پل قلاتاسیان یکی از پل های دیدنی آذربایجان غربی است

به گزارش مجله سفر به کانادا، جاذبه ها/ براساس خبرهای بدست رسیده، پل قلاتاسیان یکی از پل های دیدنی آذربایجان غربی است.

پل قلاتاسیان یکی از پل های دیدنی آذربایجان غربی است

پل تاریخی قلاتاسیان یکی از میراث ماندگار دوران ساسانی موجود در سردشت که به عنوان آثار ملی به ثبت رسید اما به علت کم توجهی در معرض تهدید تخریب نهاده شده است. پل قلعه تاسیان (پل قالاتاسیان) در جهت جاده پیرانشهر به سردشت و در جهت فرعی روستای ببی آوا به سپیدار نهاده شد. این پل در شهرستان سردشت بر سر راه قدیمی سیرآباد به مهاباد در قسمت شمالی رودخانه زاب کوچک ساخته شده است. تاریخ ساخت پل احتمالا مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد. احتمالا این پل در اواسط قرن سیزدهم هجری و به دستور شیخ مولانا از مریدان شیخ یوسف الدین برهان بنا شده و به گفته ای، به پل مولانا نیز معروفیت دارد.

طول پل 55 متر و عرض آن در قسمت پایین 10 متر و در قسمت بالا 4/5 متر و ارتفاع آن 10 متر بوده و ارتفاع آن تا کف دهانه تقریبا 15 متر می باشد. احتمال می رود که نام این پل از نام قلعه ای بنام قلعه تاسیان به دوره ساسانی مربوط بوده و بقایای آن هنوز هم در قسمت شمالی این پل و به فاصله کمی از آن نهاده شد. وجود صخره های طبیعی و صخره ای بودن بستر رودخانه مانع از انجام عملیات پی سازی در این پل شده و پایه ها را بدون پی سازی مستقیم روی صخره ها سوار نموده اند.

طول پل تقریبا شمالی جنوبی بوده و دارای 5 پایه است که بجز یکی از پایه ها که از لاشه سنگ و ملات ساروج بنا گشته، بقیه ستونها به وسیله سنگهای طبیعی رودخانه تشکیل شده اند. سطح گذر پل جدیدا از آهن و چوب ساخته شده و تعویض مصالح و ملات بکار رفته در پل با سیمان از جمله تغییرات ایجاد شده هست.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2172

به "پل قلاتاسیان یکی از پل های دیدنی آذربایجان غربی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل قلاتاسیان یکی از پل های دیدنی آذربایجان غربی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید