معرفی هواپیمای بوئینگ 737 مکس، عضو جدید و کم مصرف خانواده بوئینگ!

به گزارش مجله سفر به کانادا، هواپیمای بوئینگ 737 مکس | Boeing 737 Max

همه ما با شرکت هواپیماسازی مشهور و معتبر بوئینگ آشنا هستیم. این شرکت در طول دهه ها فعالیت برخی از بهترین و مطمئن ترین هواپیماهای مسافربری را به صنعت هواپیمایی عرضه کرده است. امروز اما می خواهیم در مورد یکی از جدیدترین اعضای خانواده بوئینگ صحبت کنیم. بوئینگ 737 مکس یک هواپیمای تنگ پیکر و باریک است که به عنوان چهارمین نسل از بوئینگ 737 وارد بازار شده است. در این مطلب این هواپیمای مدرن را بیشتر به شما معرفی می کنیم و در مورد ویژگی ها و مشخصات آن با شما صحبت می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی هواپیمای بوئینگ 737 مکس، عضو جدید و کم مصرف خانواده بوئینگ!

مدل جدید هواپیمای کم مصرف بوئینگ

بوئینگ 737 مکس عضو جدیدی از خانواده هواپیماهای دو موتوره است که توسط بوئینگ ساخته و طراحی شده و به دنبال فروش پیروز هواپیمای 737 نکست جنریشن (Next-Generation 737) به بازار آمده است. هواپیمای بوئینگ 737 مکس به عنوان هواپیمای کوتاه برد آینده معرفی شده و شرکت هواپیمایی رایان ایر آن را یک گیم چنجر می نامد که قرار است تحولی عظیم در صنعت هواپیمایی ایجاد کند. این مدل هواپیما سال گذشته رونمایی شد و عمدتا به عنوان نسخه کم مصرف تر از مدل های پیشینش (بوئینگ 737) در نظر گرفته می شود. طرح ساخت این هواپیما در آگوست 2011 تایید شد و اولین نسخه از این هواپیما در ماه مه 2017 رسما وارد سرویس شد.

تاریخچه ساخت این هواپیما

در سال 2006 شرکت هواپیماسازی بوئینگ شروع به اقدامات لازم برای جایگزین کردن بوئینگ 737 با یک مدل جدیدتر و طراحی شکیل تر کرد که بتواند در ادامه ساخت و عرضه بوئینگ 787 دریم لاینر وارد بازار شود. در سال 2010 رقیب سرسخت و دیرینه بوئینگ، یعنی شرکت ایرباس خانواده هواپیماهای ایرباس A320neo را به بازار وارد کرد که با بهینه سازی و اصلاح موتور و طراحی بدنه مصرف سوخت آن کاهش پیدا کرده بود. همین موضوع شاید بوئینگ را بیشتر ترغیب کرد تا زودتر دست به کار شود و سری هواپیماهای کم مصرفش را به بازار عرضه کند.

شرکت هواپیمایی رایان ایر یکی از مشتریان پر و پا قرص این مدل هواپیماست. این ایرلاین که عمدتا به دلیل پروازهای ارزان قیمتش در سرتاسر اروپا شهرت دارد با به کارگیری این مدل جدید و کم مصرف بوئینگ بهترین پروازها را با قیمتی مناسب به مسافرانش ارائه کند. در ماه آوریل 2018 رایان ایر باز هم سفارش 25 مدل از این هواپیما را به شرکت بوئینگ ارائه داد و به این ترتیب تعداد کلی سفارش هایش را به عدد 135 رساند. به طور کلی، شرکت بوئینگ تا به امروز 4474 سفارش خرید دریافت کرده که تا به امروز 110 مدل از آن ها را به مشتریان تحویل داده است. بنابراین در آینده ای نزدیک شاهد تعداد بیشتری از هواپیمای بوئینگ 737 مکس در آسمان خواهیم بود. در نهایت، در سال 2015 اولین بدنه هواپیمای بوئینگ 737 مکس روی هم سوار شد و تست آزمایشی پرواز برای تحویل به اولین مشتری (ساوت وست ایرلاینز) با پیروزیت صورت گرفت.

طراحی بوئینگ 737 مکس

مزیت اصلی و قابل توجه این سری هواپیماها مصرف پایین سوخت و در نتیجه مقرون به صرفه بودن برای شرکت های هواپیمایی است. در این مدل هواپیما از تکنولوژی وینگلت جدیدی استفاده شده که مصرف سوخت را به میزان زیادی کاهش می دهد. وینگلت به برآمدگی نوک بال ها و گاهی دم هواپیما می گویند که باعث می شود با مصرف سوخت مشخصی بتواند مسافت بیشتری را طی کند. بدنه هواپیما هم با تغییراتی همراه بوده تا با موتورهای جدید همگام باشد. دم مخروطی هواپیما بزرگ تر شده و باعث کنترل بهتر پرواز شده است. به این ترتیب حفظ تعادل هواپیما در برابر جریانات هوا بهتر و راحت تر می شود. این اصلاحات که در این مدل هواپیما انجام شده روی هم رفته باعث کاهش مصرف سوخت هواپیما شده و بوئینگ 737 مکس را به عنوان یکی از کارآمدترین و به صرفه ترین مدل های بوئینگ معرفی می کند.

کیفیت صندلی های هواپیما

یکی از اعتراضاتی که به این هواپیما وارد شده کم بودن فاصله بین صندلی هاست. اما وقتی به عنوان مسافر سوار هواپیمای بوئینگ 737 مکس می شوید متوجه می شوید که علیرغم فضای کوچک داخل کابین، صندلی های هواپیما به گونه ای کاملا ارگونومیک طراحی شده و نهایت راحتی و آسایش را برای مسافران فراهم می کنند. به طور مثال هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 دو کلاس پروازی اکونومی و پرمیوم دارد (144 صندلی اکونومی و 16 پرمیوم). در بخش اکونومی فاصله بین صندلی ها 78 سانتیمتر و در بخش پرمیوم هم این فاصله کمی بیشتر و در حدود 100 سانتی متر است. کابین هواپیمای بوئینگ 737 مکس در کل 160 صندلی دارد، اما تایید شده که این مدل تا 210 مسافر هم ظرفیت و گنجایش دارد. برای این که مقایسه بهتری داشته باشیم امریکن ایرلاین با همین مدل هواپیما حدود 172 مسافر را جابجا می کند. رایان ایر نیز با حذف بخش پرمیوم و تنها با یک بخش (اکونومی) توانسته تعداد صندلی هایش را تا 197 صندلی هم افزایش بدهد.

پنجره هواپیما

آیا مدل هواپیمای بوئینگ 737 مکس از نظر پنجره و طراحی آن ها هم تغییراتی داشته است؟ در حقیقت، بله. پنجره این مدل کمی بزرگ تر به نظر می رسد و منظره و نمای بیشتری را به مسافران ارائه می کند.

چرخ های هواپیمای بوئینگ 737 مکس

چرخ های این مدل بوئینگ به صورت ترایسیکل یا سه چرخه طراحی شده که قابلیت جمع شدن دارند. از آن جا که موتورهای بزرگ تری در این مدل هواپیما استفاده شده است، چرخ اصلی هواپیمای بوئینگ 737 مکس تقویت شده تا تحمل وزن بیشتر هواپیما را داشته باشد. ارابه فرود (Gear Door) هواپیما هم به صورتی طراحی و اصلاح شده فن موتور بزرگ تر را کاملا در بربگیرد. ارابه فرود تا 20 سانتی متر عرض شده تا جوابگوی این نیاز باشد.

سفارش های بین المللی برای مدل جدید بوئینگ

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم شرکت هواپیماسازی بوئینگ تا به امروز بیش از 4000 سفارش ساخت برای هواپیمای بوئینگ 737 مکس از طرف 92 مشتری داشته است. در دسامبر 2011، شرکت بوئینگ اولین سفارش خرید را از شرکت هواپیمایی ساوت وست ایرلاینز دریافت کرد. در ژانویه 2012، نروژین ایر نیز سفار ش100 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس و 22 بوئینگ 737-800 نکست جنریشن را به این شرکت تسلیم کرد. لایر ایر نیز حدود 201 فروند هواپیما و 29 فروند نکست جنریشن 737-900 را در فوریه 2012 نهایی کرده است. علاوه بر این شرکت هواپیمایی ویرجین آسترلیا نیز در سال 2012 سفارش 23 فروند بوئینگ 737 مکس را به اضافه چهار هواپیمای دیگر به بوئینگ ارائه داد. شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز در جولای 2012 سفارش خرید 100 فروند از مدل 737 مکس و 50 فروند هواپیمای 737 نکست جنریشن را به بوئینگ داده است.

از جمله مشتریان اصلی و مهم مدل جدید هواپیمای بوئینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلای دبی در کل 251 سفارش داده و تا به حال 6 تای آن ها تحویل داده شده است.
  • لاین ایر مجموعا 201 هواپیمای بوئینگ 737 مکس سفارش داده و 8 تای آن ها را تحویل گرفته است.
  • ساوت وست ایرلاینز هم سفارش خرید 200 هواپیمای بوئینگ 737 مکس را به شرکت بوئینگ ارائه داده و 13 تای آن ها را تحویل گرفته است.
  • اسپایس جت 155 سفارش داده است.
  • یونایتد ایرلاینز 130 سفارش خرید.
  • نوروژین ایرلاینز 110 هواپیما سفارش داده و 2 تای آن ها را تحویل گرفته است.
  • رایان ایر 110 سفارش و امریکن ایرلاینز 100 سفارش داده و 4 عدد از آن ها را تحویل گرفته است.

در مورد شرکت هواپیماسازی بوئینگ

بوئینگ شرکتی چندملیتی است کار ساخت، طراحی و تولید انواع هواپیما، راکت و ماهواره و … را بر عهده دارد. این شرکت خدمات پشتیبانی و سرویس دهی هم به مشتریانش ارائه می کند. شرکت بوئینگ در بین چند غول صنعت هواپیمایی قرار دارند و در کنار رقیب مشهورش یعنی ایرباس دهه هاست که در این صنعت مشغولند. شرکت هواپیماسازی بوئینگ در سال 1916 و توسط ویلیام بوئینگ در ساتل واشنگتن تاسیس شده است. البته شرکت کنونی بوئینگ در واقع از ادغام بوئینگ با شرکت مک دانل داگلاس در 1997 به وجود آمده است. در سال 2016 شرکت هواپیماسازی بوئینگ رکورد رفوش 94.6 میلیارد دلار را ثبت کرد و به عنوان بیست و چهارمین شرکت پردرآمد دنیا در لیست Fortune 500 قرار گرفت. در سال 2017 این رتبه به 61 تنزل پیدا کرد، اما مجددا در سال 2018 بوئینگ در رتبه 25 بهترین شرکت های دنیا قرار گرفت.

منبع: aerospace-technology.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 661

به "معرفی هواپیمای بوئینگ 737 مکس، عضو جدید و کم مصرف خانواده بوئینگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای بوئینگ 737 مکس، عضو جدید و کم مصرف خانواده بوئینگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید