلف رشد و تکامل پیدا نموده و در آن از انواع ادوات مختلف موسیقی استفاده می گردد.

هنر نقاشی در چین به سه گروه عمده و اصلی تقسیم می گردد که عبارتند از: تصویر صورت، منظره منظره ها و پرندگان. هر کدام از این سبک ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و احتیاجمند کسب مهارت و داشتن استعداد و هنر زیادی است.

در هنر برش کاغذ، اشکال مختلفی به وسیله قیجی روی کاغذهای سرخ رنگ ایجاد می گردد. الگوها و تصاویر مختلفی مانند میمون، گل، بدن انسان و … به صورت بسیار هنرمندانه ای روی کاغذ برش داده می گردد. این هنر بیشتر در حیطه زنان بوده و در نقاط روستایی رواج دارد. در فرهنگ سنتی چین، مردم این تصاویر برش خورده روی کاغذ را روی شیشه های خانه خود با هدف اعلام آرزو ها و خواسته هایشان می چسبانند.

هنر ساخت ظروف چینی در زمان سلسله شانگ ابداع شد. برای ساخت این ظروف باید از گل بسیار مرغوبی که دارای رنگ روشن بوده استفاده کرد (برترین خاک برای ساخت ظروف چینی خاک و گل کائولین است- مترجم) و هنرمندان چینی، ظروف و اشیای بسیار زیبا و ظریفی را با این ماده می سازند.

شهر جینگ دژن (Jingdezhen) واقع در استان جیانگژی (Jiangxi) به عنوان مرکز چینی شناخته می گردد. گردشگران و علاقه مندان ظروف چینی از گوشه و کنار دنیا در این محل حاضر شده و ظروف با کیفیت و مطابق سلیقه خود را انتخاب و خریداری می نمایند.

هنر سفالگری در چین دارای پیشینه ای 8 هزار ساله بوده و به عنوان قدیمی ترین آثار هنری بشریت شناخته می گردد. اوج هنر سفالگری چین در ساخت ارتش سفالین متعلق به امپراتور چین یعنی چین شی خوانگ دی دیده می گردد که مقبره وی در شهر ژی آن (Xian) از استان شانژی (Shaanxi) کشف شده است. نمونه دیگری که می توان آن را به عنوان سند مهارت چینی ها در سفالگری قلمداد کرد، سفالینه های صیقلی ساخته شده در زمان سلسله تانگ (Tang Dynasty) در فاصله سال های 618 تا 907 میلادی است.

منبع: www.travelchinaguide.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2038

به "چینی های هنرمند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی های هنرمند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید