آنچه موسیقی می نماید!

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگارانـ بعضی افراد می گویند که هنگام مطالعه یا انجام کار ها به موسیقی گوش می دهند. بعضی دیگر موسیقی یا هر سروصدایی را باعث حواس پرتی زیاد می دانند. دانشمندان کاملاً نمی دانند موسیقی چگونه بر مغز و یادگیری اثر می گذارد؛ اما بر این باورند که حتما فوایدی دارد.

آنچه موسیقی می نماید!

به گزارش خبرنگاران، مطالعه ای دردهه 1990 نشان داد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک به ویژه سونات موتزارت برای دوپیانو مهارت های استدلال فضایی و نمرات امتحانی را بهبود می بخشد. استدلال فضایی توانایی یافتن و حرکت در فضا، ترسیم روابط بین اشیاء و حل مسئله است. چنین پیشرفتی درنتیجه موسیقی کلاسیک به اثر موتزارت معروف شده است.

بحث های زیادی در خصوص این مسئله وجود دارد که آیا موسیقی می تواند فعالیت مغز مرتبط با مهارت ها را تحریک کند؟ بسیاری از مردم ادعا می نمایند گوش دادن به موسیقی کلاسیک شما را باهوش تر می نماید. درحالی که بعضی از مطالعات ثابت می نمایند که موسیقی کلاسیک می تواند استدلال فضایی را افزایش بدهد و بعضی دیگر نشان می دهند این طور نیست. در هر صورت اثر موتزارت موقتی است و تصور می گردد به جای افزایش هوش، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

پس از اثر موتزارت تحقیقات دیگری در خصوص اثر Blur انجام گرفت. در این مطالعه بچه هایی که درحین انجام یک آزمون به موسیقی یک گروه پاپ بریتانیایی به نام Blur گوش می دادند، بهتر از کسانی عمل کردند که به موسیقی کلاسیک گوش می دادند یا هیچ موسیقی برای آنان پخش نمی شد. این تأثیرگذاری بیشتر از نتایج نظریه اثر موتزارت بود و محققان معتقد بودند به این علت است که جوانان موسیقی پاپ را بیشتر از موسیقی کلاسیک دوست دارند.

فواید موسیقی

این شواهد نشان می دهد که اگر از موسیقی لذت می برید، احتمالاً برمطالعه و عملکرد شما اثر مفیدی خواهد داشت. است. اما همچنان این موضوع مطرح است که گوش دادن به موسیقی به ایجاد خلق و خوی بهتر مربوط می گردد تا تأثیرگذاری بر هوش یا توانایی شما.

علاوه بر این موسیقی استرس را کاهش می دهد. امتحانات و ضرب الاجل ها می توانند به استرس زیاد منجر شوند که ممکن است بر مطالعه شما نیز تأثیر بگذارد. استرس داشتن در حین یادگیری می تواند توانایی شما را در به خاطر سپردن مطالب بهبود ببخشد؛ اما درعین حال به توانایی شما در به یادآوردن آن ها نیز آسیب می رساند. این بدان معنی است که استرس درعین حالی که می تواند به شما در ذخیره اطلاعات یاری کند، می تواند شما را از دسترسی به آن نیز باز دارد. این امر ممکن است در طول امتحانات باعث مسائلی در یادآوری مطالب و یا عملکرد ضعیف باشد.

استرس مداوم می تواند به سلامتی شما آسیب برساند و به مواردی از قبیل اضطراب، مسائل خواب، مشکل در تمرکز، مشکل در فکر کردن، نگران بودن و کاهش بهره وری منجر گردد. گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش و کاهش استرس یاری کند که درحین مطالعه برایتان مفید است.

یک مطالعه روسی نشان داده است که گوش دادن به موسیقی به مدت یک ساعت در روز باعث تغییراتی در مغز می گردد که آرامش بیشتر با خود به همراه دارد. مطالعه دیگری نشان داده است افرادی که به موسیقی کلاسیک گوش می دهند، نسبت به افرادی که به موسیقی جاز یا پاپ گوش می دهند یا اصلاً موسیقی گوش نمی دهند، فشار خون کم تری دارند.

موسیقی بعلاوه می تواند در شما انگیزه ایجاد کند. تغییرات دینامیکی در موسیقی نیز می تواند روی شما تأثیر بگذارد؛ زیرا صدا در مغز شما طنین انداز می گردد. هرچه موسیقی متنوع تر و پویاتر باشد، لذت بخش تر است، به این علت که نورون های آینه ای شما به موسیقی پویا پاسخ می دهند و با تغییر ریتم مغز شما بر احساس تان تأثیر می گذارند. وقتی به موسیقی آرام گوش می دهید، این نورون ها به آهستگی و در پاسخ به سرعت سریع تر فعال می شوند. گوش دادن به آهنگی آهسته، آرام و لطیف می تواند به آرامش یاری کند. این امر می تواند به شما در مطالعه یا برطرف مشکل خواب زمانی که به علت اضطراب امتحان است، یاری کند.

در عین حال موسیقی با ریتمی تندتر و اوج صدای بلندتر می تواند شما را هوشیار و با انگیزه کند. این امر می تواند به شما در مواقعی یاری کند که خسته یا درهم شکسته اید و از مطالعه اجتناب می کنید. برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید، سعی کنید در زمان استراحت به موسیقی با ریتمی تند گوش بدهید. برای حفظ انرژی، انگیزه و نیز کاهش استرس ورزش یا یک میان وعده غذایی هم به برنامه تان اضافه کنید.

تاثیر موسیقی بر تمرکز

موسیقی بعلاوه می تواند بر تمرکز و توجه شما تأثیر مثبت و منفی بگذارد. مطالعه ای در فرانسه نشان داده است که پخش موسیقی کلاسیک پس زمینه در طول یک سخنرانی یک ساعته به دانش آموزان یاری نموده است تا در آزمون بهتر از کسانی که بدون موسیقی به سخنرانی گوش می دادند، عمل نمایند.

مطالعات دیگری نشان می دهد پخش موسیقی با کلام می تواند بر توجه کارگران تأثیر بگذارد. گوش دادن به موسیقی با کلام باعث حواس پرتی و مسائل تمرکز بیش تر می گردد. حافظه و درک مطلب نیز بدتر عمل می نمایند و در درک مطالبی که می خوانید، دچار مشکل می شوید.

برای اینکه بیشترین بهره را از موسیقی ببرید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید. موسیقی کلاسیک یا بی کلام همراه با گیتار یا سایر ساز های زهی ممکن است کم تر حواستان را پرت کند؛ اما می توانید از هر موزیکی که خیلی تند یا بیش از حد پرکلام نباشد، بهره ببرید. از هرگونه موسیقی برجسته ارکستر و آهنگ های بلند خودداری کنید؛ زیرا ممکن است حواس پرتی را بیشتر نمایند.

درحالی که تأثیرات موسیقی بر مغز و یادگیری شما کاملاً معین نیست؛ اما واضح است که می تواند به خلق و خو و آرامش یاری کند. با این حال همه به موسیقی به یک شکل پاسخ نمی دهند. اگر موسیقی باکلام حواستان را پرت می نماید، سعی کنید به جای آن به موسیقی آرام گوش بدهید.

منبع: webmed

منبع: فرارو
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1958

به "آنچه موسیقی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه موسیقی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید