هشدار فعال حوزه بلاک چین درباره فعالیت صرافی های رمزارز در ایران

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگاران : یک فعال حوزه رمزارز و بلاک چین با اشاره به خلا قانونی در حوزه فعالیت رمزارزها، بیان نمود: در حال حاضر قانونی وجود ندارد که فعالیت این صرافی ها را منع کند و جرم انگاری نشده که این معاملات غیرقانونی حساب شود.

هشدار فعال حوزه بلاک چین درباره فعالیت صرافی های رمزارز در ایران

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ اخبار تصویری بیشتر بدانید.

به گزارش ، یاشار راشدی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی می گویند فعالیت صرافی های رمزارز در ایران غیرقانونی است و آنها مجوز ندارند، گفت: اولا در حال حاضر قانونی وجود ندارد که فعالیت این صرافی ها را منع کند و جرم انگاری نشده که این معاملات غیرقانونی حساب شود. مورد دوم اینکه مجوزی وجود ندارد که صرافی ها بخواهند مجوز بگیرند. چون مجوزی وجود ندارد، فعالیت صرافی های رمزارز هم قاعدتا بدون مجوز است. اما افراد هم چون با این موضوع آشنایی ندارند ممکن است به اشتباه تصور کنند فعالیت غیرقانونی انجام می شود.

وی با اشاره به خلا قانونی در حوزه رمزارزها گفت: صرافی های رمزارز کار غیرقانونی انجام نمی دهند، بلکه صرفا قانونی برایشان وجود ندارد اما جرمی انجام نمی دهند. ما برای تنظیم گری این حوزه باید تجربه کشورهای دیگر را مطالعه کنیم. تجربه پیروزی که کشورهای دیگر داشتند و به جای اینکه به صرافی های رمزارز مجوز دهند، چارچوبی برای آن مشخص کردند.

این فعال حوزه رمزارز و بلاک چین ادامه داد: این فرآیند بدین صورت است که به جای اینکه متقاضیان بخواهند صرافی راه اندازی کنند، چارچوبی مشخص کردند و گفتند افراد در این چارچوب می توانند فعالیت کنند تا زمانی که از این چارچوب تخطی نکنند. مثلا اگر مبلغ دارایی صرافی از حدی بالاتر برود، ناظری برای آن وجود داشته باشد و امثال این قانون. یک سری زیرساخت فنی را هم فراهم کردند.

راشدی گفت: نکته دیگر اینکه خود صرافی های رمزارز و فعالان این حوزه در کشورهای دیگر رویه ای را پیش گرفتند که به آن سلف رگولاتوری یا خودتنظیم گری می گویند. این روش بسیار هم چابک و سریع است، چون اگر قانونی بخواهد در دولت یا مجلس تصویب شود، زمان بر است و با توجه به حوزه رمزارزها و تکنولوژی که مدام در حال تغییر است، این قوانین باید به سرعت آپدیت شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معمولا وقتی قانونی تصویب می شود، ویرایش و تغییر آن خیلی زمان بر است و کار زیادی می برد، ما نمی توانیم برای حوزه تکنولوژی و رمزارزها از این قوانین استفاده کنیم، بنابراین بهتر است چارچوبی داشته باشیم و این چارچوب هم توسط افرادی که به این حوزه اشراف دارند و متخصص هستند، بازبینی شود و به صورت مداوم به روزرسانی شود. تجربه پیروز کشورهای دیگر مشخص چارچوب بوده و قبل از اینکه این چارچوب مشخص شود، بهترین کار، فعالیت در محیط سندباکس است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1718

به "هشدار فعال حوزه بلاک چین درباره فعالیت صرافی های رمزارز در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار فعال حوزه بلاک چین درباره فعالیت صرافی های رمزارز در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید