کرونای خوب و کرونای بد

به گزارش مجله سفر به کانادا، پنهان کاری مسئولان انگلیسی و انتشار با تأخیر اخبار کشف نمونه تازه ویروس کرونا، ملاک و سنجه تازه ای برای مخاطبان جهت عیارسنجی اخبار بنگاه های دروغ پراکنی مثل بی بی سی یا ایران اینترنشنال فراهم کرد.

کرونای خوب و کرونای بد

گروه دانشگاه خبرنگاران، سعید باقری؛ پنهان کاری رسانه های انگلیسی و در صدر آن ها شبکه سلطنتی بی بی سی فارسی راجع به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و خطر مهلکی که به همین علت سلامت و زندگی مردم این کشور و بقیه کشور های جهان را به مخاطره انداخته است، بدون اغراق یک رسوایی تاریخی برای این رسانه ها محسوب می شود و قطعاً افکار عمومی آن را فراموش نخواهند کرد، اگر چه آن ها تلاش کنند با تاکتیک های نخ نماشده ای مثل فرار به جلو، فرافکنی، ادراک سازی، مقارنه تراشی و برچسب توهم توطئه زنی به جست وجوگران حقیقت، جهت های انحرافی را برای کمتر کردن ابعاد این رسوایی عظیم اتخاذ کنند. جهش انگلیسی کرونا باعث شد مردان ملکه و مزدوران خاندان سلطنتی در بین شهروندان انگلیسی و دیگر مردم جهان بی آبروتر از گذشته شوند.

پنهان کاری مسئولان انگلیسی و انتشار با تأخیر اخبار کشف و شناسایی نمونه تازه و جهش یافته ویروس کرونا در کشور انگلیس که اتفاقاً سرعت سرایت بیشتری نسبت به دیگر نمونه های مشابه خود دارد، ملاک و سنجه تازه ای برای مخاطبان جهت عیارسنجی اخبار بنگاه های دروغ پراکنی مثل بی بی سی فارسی یا مواجب بگیران سعودی مثل تلویزیون ایران اینترنشنال و نیز شبکه ماهواره ای مبتذل من و تو فراهم کرد.

وحشت انگلیسی ها از دروغگویی مردان ملکه

اخبار بدی که از انگلیس و از سوی بوریس جانسون نخست وزیر آن مبنی بر نوع جدید از ویروس کرونا که کشنده تر و با قدرت شیوع بالاتری است، خوش بینی ای را که به دنبال اخبار مربوط به کشف واکسن مؤثر علیه کرونا ایجاد شده تحت تأثیر قرار داد. ما که در انگلیس زندگی می کنیم، شاهد وحشت حاکم و ناتوانی دولت از کنترل بیماری و اطمینان بخشی به شهروندان انگلیسی و جهانیان در میان حالتی از بی اعتمادی و یأس هستیم و خبری که در حال حاضر منتشر شده، این است که دولت های زیادی در جهان از بیم تکرار اشتباهات نخستین تجربه از کرونا که پیامد های فاجعه باری داشت، مرز های خود را به سرعت بسته اند. این عبارت بخشی از اظهارات و تحلیل عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف ساکن انگلیس است که در روزنامه رأی الیوم و با اشاره به اخبار مربوط به ویروس جدید کرونا در انگلیس و سرعت انتشار آن نوشته است، البته این چهره برجسته رسانه ای معتقد است: این گونه جدید، این تصور را تقویت می کند که کرونا ساخت آزمایشگاه های میکروبی است و نظیر دیگر ویروس هایی نیست که در صورت ابتلا باعث ایجاد مصونیت یک ساله یا مادام العمر در بدن انسان ها می شوند و بعید نیست طرف سازنده آن با انتشار گونه جدید درصدد نابودی خوش بینی ناشی از اثربخشی واکسن های چندملیتی است و این یعنی اینکه احتمالاً به خانه اول بازگشته ایم.

کرونای خوب، کرونای بد

عملیات هدفمند و نقطه گذاری شده همه رسانه هایی که در وارونه کردن و سیاه نمایی خبری علیه کشورمان با شبکه سلطنتی بی بی سی فارسی منافع مشترکی دارند، پس از مشاهده و ثبت اولین مبتلایان به ویروس کرونا در کشورمان آغاز شد. مسئله شیوع ویروس کرونا موضوعی بود که بسیاری از رسانه ها روز ها و هفته ها به صورت گسترده ای به آن پرداخته بودند، اما توجه بیش از اندازه رسانه های خارجی به شیوع این ویروس در ایران و دروغ سازی های آنها، به تدریج موجب ایجاد التهاب و نگرانی میان مردم شد. رسانه های خارجی نظیر بی بی سی، ایران اینترنشنال و من وتو، با اتخاذ جهت گیری های خاص و کینه توزانه در انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران با هدف ایجاد ناامنی روانی در بین مردم و حتی به امید کشاندن مردم به کف خیابان ها طراحی و اجرا می شد. این رسانه ها با پرداختن بیش از حد به انتشار این ویروس در ایران به خصوص با اصرار بر ادراک سازی منفی و دروغین در مورد شهر قم به عنوان اولین شهری که ویروس کرونا در آن کشف شده همه عناصر رسانه ای شان را در جهت سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی به میدان آوردند.

دروغ پشت دروغ در لفاف منافقانه و مزورانه

رسانه های انگلیس با القای اینکه صرفاً حسب رسالت رسانه ای و وظیفه حرفه ای در حوزه خبررسانی فعالیت می کنند، تلاش کردند با اسم رمز کرونا به چندین هدف دست پیدا کنند. یکی از این اهداف تهییج و کشاندن مردم به کف خیابان ها به بهانه ناتوانی حاکمیت در کنترل بیماری و اهمیت نداشتن سلامتی و زندگی مردم نزد مسئولان بود. یکی دیگر از این اهداف که در زمره خواسته های دور و دراز غربی ها و دشمنان مردم ایران است، هجمه به مراسم، اماکن و معتقدات مذهبی و دینی است که سال های زیادی است با هر بهانه ای از غذای نذری و چای هیئت های مذهبی گرفته تا پیاده روی اربعین و برپایی عزادارای در ماه های محرم و صفر، سعی در خلوت کردن و حتی تعطیلی آن ها داشته و دارند.

جهش انگلیسی کرونا

بر اساس اعلام مسئولان انگلیسی گفته می شود این ویروس احتمالاً اواسط ماه سپتامبر سال جاری (اواخر تابستان) در جنوب شرقی انگلیس، در شهر لندن یا در کنت پیدا شده است. سوزان هاپکینز، عضو سازمان سلامت عمومی انگلیس می گوید که این سازمان در 18 دسامبر (پنج شنبه)، این موضوع را به اطلاع دولت رسانده و و دولت انگلیس هم در همان روز موضوع را به سازمان بهداشت جهانی منتقل کرده است. اعلام این فاجعه به سازمان بهداشت جهانی در شرایطی بوده که 10 روز پیش از آن یعنی 9 دسامبر، 62 درصد موارد مبتلا به کرونا مربوط به گونه جدید ویروس بوده اند و این رقم حدود سه هفته قبل تر 28 درصد بوده است. در حالی که آخرین روز های سال میلادی را سپری می کنیم، گونه جدید ویروس کرونا به ویژه شهر لندن را فراگرفته و باعث تعطیلی ها و محدودیت های گسترده در آستانه تعطیلات سال جدید میلادی شده است.

مهندسی افکار با تئوری توهم توطئه

ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی و پنهان کاری در مورد آن که با تاکتیک خبررسانی به صورت قطره چکانی و مدیریت شده همراه بوده به غیر از رسوایی عظیم سیاسی برای خاندان سلطنتی و در رأس آن ها ملکه پیر و دولتمردان تروریست و پشت هم انداز انگلیسی، یک بی آبرویی عظیم و تاریخی برای رسانه های مزدور و مواجب بگیری مثل بی بی سی فارسی و دنباله های بی هویت آن از جمله شبکه سعودی ایران اینترنشنال و من و تو را رقم زد. این رسانه ها با استحمار خودخواسته و همنوا با بی بی سی فارسی که حتی با به کار بردن لغاتی مثل قتل گاه کرونایی ها، گور های افراد کرونایی و امثالهم اقدام به پوشش اخبار کشورمان می کردند، حالا و با افتادن تشت رسوایی شان از بام ویروس کرونای انگلیسی دست به دامان کسانی مثل الیستر کولمن، خبرنگار بخش مونیتورینگ بی بی سی و دیگر سربازان بلندگو به دست شان شده اند تا با برجسته کردن تئوری توهم توطئه و پروژه ادراک سازی انحرافی هم به مهندسی افکار مخاطبان مسلط باشند و هم با انداختن منتقدان در مارپیچ سکوت جهت اعتبارزدایی از آن ها را در بزنگاه های مشابه و احتمالی آینده کلید زده باشند.

سعید باقری - کارشناسی مهندسی هوافضا دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1443

به "کرونای خوب و کرونای بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای خوب و کرونای بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید