چگونه سرعت اینترنت را در ویندوز افزایش دهیم؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، آیا از سرعت پایین اینترنت روی ویندوز خود رنج می برید؟ آیا راهی برای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز می شناسید؟

چگونه سرعت اینترنت را در ویندوز افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت در ایران، در مجموع پایین است و این مورد باعث آزار بسیاری از افراد در هنگام استفاده از اینترنت می گردد. پس ما برای حل این مشکل، باید در پی راهی برای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز باشیم. ما در این مقاله از خبرنگاران مگ نحوه بهبود سرعت اتصال به اینترنت در ویندوز با ترفندها و تغییرات ساده ای که هر کسی می تواند استفاده کند را آموزش می دهیم. این یک مورد بسیار شگفت انگیز است، به این معنی که بیشتر مردم تعجب می نمایند که چگونه عملکرد اینترنت خود را با انجام چند کار ساده، افزایش می دهند.

بسیاری از مردم در ابتدا تصور می نمایند که این راه ها تاثیر خاصی روی سرعت اینترنت ندارند، اما وقتی آن ها را امتحان می نمایند، متوجه تاثیر بالای این راه ها می شوند. پس اگر شما هم دوست دارید که راه افزایش سرعت اینترنت در ویندوز را بدانید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. در ادامه چندین راه مختلف برای افزایش سرعت اینترنت به شما ارائه می کنیم، اما قبل از آن، باید یک تست سرعت از اینترنت خود بگیرید.

سرعت اینترنت خود را تست کنید

برای آغاز، به سایت Speedtest.net بروید تا سرعت و کیفیت اتصال خود به اینترنت را اندازه گیری کنید. به سادگی روی دکمه Go کلیک کنید و یک دقیقه به برنامه فرصت دهید تا اجرا گردد.

حال شما سه آمار مربوط به اتصال اینترنت خود را می بینید:

  • پینگ که تأخیر نیز نامیده می گردد، تعداد میلی ثانیه ای است که برای دریافت پاسخ پس از ارسال درخواست به یک سرور طول می کشد. هرچه این عدد کمتر باشد، ارتباط شما با آن سرور بهتر است. این امر به ویژه در بازی های آنلاین بسیار مهم است، زیرا پینگ بالا منجر به تاخیر و اختلال در بازی می گردد.
  • سرعت دانلود که بر حسب مگابایت در ثانیه (Mbps) اندازه گیری می گردد، سرعتی است که رایانه شما می تواند داده ها را از سرورهای ریموت بگیرد. هرچه سرعت دانلود شما بیشتر باشد، سریع تر می توانید فایل ها، استریم ویدئو و موارد مشابه را دانلود کنید.
  • سرعت آپلود که بر حسب مگابایت در ثانیه اندازه گیری می گردد، سرعتی است که رایانه شما می تواند داده ها را به دستگاه های دیگر در اینترنت ارسال کند. هرچه این سرعت بیشتر باشد، می توانید کارهایی مانند آپلود فایل ها در یک سایت را سریع تر انجام دهید. این عدد معمولاً کمتر از سرعت دانلود شما است زیرا بیشتر فعالیت های آنلاین حول دانلودها می چرخد.

با در نظر گرفتن این موارد، ما اغلب از اصطلاح پهنای باند برای توصیف اندازه اطلاعاتی که می توانید به وسیله اینترنت در مدت زمان مشخصی منتقل کنید، استفاده می کنیم. به پهنای باند مانند لوله آب که به خانه شما منتهی می گردد، فکر کنید. اگر یک نفر بخواهد دوش بگیرد، تجربه خوشایندی خواهد داشت، اما با استفاده همزمان شش نفر از آب در مکان های مختلف، فشار آب برای همه کاهش می یابد.

پهنای باند شبکه نیز به همین صورت عمل می نماید. دانلود فایل های حجیم به وسیله یک دستگاه مسئله ای ندارد، اما وقتی شش دستگاه در شبکه خود دارید که همگی سعی می نمایند ویدیوهای 4K را پخش نمایند و یا بازی های آنلاین و موارد مشابه را با هم پخش نمایند، هر کدام تنها می توانند بخشی از کل پهنای باند را استفاده نمایند.

اکنون، اجازه دهید بعضی از ترفند هایی را که می توانید برای بهبود سرعت اینترنت خود در ویندوز انجام دهید، مرور کنیم. در حالی که شما نمی توانید به طور جادویی سرعت ISP خود را افزایش دهید، می توانید از پهنای باند موجود بهتر بهره ببرید. این ترفند ها عبارتند از:

1) برنامه های Network-Heavy را ببندید

همان طور که گفته شد، اگر یک برنامه به شدت از شبکه استفاده کند، سایر برنامه ها آسیب خواهند دید. به همین علت، وقتی سرعت پایینی را تجربه می کنید، باید آنالیز کنید که چه برنامه هایی از اتصال شبکه شما استفاده می نمایند و در صورت لزوم آن ها را ببندید.

برای انجام این کار در ویندوز، Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید تا Task Manager باز گردد. در صورت احتیاج، روی More details کلیک کنید تا پنجره باز گردد. سپس در تب Processes، روی هدر Network کلیک کنید تا برنامه های در حال انجام بر اساس اندازه مصرف شبکه مرتب شوند.

اگر برنامه ای از پهنای باند بیش از حد استفاده می نماید، باید آن را ببندید تا منابع برای برنامه های دیگر آزاد گردد. اگر می خواهید فعالیت های شبکه فشرده ای مانند بازی آنلاین یا آپلود ویدیو را انجام دهید، این امر به ویژه مهم است. بعضی از مقصران رایج عبارتند از:

  • سرویس های ذخیره سازی ابری مانند Dropbox که بسیاری از فایل ها را همگام سازی می نماید.
  • دانلود فایل ها در مرورگر شما
  • تماشای ویدیو مخصوصا به صورت 4K
  • سرویسی مانند Twitch

2) سایر دستگاه های موجود در شبکه خود را آنالیز کنید

اگر پس از بستن برنامه ها همچنان اتصال شبکه کندی را تجربه می کنید، ممکن است مشکل از دستگاه دیگری در شبکه شما باشد. بعلاوه ممکن است که شخص دیگری در حال پخش نتفلیکس و دانلود فایل ها در رایانه یا اجرای بازی در کنسول خود باشد. در چنین مواردی، باید با افراد دیگر در خانه خود، شرایط اینترنت را چک کنید. امیدواریم که بتوانید سیستم های آن ها را با نکات ذکر شده در این جا بهینه سازی کنید یا راهی برای اشتراک گذاری بهتر پهنای باند پیدا کنید.

بعلاوه عاقلانه است که مقصران رایجی را که شبکه وای فای شما را کند می نمایند، آنالیز کنید. اگر می خواهید چندین دستگاه را به صورت آنلاین داشته باشید که فعالیت های فشرده شبکه را به طور همزمان انجام دهند، ممکن است لازم باشد که به یک اتصال بهتر ارتقا پیدا کنید.

3) کانال Wi-Fi خود را تغییر دهید

روتر بی سیم شما با استفاده از یک کانال خاص پخش می گردد. به علت تعداد زیاد دستگاه هایی که از Wi-Fi استفاده می نمایند و تعداد شبکه ها در منطقه ها شلوغ مانند مجتمع های آپارتمانی، کانال های خاصی ممکن است با تداخل روبرو شوند. اگر فقط هنگام اتصال به Wi-Fi با سرعت پایین اینترنت روبرو می شوید، ایجاد تغییرات در کانال، ممکن است مشکل شما را بهبود بخشد. حتما کوشش می کنیم تا یک راهنمای کامل برای تغییر کانال Wi-Fi روتر، برای شما در خبرنگاران مگ قرار دهیم.

4) گزینه های Windows Update را تنظیم کنید

Windows Update در ویندوز 10 شامل قابلیت اشتراک گذاری peer-to-peer می باشد. این مورد به رایانه ها اجازه می دهد تا تکه هایی از به روزرسانی هایی را که دانلود می نمایند را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارند. اگر چه از نظر تئوری ایده خوبی است، اما می تواند منجر به هدر رفتن پهنای باند نیز بگردد.

برای تنظیم این گزینه، به Settings > Update & Security > Delivery Optimization بروید. در این جا، می توانید با غیرفعال کردن نوار Allow downloads from other PCs، ویژگی اشتراک گذاری به روزرسانی را به طور کامل غیرفعال کنید.

اگر دوست دارید، می توانید آن را فعال کنید و گزینه PCs on my local network را انتخاب کنید. این امر از اشتراک گذاری به روزرسانی های رایانه های تصادفی در اینترنت به وسیله سیستم شما جلوگیری می نماید. در حالی که همچنان آن ها را به رایانه های دیگر در شبکه شما ارسال می نماید. برای خانه هایی با چندین سیستم ویندوز 10، این مورد می تواند استفاده از پهنای باند کلی برای به روز رسانی ها را کاهش دهد.

برای تنظیم بیشتر پهنای باند استفاده شده از ویندوز 10، روی لینک Advanced options در زیر این دکمه ها کلیک کنید. این صفحه چک باکس هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا پهنای باندی را که ویندوز هنگام دانلود به روزرسانی ها در پس زمینه یا پیش زمینه استفاده می نماید، محدود کنید. بعلاوه شما می توانید پهنای باندی را که ویژگی اشتراک گذاری به روزرسانی برای آپلودها استفاده می نماید، محدود کنید.

5) استفاده از پهنای باند را برای برنامه ها محدود کنید

محدود کردن آپدیت های ویندوز، یک گزینه واقعا عالی است. شما باید همین کار را برای سایر برنامه ها نیز انجام دهید. بعضی از آن ها مانند برنامه های پشتیبان گیری و ذخیره سازی ابری، به شما اجازه می دهند تا استفاده از پهنای باند را در تنظیمات خود محدود کنید. به عنوان مثال، در Dropbox، می توانید روی آیکون کلیک کنید و Preferences را انتخاب کنید. در پنجره ایجاد شده، تب Bandwidth را انتخاب کنید. حال می توانید نرخ دانلود و نرخ آپلود را محدود کنید.

اگر بخواهید استفاده از پهنای باند برنامه ای را که این گزینه را در خود ندارد محدود کنید، چه اقداماتی باید انجام دهید؟ ما برنامه هایی را پوشش داده ایم که به شما امکان می دهند تا برنامه های پهنای باند اینترنت را در ویندوز محدود کنید.

برای این که بدانید کدام برنامه ها بیشترین داده را روی رایانه شخصی شما استفاده می نمایند، به Settings > Network & Internet > Status بروید. در بالای جایی که اتصال فعلی خود را می بینید، روی دکمه Data usage کلیک کنید. حال این مورد، به شما ایده می دهد که کدام یک را احتیاج دارید که محدود کنید.

6) Metered Connections را غیرفعال کنید

ویندوز 10 به شما این امکان را می دهد که یک اتصال را به صورت metered تنظیم کنید. به عنوان مثال، زمانی که احتیاج به صرفه جویی در اندازه داده یک هات اسپات Wi-Fi از ارائه دهنده تلفن همراه خود دارید، این کار مفید است. بعلاوه اگر به طور تصادفی این گزینه را برای شبکه خانگی خود فعال نموده باشید، بعضی از برنامه ها و ویژگی ها می توانند سرعت خود را برای ذخیره داده ها کاهش دهند. حال مراحل زیر را طی کنید:

  • برای این که ببینید آیا اتصال شبکه فعلی شما اندازه گیری شده است، دوباره به Settings > Network & Internet بروید.
  • در تب Status، روی دکمه Properties که در زیر ظاهر می گردد، کلیک کنید.
  • در این منو، در Metered connection، نوار Set as metered connection را در صورت روشن بودن غیرفعال کنید.

پس از خاموش شدن، ببینید که آیا اتصال شبکه شما همان طور که انتظار دارید رفتار می نماید یا خیر.

7) سرور DNS خود را تغییر دهید

اگر هیچ موردی در بالا برای افزایش سرعت Wi-Fi شما موثر نبود، بهتر است که سرورهای DNS را که رایانه شما (یا کل شبکه) استفاده می نماید، تنظیم کنید. DNS یا Domain Name System، پروتکلی است که نام های وب سایت قابل خواندن به وسیله انسان (مانند makeuseof.com) را به آدرس های IP قابل خواندن به وسیله رایانه (مانند 34.233.102.111) ترجمه می نماید. هنگامی که رایانه شما باید درخواست DNS را ارائه دهد، به وسیله سرور مجهز به این سمت می رود. احتمالاً به طور پیش فرض از سرور DNS ISP شما استفاده می نماید، اما اغلب می توانید با استفاده از سرور DNS دیگری سرعت خود را افزایش دهید.

برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • Control Panel را در منوی Start تایپ کنید تا آن ابزار باز گردد.
  • در صورت احتیاج، قسمت View by را در بالا سمت راست به نمادهای بزرگ یا نمادهای کوچک تغییر دهید.
  • سپس Network and Sharing Center را انتخاب کنید.
  • در آن جا، در کنار متن Connections، روی لینک با نام اتصال خود کلیک کنید.
  • در پنجره ایجاد شده روی دکمه Properties در پایین کلیک کنید.
  • در لیستی که ظاهر می گردد، روی Internet Protocol Version 4 دوبار کلیک کنید.
  • سپس در پایین، دکمه Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید.

در این جا باید آدرس سروری را که می خواهید بهره ببرید وارد کنید. برای آغاز، DNS عمومی Google را امتحان کنید. برای استفاده از آن آدرس های زیر را وارد کنید:

  • Preferred DNS server: 8.8.8.8
  • Alternate DNS server: 8.8.4.4

پس از اتمام، روی OK کلیک کنید. حال شما سرور DNS خود را با موفقیت برای رایانه خود تغییر داده اید. این که آیا این مورد تفاوت عمده ای برای شما ایجاد می نماید و یا خیر، به موقعیت مکانی و ISP شما بستگی دارد. اگر گزینه Google کمکی نکرد، بهتر است که سرور DNS دیگری را امتحان کنید.

8) عیب یابی اینترنت را امتحان کنید

ما چند ترفند مفید ویندوز را برای بهبود سرعت شبکه به شما معرفی نموده ایم. اگر هنوز هم از سرعت پایین اینترنت رنج می برید، ممکن است به آزمایش و ترفند های بیشتری احتیاج داشته باشید. در این صورت، باید آنالیز کنید که وقتی سرعت اتصال Wi-Fi شما کاهش می یابد چه کاری باید انجام دهید. اگر همواره سرعت وای فای بسیار پایینی دارید، ممکن است زمان خرید یک روتر نو فرا رسیده باشد!

همان طور که مشاهده کردید، بسیاری از این مسائل مربوط به وای فای است. اگر برای شما امکان پذیر است که رایانه خود را با کابل اترنت به روتر خود متصل کنید، انجام این کار، عملکرد اینترنت شما را به اندازه قابل توجهی بهبود می بخشد. هنگام استفاده از اترنت، سرعتی نزدیک تر به آن چه ISP لیست می نماید، خواهید داشت.

جمع بندی

ما چندین ترفند برای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز را برای شما آنالیز نموده ایم که می تواند اتصال اینترنت شما را بهبود بخشد. امیدوارم که این ترفند ها، سرعت فعلی شما را به سطح قابل قبولی برسانند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ترفندهای اینترنتی مانند این موارد، تنها می توانند تا این حد پیش بروند. بعلاوه دقت کنید که سرعت اتصال شما هرگز از مبلغی که برای ISP خود پرداخت می کنید بیشتر نخواهد شد!

اگر در یک منطقه دورافتاده زندگی می کنید و بنابراین از نوع اتصال کندی مانند DSL استفاده می کنید و یا یک طرح اینترنت مقرون به صرفه دارید، ممکن است لازم باشد به ارائه دهنده دیگری نگاه کنید یا برنامه خود را به طور کامل ارتقا دهید تا سرعت خود را افزایش دهید. در موارد دیگر، ممکن است که کل رایانه شما هنگام اتصال به اینترنت کند گردد.

آیا شما تا به حال ترفند های بالا را تست نموده اید؟ نظرات و تجربیات خود را در ادامه با ما و دیگر کاربران خبرنگارانمگ، به اشتراک بگذارید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2094

به "چگونه سرعت اینترنت را در ویندوز افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سرعت اینترنت را در ویندوز افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید