نامه 68 نماینده درباره واگذاری هپکو به ایمیدرو

به گزارش مجله سفر به کانادا، 68 نماینده مجلس در نامه ای به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واگذاری هپکو و شرکت های متعلق به ایمیدرو تاکید کردند که باید قرارداد مشخصی برای این کار تنظیم شود و ذیل آن حدود و اختیارات مدیریت و مالکیت وکالتی ایمیدرو معلوم شود.

نامه 68 نماینده درباره واگذاری هپکو به ایمیدرو

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، نامه 68 نماینده مجلس شورای اسلامی به مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر است:

باسلام و احترام

اخیرا نامه ای از طرف رییس سازمان خصوصی سازی خطاب به جنابعالی در فضای رسانه ای منتشر شده که حکایت از انتقال شرکت هپکو به ایمیدرو از تاریخ ششم خردادماه سال 1399 دارد.

در این نامه به واگذاری هپکو به همه شرکت های متعلق به آن با کلیه حقوق مرتبط با اعمال مالکیت به ایمیدرو و بدون هیچ گونه پیش شرطی اشاره شده است و از هرگونه شفاف سازی بیشتر در این زمینه پرهیز شده است. در مورد نامه مذکور ابهاماتی به شرح زیر وجود دارد.

1- طبق قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه دولت از قبول هرگونه تصدی جدیدی منع شده و برگشت هپکو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایمیدرو پذیرش یک تصدی جدید محسوب می گردد که خلاف قانون است.

2- پیرو مذاکرات اجرا شده حول شرکت هپکو از مهرماه 1398 که این شرکت به دستور رییس جمهور از سهامدار بخش خصوصی به سازمان خصوصی سازی منتقل شد، بنا بود که سازمان مذکور پس از گذشت چند ماه در یک شرایط مناسب هپکو را مجددا به بخش خصوصی واگذار کند که این امر به هر ترتیب صورت نگرفته یا موفقیت همراه نبوده است.

3- طبق گزارش های کارشناسی واصله مهم ترین مشکل واگذاری های اول و دوم شرکت هپکو که در سال های 1385 و 1396 صورت گرفت شیوه ناصحیح در مدل واگذاری بوده است این در حالی است که ظاهرا دولت و سازمان خصوصی سازی طی یک آدرس اشتباه مشکل را در واگذاری به بخش خصوصی یا واگذاری به بخش دولتی دیده اند و این بار در حال واگذاری هپکو به یک شرکت دولتی با همان شیوه غلط هستند و پیش بینی می گردد که این بار خسارت های زیان بارتری در انتظار شرکت هپکو باشد.

4- بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که یکی از عواملی که طی 13 سال گذشته انگیزه رونق تولید در هپکو را از سهامدار بخش خصوصی گرفته بود موقعیت مکانی مناسب این شرکت با 110 هکتار زمین در منطقه شهر اراک بوده است. اتفاق مشابهی که قبلا در مورد بسیاری از کارخانجات دیگر نظیر پالایشگاه کرمانشاه نیز تکرار شده است، لذا اگر سهامداران بخش خصوصی نسبت به تعطیلی تولید ماشین آلات راه سازی در این شرکت اقدام کردند و نسبت به تغییر کاربری زمین های آن به مسکونی و تجاری تلاش نمودند، به نظر می رسد که شرکت های دولتی نیز نسبت به این انگیزه مبرا نباشند و بهتر است قبل از هرگونه واگذاری جدید هپکو ابتدا تکلیف زمین های آن تعیین گردد پیشنهاد می گردد که زمین های دولتی این شرکت با اجاره 99 ساله یا شیوه غیرقابل معامله در اختیار سهامدار جدید قرار گیرد و سهامدار تنها به فکر جهش تولید در این شرکت باشد.

5- تعیین نیست که پس از واگذاری این شرکت به ایمیدرو تکلیف بدهی ها و دارایی های هپکو چیست و اگر احیانا سهامدار دولتی نیز همچون سهامداران گذشته قصد استفاده از دارایی های هپکو برای اخذ تسهیلات کلان و افزایش بدهی بر روی بدهی را داشته باشند تا کجا این کار ادامه می یابد تا کجا حق چنین کاری را داشته باشند.

6- تعیین نیست که قیمت مورد معامله چه میزان است و منظور است عبارت بدون هیچ گونه پیش شرط در این نامه چیست. آیا منظور بدون هیچ گونه دریافت وجه و تهاتر بدهی ها با قیمت مورد معامله است یا منظور دیگری از این عبارت مستفاد می گردد.

7- از دولت و سازمان خصوصی سازی انتظار می رود که اگر بناست هپکو بیش از واگذاری به بخش خصوصی برای مدت تعیینی به ایمیدرو واگذار گردد تا شرایط اقتصادی و مدیریت این شرکت به شرایط نرمال نزدیک گردد، ابتدا قرارداد تعیینی برای این کار تنظیم گردد که در این شرایط مدیریت و مالکیت وکالتی ایمیدرو و حدود اختیارات آن و همچنین مدت زمان مورد نظر کاملا تعیین و معلوم باشد.

با توجه به موارد برشمرده انتظار دارد دستور فرمایید موضوع مورد رسیدگی عاجل قرار گرفته و نتایج اقدامات به مجلس شورای اسلامی منعکس گردد.

در همین باره علی خضریان نماینده تهران در صفحه شخصی خود در توییتی نوشت: امروز 68 نماینده مجلس یازدهم طی نامه ای به سرپرست وزارت صمت پیرامون واگذاری هپکو و شرکت های متعلق به آن با کلیه حقوق مرتبط و اعمال مالکیت به ایمیدرو بدون هیچ پیش شرطی ضمن تاکید بر اقدام خلاف قانون تصدی گری جدید دولت خواستار شفافیت حدود اختیارات و زمان واگذاری آن شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1116

به "نامه 68 نماینده درباره واگذاری هپکو به ایمیدرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه 68 نماینده درباره واگذاری هپکو به ایمیدرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید