آبشار پیران ، آبشار ریجاب در استان کرمانشاه

به گزارش مجله سفر به کانادا، جهانگردان زیادی از روستای جلگه ای پیران هر ساله تماشا می نمایند و دلیل بازدید این همه جهانگرد از این روستا جلگه ای -کوهستانی این است که این روستا در نزدیکی سرپل ذهاب واقع شده و بعلاوه دارای باغات گوناگون و بافت طبیعی فوق العاده و بعلاوه از همه این ها مهم تر وجود آبشار پیران یا آبشار ریجاب در آن می باشد که سیل مشتاقان طبیعت دوست را هر ساله به سوی این روستا روانه می نماید. آبشار پیران در لیست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است و نام دیگر آن ریجاب می باشد آبشار ریجاب در استان کرمانشاه و در روستای پیران واقع شده که یک آبشاری سه طبقه است و جزو بلند ترین آبشار های ایران به شمار میرود. آبشار پیران کرمانشاه سه طبقه طوری است که طبقه اول آن کوتاه تر و دو طبقه فوقانی اندکی بلندتر هستند و از بالا نمی توان طبقه سوم آبشار را دید زیرا در زیر شاخ و برگ درختان واقع شده است .

آبشار پیران ، آبشار ریجاب در استان کرمانشاه

مسیر دسترسی به آبشار پیران

این آبشار که در روستای پیران در 10 کیلومتری سر پل ذهاب واقع شده است می توان از این روستا و با عبور از یک جاده ای که ناهموار و خاکی است خو د را به آن برسانید البته ناگفته نماند که قسمتی از مسیر دسترسی به آبشار سنگ فرش شده نیز است. راه دیگر برای رفتن به آبشار این است که به روستای ژالکه رفته و به وسیله این روستا خود را به پای آبشار بزرگ پیران برسانید. برای این که نمای کامل آبشار پیران کرمانشاه را ببینی باید به روستای ژالکه ریجاب بروی کافی است که بر بالای دره پیران بنشینی و نظاره گر این همه زیبایی باشیه که در مقابل چشمانت واقع شده است . این آبشار اکنون خشک شده است و به صورت دائمی آب ندارد اما به صورت فصلی که آب در آن جریان می یابد. آبشار پیران که در استان کرمانشاه قرار گرفته است آبشاری سه طبقه است طبقه دوم و سوم آن بلند تر از طبقه اولی می باشد و طبقه اولی از آن جایی که در زیر شاخ و برگ درختان قرار گرفته است به خوبی قابل دید نمی باشد. اگر ارتفاع نقطه بالا و پایین آبشار ریجاب را بخواهیم میزان بگیریم چیزی حدود 180 متر خواهد بود که این ارتفاع سبب می گردد که بتوان آبشار ریجاب را جزو یکی از بلند ترین آبشارهای ایران در نظر گرفت .

آبشار ریجاب کرمانشاه

آبشار پیران با ارتفاعی 100 تا 150 متر دارای باغ های انار ، انجیر و زرد آلو می باشد. این آبشار دقیقا در ده کیلومتری شمال شرق سر پل ذهاب ، روستای پیران واقع شده است. اگر خوب به دیواره های بزرگ کوهستان دالاهو نگاه کنی متوجه خواهی شد که این آبشار چقدر بزرگ است و در کنار این آبشار چندین آبشار کوچک دیگر نیز وجود دارند زمان های قدیم آبشار پیران بزرگتر از این که می بینید بوده است دره پیران و روستای پیران که در پایین دست این آبشار قرار گرفته به برکت آب این آبشار است که سرسبز و خرم مانده است. در کنار آبشار پیران کرمانشاه آب نماهای طبیعی قرار گرفته است که تماشا آن ها نیز بی لطف نخواهد بود بعلاوه این آبشار الان متاسفانه به سبب استفاده بی رویه کشاورزان از آب بالا دست سبب شده که خشک گردد و این آبشار معمولا به صورت فصلی نمایان می گردد.

معرفی جاذبه های گردشگری پیران

جاذبه های گردشگری آبشار پیران کرمانشاه بسیار زیاد و تماشای می باشد که از جمله می توان به قبرستان و مقبره اودجانه اشاره نمود که جزو جاذبه های منحصر به فرد ریجاب و سر پل ذهاب است یا می توان به سراب اسکندر، قلعه یزدگرد که بالای کوه های صعب العبور دالاهو قرار گرفته و یادگار یزدگرد سوم است اشاره نمود یا از بابا یادگار، زیارتگاه مقدس نام برد و بعلاوه به مهم ترین جاذبه تاریخی این منطقه که نقش صخره ای آنوبانی نی می باشد از جاذبه های تماشای و تاریخی این منطقه به حساب می آیند اشاره نمود که توصیه می کنیم حتما از این تماشای های تاریخی و شگفت انگیز در این منطقه بکر تماشا نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2214

به "آبشار پیران ، آبشار ریجاب در استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار پیران ، آبشار ریجاب در استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید