نامه نگاری چین و روسیه برای خنثی کردن تهدیدهای ضدایرانی آمریکا

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، چین و روسیه طی روزهای اخیر، در اقدامی هماهنگ کوشش نموده اند تا تهدید واشنگتن مبنی بر احیاء همه تحریم ها علیه ایران را با نامه نگاری به شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خنثی نمایند.

نامه نگاری چین و روسیه برای خنثی کردن تهدیدهای ضدایرانی آمریکا

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

در بخشی از نامه وانگ ئی وزیر خارجه چین که تاریخ آن به 7 ماه میلادی ژوئن (18 خرداد) بازمی شود، می خوانیم: آمریکا دیگر یکی از مشارکت نمایندگان در برجام نیست و حق ندارد از شورای امنیت مطالبه ای مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه داشته باشد.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نامه ای مشابه که تاریخ آن به 27 ماه میلادی می (7 خرداد) باز می شود و این هفته رسانه ای شده، خطاب به شورای امنیت، می نویسد: آمریکا از برجام خارج شده و اکنون از هیچ حق قانونی برای توسل به قطعنامه 2231 سازمان ملل در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برخوردار نیست. ادعای واشنگتن مبنی بر عدم ازسرگیری تعهداتش ذیل برجام و در مقابل، پافشاری برای برخورداری از حقوق قید شده در قطعنامه سازمان ملل، مضحک و غیرمسئولانه است.

لازم به ذکر است آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که ماه میلادی اکتبر به انتها می رسد؛ حال آنکه روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردار هستند، مخالفت آشکار خود با چنین اقدامی را مطرح می نمایند.

آمریکا هم با این ادعا که به رغم خروج از برجام، هنوز طبق قطعنامه 2231، یکی از طرفین مشارکت نماینده در توافق هسته ای به حساب می آید، تهدید نموده اگر به مقصود خود مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نرسد، به مکانیسم ماشه متوسل شده و همه تحریم های ضد ایرانی را احیاء می نماید.

این ادعای غیرمعقول آمریکایی ها صدای جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نیز درآورد تا آنجا که روز گذشته تاکید نمود: آمریکا از برجام خارج شده و دیگر نمی تواند با استناد به این توافق، خواستار استفاده از مفاد آن باشد.

بورل که بعد از ملاقات با وزیر خارجه چین چنین اظهاراتی را عنوان نمود؛ اضافه کرد: بر این موضوع توافق داریم که تحریم (تسلیحاتی) در زمانی خاص و با جدول زمانی به خصوصی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1082

به "نامه نگاری چین و روسیه برای خنثی کردن تهدیدهای ضدایرانی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه نگاری چین و روسیه برای خنثی کردن تهدیدهای ضدایرانی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید