واکسن کرونا چقدر می تواند در کنترل اپیدمی کووید 19 موثر باشد؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا گفت: امید ما در کنترل پاندمی کرونادر دراز مدت رسیدن به واکسن است و واکسن های تولیدی حتی اگر کارایی 50 درصدی هم داشته باشد می تواند ما را در کنترل پاندمی یاری زیادی کند هر چند کارایی واکسن ها بیشتر از این است. همانطور که واکسن آنفلوآنزا با کارایی 40 تا 60 درصدی درصد توانسته جلوی ایجاد پاندمی آنفلوانزا را بگیرد.

واکسن کرونا چقدر می تواند در کنترل اپیدمی کووید 19 موثر باشد؟

به گزارش خبرنگاران، دکتر بهنام حاجی حسینلو، متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی و عضو هییٔت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا در مصاحبه با ایسنا درباره الگوی رفتاری ویروس کرونا، گفت: الگوی رفتاری ویروس کرونا در ایران و جهان یکی است و از ابتدا تا کنون فقط یک جهش عمده در ژنوم ویروس رخ داده است و این مهم باعث افزایش سرایت پذیری بیماری شده ولی در شدت بیماری تاثیر نداشته است.

وی با بیان این مطلب که ممکن است جهش های کوچکی در ماده ژنتیکی اتفاق بیفتد ولی لزوما منجر به تغییر رفتار ویروس نمی شوند، اضافه کرد: رفتار ویروس تغییر ننموده اما رفتار انسان ها معین نماینده جهت این پاندمی است.

این متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی درباره نحوه کنترل این بیماری مطرح کرد: اگر ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و مکررا دست هایمان را با آب صابون بشوییم می توانیم این اپیدمی را کنترل کنیم و تجربه نشان داده است که اگر در هر جای جهان این مسایل به خوبی رعایت گردد، بیماری کنترل شده است.

وی یکی از مهمترین عوامل شیوع کرونا در جوامع را ازدحام جمعیت دانست و اعلام کرد: برای کنترل بیماری باید از حضور در مکان های پرازدحام خودداری نموده و در هر جامعه ای که عدم حفظ فاصله اجتماعی، نزدن ماسک و حضور در ازدحام وجود داشته باشد متاسفانه شاهد شیوع بسیار بالای موارد جدید ابتلا و نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کووید 19 هستیم.

پیش بینی می گردد تا خاتمه سال میلادی برخی واکسن های فراوریی، مجوز FDA را دریافت نمایند

حاجی حسینلو درباره واکسن کووید 19 نیز گفت: چندین واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارند که چند مورد آنها پیشرو هستند واین امیدواری خیلی خوبی است. پیش بینی می گردد که تا خاتمه سال جاری (میلادی) و حتی ممکن است تا خاتمه ماه میلادی جاری برخی از این واکسن ها بتوانند مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت نموده و فراوری انبوهشان را آغاز نمایند و پس از آن به مرور واکسن در همه جوامع توزیع گردد. البته تنها پس از واکسینه شدن تعداد قابل توجهی از مردم جهان می توان روی این واکسن به عنوان وسیله ای موثر در متوقف کردن پاندمی حساب کرد.

وی ادامه داد: برای کشف واکسن فراز و نشیب های زیادی وجود داشته به گونه ای که برخی از مطالعات در خصوص برخی از واکسن ها به صورت موقتی دچار مسائلی شدند که آن مسائل حل شدند. به طورمثال واکسن جانسون اند جانسون و واکسن آکسفورد دچار مسائلی شدند ولی مشکل ها رفع شدند و کارآزمایی آنها در جریان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا اضافه کرد: امید ما در کنترل پاندمی در دراز مدت رسیدن به واکسن است و واکسن های فراوریی حتی اگر کارایی 50 درصدی هم داشته باشد می تواند ما را در کنترل پاندمی یاری زیادی کند هر چند کارایی واکسن ها بیشتر از این است. همانطور که واکسن آنفلوآنزا با کارایی 40 تا 60 درصدی درصد توانسته جلوی ایجاد پاندمی آنفلوانزا را بگیرد.

وی در خصوص اینکه چه زمانی می توان روی واکسن به عنوان وسیله محافظتی حساب کرد؟ اظهار کرد: اگر واکسن کووید 19 به فراوری انبوه هم برسد و برای جامعه ای فراهم گردد، زمانی می توانیم روی واکسن به عنوان یک وسیله محافظتی برای کل جامعه حساب کنیم که اکثریت جامعه واکسینه شده باشند یعنی حداقل 50 تا 60 درصد جامعه واکسینه شده باشند و در آن زمان می توانیم مراقبت ها را کم کنیم و حتی اگر واکسن فراهم و تزریق گردد باز باید حدود 6 ماه مراقبت ها را ادامه دهیم و به مرور مراقبت ها را کاهش دهیم تا بتوانیم به زندگی عادی برگردیم.

این متخصص ایرانی مقیم آمریکا، درباره ابتلای مجدد افراد اظهار کرد: ابتلای مجدد افراد به کووید 19 از نظر تئوری می تواند اتفاق بیفتد زیرا مطالعاتی داریم که مقدار آنتی بادی ها بعد از مدتی در خون کاهش پیدا می نمایند و البته در کنار آنتی بادی ها ما ایمنی سلولی هم داریم ولی ایمنی سلولی نیز ممکن است به تنهایی جوابگو نباشد و نتواند از ابتلای مجدد جلوگیری کند.

تعداد خیلی محدودی مورد ابتلای مجدد در کل جهان گزارش شده است

وی اضافه کرد: با مرور گزارش های علمی چاپ شده در می یابیم که تعداد خیلی محدودی مورد ابتلای مجدد در کل جهان گزارش شده است و تا این لحظه 6 مورد در کل جهان هستند که کاملا ثابت شده جزء موارد ابتلای مجدد بوده اند. البته این قطعا به این معنی نیست که فقط 6 مورد در کل جهان رخ داده و ممکن است افراد بیشتری دو بار به این بیماری مبتلا شده اند که گزارش نشده اند ولی شیوع این پدیده قطعا بسیار نادر است ولی متاسفانه در کشور ما بسیار بیشتر از همه جای جهان از این برچسب ابتلای مجدد استفاده می گردد بدون اینکه بسیاری از این بیماران ملزومات لازم برای اثبات علمی این ادعا را داشته باشند. اما همانطور که گفتم در این شکی نیست که فردی که به این بیماری دچار شده می تواند دوباره مبتلا گردد بنابراین باید همیشه مراقبت های بهداشتی لازم را تا خاتمه اپیدمی انجام دهند.

حاجی حسینلو در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه شاهد ابتلای مجدد افراد هستیم آیا ساخت واکسن کووید 19 فایده دارد؟ گفت: تا مدت ها این دغدغه همه پزشکان و محققان بود ولی مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد و MIT انجام شد و تئوری محققین این دو دانشگاه این دغدغه را پاسخ می دهد. بر اساس این تئوری، در ابتلای طبیعی به ویروس به علت حجم بالای سایتوکاین فراوریی در بدن، غدد لنفاوی که مرکز فراوری آنتی بادی هستند تحت تاثیر قرار می گیرند و قسمتی از غدد لنفاوی به نام لایه زایا تشکیل نمی گردد و این سبب می گردد که آنتی بادی هایی که فراوری می شوند کیفیت و مانایی کمتری داشته باشند.

استراتژی ایمنی گله ای در خصوص ویروس کرونا کارایی ندارد

این عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا اضافه کرد: سرپرست محققین این مطالعه در یک مصاحبه اعلام کردند در خصوص واکسن اینگونه نخواهد بود زیرا واکسن یک مواجهه کاملا کنترل شده با ویروس است و مقدار سایتو کاین فراوری شده در خصوص واکسن کمتر از یک ابتلای طبیعی خواهد بود و به احتمال زیاد لایه زایا در خصوص ایمنی ناشی از واکسن تشکیل خواهد شد و آنتی بادی های فراوریی کیفیت و مانایی بیشتری خواهند داشت.

این پزشک متخصص ادامه داد: براساس این مطالعه و اینکه ابتلای مجدد می تواند وجود داشته باشد، سوال های جدی در بحث ایمنی گله ای و عملی بودن ان مطرح می گردد و اینکه ما بخواهیم ایمنی گله ای برای جامعه به وسیله ابتلاهای طبیعی داشته باشیم به نظر نمی رسد در خصوص ویروس کرونا این استراتژی کارایی داشته باشد.

وی در باره اینکه آیا ویروس می تواند خود به خود از بین برود؟ گفت: بله می تواند اتفاق بیفتد و البته ما در ابتدای این پاندمی این انتظار را داشتیم که مانند اپیدمی سارس و مرس که شیوع آنها محدود بود و خود به خود از بین رفتند این اتفاق برای کووید 19 هم بیفتد اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است و به نظر نمی رسد این اتفاق رخ دهد بنابراین در کوتاه مدت تنها چاره ما برای مقابله با این اپیدمی استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست هاست و تمیز نگهداشتن سطوح می باشد و در دراز مدت راه حل ما واکسن است.

حاجی حسینلو در پاسخ به این سوال که آیا ویروس برای بقای خود تکامل پیدا می نماید و خود را با بدن انسان سازگار می نماید تا زنده بماند؟ گفت: بله ویروس طبق نظریه طبیعی یا نچرال سلکشن سعی می نماید خودش را با شرایط جدید در جهت بقای خود وفق دهد و این جهش ها در این جهت اتفاق می افتد و جهش هایی که باعث ماندگاری ویروس می گردد باقی می ماند و بقیه جهش ها از بین می فرایند زیرا هر ویروس ممکن است روزانه صدها جهش داشته باشد ولی این جهش ها لزوما مانا نیستند.

وی اضافه کرد: این جهش ها لزوما باعث نمی گردد که ویروس در مقابل آن آنتی بادی ها که توسط واکسن ساخته می گردد مقاوم گردد.

قطعا واکسن کووید 19 برای این ویروس کرونا موثر خواهد بود

این متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی اعلام کرد: محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا با همکاری محققان دانشگاه کارولینای شمالی توانستند یک واکسنی در محیط آزمایشگاه با فناوری نانو فراوری نمایند که این واکسن 10 برابر بیشتر آنتی بادی در بدن موش هایی که این واکسن را دریافت نموده اند، فراوری نموده است این درحالی است که دوزی که به این موش ها تزریق شده بسیار کمتر از دوز واکسن معمولی بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا ادامه داد: یک آزمایش دیگری که این محققان انجام داده اند این بوده که آنتی بادی های ناشی از واکسن در معرض اپی توپ های مختلف از ویروس گذاشتند و مشاهده کردند که روی همه آنها موثر هستند. این نتایج بدین معنی است که حتی اگر ویروس کرونا جهش های مختلفی داشته باشد به احتمال زیاد این واکسن برای این ویروس ها و این بیماری موثر خواهد بود. لازم به ذکر است که انتظار داریم همه واکسن ها در مقابل جهش های احتمالی ویروس موثر باشند ولی در این واکسن کاملا ثابت شده است و ساخت این واکسن خبر خیلی خوبی می باشد و اگر این واکسن در مرحله بالینی نیز جواب بگیرد در آینده به عنوان یک وسیله موثر برای مبارزه با ویروس کرونا در دست ما خواهد بود ولی برای رسیدن به فراوری انبوه این واکسن خاص به زمان زیادی احتیاج است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1329

به "واکسن کرونا چقدر می تواند در کنترل اپیدمی کووید 19 موثر باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا چقدر می تواند در کنترل اپیدمی کووید 19 موثر باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید