ترس های ایلان ماسک و ایلیا سوتسکِور درباره OpenAI در حال تحقق است

به گزارش مجله سفر به کانادا، پروژه ای مخفی برای مدل های پیشرفته هوش مصنوعی

شرکت OpenAI در پی توسعه مدل های هوش مصنوعی با قابلیت های پیشرفته استدلال تحت نام رمزی Strawberry است. به گزارش رویترز، این پروژه قبلاً با نام های Q* یا Q Star شناخته می شد. این پروژه تازه نیست و نگرانی هایی در بین محققان و بنیان گذاران OpenAI درباره آن وجود داشته، به طوری که گفته می گردد نقش مهمی در برکناری کوتاه مدت سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در نوامبر گذشته داشته است.

ترس های ایلان ماسک و ایلیا سوتسکِور درباره OpenAI در حال تحقق است

توسعه مدل های هوش مصنوعی با استدلال در سطح انسانی

پروژه Strawberry از یک روش منحصر به فرد برای بهبود عملکرد مدل های هوش مصنوعی پس از آموزش بر روی مجموعه داده ها استفاده می نماید. با استفاده از مجموعه داده های عمیق پژوهشی (deep-research)، هدف OpenAI ایجاد مدل هایی با استدلال در سطح انسانی است. این مدل ها قادر خواهند بود به طور مداوم وظایف را انجام دهند، خودشان به جستجوی وب بپردازند و اقدامات لازم را انجام دهند و کارهای مهندسان را انجام دهند.

نگرانی های ایلان ماسک و ایلیا سوتسکِور

سم آلتمن، که قبلاً از علاقه OpenAI به ایجاد مدل هایی با قابلیت استدلال صحبت نموده بود، در سال گذشته به طور موقت از سمت خود برکنار شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که بعضی از کارکنان OpenAI درباره پیشرفت های پروژه Q* نگران شدند. ایلیا سوتسکِور، مدیر علمی سابق OpenAI، نیز نسبت به فناوری این پروژه نگرانی هایی داشت. پس از بازگشت آلتمن، او در مصاحبه ای خبرهای مربوط به Q* را نشتی خبر ناخوشایند نامید.

نقش مایکروسافت و دعوای حقوقی

ایلان ماسک، یکی از بنیان گذاران OpenAI، نیز در گذشته درباره پروژه Q* هشدار داده بود. ماسک که در سال 2018 از این شرکت جدا شد، در یک دعوای حقوقی علیه OpenAI و آلتمن به این پروژه اشاره نمود. این دعوا که اکنون سرانجام یافته، ادعا می کرد که مدل GPT-4 OpenAI به عنوان AGI (هوش مصنوعی عمومی) شناخته می گردد که تهدیدی جدی برای بشریت است.

پیشرفت های تازه در استدلال سطح انسانی

جلسات داخلی اخیر نشان می دهد که OpenAI در مسیر دستیابی به استدلال در سطح انسانی با پروژه Strawberry پیشرفت سریعی داشته است. در یک جلسه عمومی شرکت، یک سیستم پنج سطحی برای پیگیری پیشرفت به سوی AGI معرفی گردید. OpenAI بیان کرد که در حال حاضر در سطح اول، یعنی چت بات ها واقع شده است و به زودی به سطح دوم، یعنی استدلال گران می رسد. مراحل بعدی شامل سیستم های هوش مصنوعی به عنوان عامل ها که می توانند اقداماتی را راسا انجام دهند، است. سطح پیشرفت نوآوران در اختراعات یاری می نمایند و سازمان ها از عهده کارهای یک سازمان برخواهند آمد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 تیر 1403 بروزرسانی: 26 تیر 1403 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2342

به "ترس های ایلان ماسک و ایلیا سوتسکِور درباره OpenAI در حال تحقق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس های ایلان ماسک و ایلیا سوتسکِور درباره OpenAI در حال تحقق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید