سفر رویایی به زیستگاه یک میلیون پرنده

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگاران : تالاب میانکاله این روزها به رسم همواره، میزبان گردشگرانی است که به هوای تماشا این منطقه دنج و زیبا، تا باختر آشوراده راه پیموده اند.

سفر رویایی به زیستگاه یک میلیون پرنده

دلت آیا می خواهد دو تا بال سپید بزرگ در بیاوری بروی به تالاب میانکاله و بنشینی به دیدنی فلامینگوها، غازهای پیشانی سپید و خاکستری، باکلان ها، حواصیل ها و انواع مرغابى ها که دسته دسته در نقره ای آسمان سُر می خورند و نرم و آرام بر تن سیماب گون آب فرود می آیند؟

تالاب میانکاله که چون تکه آیینه ای رو به آسمان در دل نیزارهای بلند می درخشد، به رسم همواره، این روزها نیز میزبان گردشگرانی است که به هوای دیدن این تکه آیینه خدا بر زمین، تا باختر آشورا ده، در شمال باختری شبه جزیره میانکاله می آیند و از دریچه چشم دوربین های عکاسی، تا دوردست ها، پرنده ها و اسب های وحشی را دیدن می نمایند و بی آنکه آرامششان را خدشه دار نمایند، از شکار و تنهایی و کوچ و پریدنشان عکس می گیرند.

منطقه حفاظت شده میانکاله، 68 هزار و 800 هکتار مساحت دارد و در 16 کیلومترى ضلع شمالى شهرستان بهشهر قرار گرفته است و هر سال حدود یک میلیون قطعه پرنده به آن مهاجرت می نمایند که بعضی از آنها مثل قوهای فریادکش، اردک های سر سپید و مرگونس های سپید، از گونه هایی کمیاب و در خطر انقراض به شمار می روند.

چگونه به میانکاله برویم؟

برای رفتن به میانکاله، دو مسیر اصلی وجود دارد؛ ساری، نکا، بهشهر، بندر امیرآباد و میانکاله و مسیر دوم، ساری، سورک، دشت ناز، گوهرباران، بندرامیر آباد و نهایتاً میانکاله، اما پیشنهاد ما این است که اگر مایل به دیدن مزارع زیبا، ملاقات از پارک حیات وحش دشت ناز، تالاب زیبای زاغمرز و حرکت در مسیر ساحلی دریای مازندران هستید، مسیر دوم را انتخاب کنید. طول مسیر جاده آسفالته از خروجی شرق تهران تا دم در ورودی میانکاله، حدود 310 کیلومتر است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

شرایط ورود به میانکاله: پارچه نوشته کنار دروازه ورودی میانکاله می گوید براساس مصوبه طرح سالمسازی دریا، ورود افراد متفرقه به داخل پناهگاه حیات وحش میانکاله ممنوع است، اما ورود دامداران، با ارائه کارت شناسایی امکان پذیر است.

بنابراین، قبل از ورود به منطقه میانکاله، چند نکته را باید رعایت کرد. اول اینکه ورود به میانکاله مجوز کتبی می خواهد که می توان آن را از سازمان حفاظت از محیط زیست ساری یا بهشهر، به راحتی تهیه کرد. نکته دوم اینکه اگر قصد ملاقات پرندگان و ورود به تالاب را دارید، حتماً باید چکمه های بلند داشته باشید که حرکت در گِل و لای تالاب بدون چکمه تقریباً غیر ممکن است. در ضمنً صبح زود به میانکاله بروید، چون پرندگان، اوایل صبح در کناره های تالاب هستند و با بالاآمدن آفتاب، به مکان های دورتر پرواز می نمایند.

سوم اینکه از به کاربردن عطر و هرگونه لوازم آرایشی بودار به شدت پرهیز کنید، چرا که باعث حساس شدن حیوانات می گردد و بلافاصله فرار می نمایند و چهارم اینکه داشتن هرگونه وسیله شکار و ماهیگری ممنوع است.

مسیرهای داخل میانکاله: مسیر ماشین رو در میانکاله، از میان جنگل های انار می گذرد و بیشترین مسیر، جاده ای ماسه ای است که دو طرف آن را درختان خاردار انار یا تمشک فرا گرفته است و شما می توانید با دوچرخه هم این مسیر را بپیمایید.

البته به کوچکی منطقه در نقشه نگاه نکنید، شبه جزیره میانکاله منطقه ای بسیار وسیع با هزاران هتکار وسعت است که به راحتی در آن گم می شوید. هر مسیری را که می پیمایید، پس از چند صد متر حرکت، به یک دو راهی یا سه راهی خواهید رسید که باز هرکدام به یک دوراهی دیگر ختم می گردد! حتی از مسیر ناشناخته هم که بروید ممکن است به جاده ای پر از گل و لای و دست انداز برسید که برای بازگشت، مجبور می شوید از میان جاده ای باریک و پوشیده از درختان انار و تمشک دور بزنید تا بلکه بتوانید به مقصد برسید!

درباره میانکاله، بیشتر به پرندگان و تالاب آن و پرنده نگری می پردازند، اما چیزی که بیشتر مغفول مانده است، طبیعت منحصر به فرد میانکاله است که کمتر مکانی را در ایران می توان یافت که در یک سو دریا با ساحلی زیبا، در دیگر سو، تالابی بزرگ و حیرت انگیز و در میانش جنگل انار با مراتعی سرسبز دیده گردد. بنابراین، سفر به میانکاله یک تجربه بی نظیر در طبیعت گردی است که فرصت آن را نباید از دست داد.

جنگل انارهای ترش: شاید جنگل های شمال ایران برای بیشتر ما ایرانی ها تداعی نماینده درختان بلند و انبوهی باشد که به آن هیرکانی یا خزری گفته می گردد، اما جنس پوشش جنگلی میانکاله، به واسطه نمکدار بودن خاک، مناسب درختان شورپسندِ انار با بلندای حدود چهار متر است. هرچه به سمت دریا یا تالاب پیش برویم، درختان تیغدار تمشک نیز در جای جای منطقه مشاهده می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1402 بروزرسانی: 5 تیر 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2290

به "سفر رویایی به زیستگاه یک میلیون پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر رویایی به زیستگاه یک میلیون پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید