عمران خان شرایط کشمیر پاکستان را ارتقا می دهد

به گزارش مجله سفر به کانادا، نخست وزیر پاکستان گفته که دولتش شرایط ایالتی موقت را برای بخش کمشیر اعطا می کند اقدامی که محکومیت هند را به دنبال داشته چون دهلی نو مدت هاست که مخالفت خود را با هرگونه تغییرات در این منطقه مورد مناقشه از سوی اسلام آباد اعلام کرده است.

عمران خان شرایط کشمیر پاکستان را ارتقا می دهد

به نقل از خبرگزاری رویترز، پیشنهاد عمران خان، نخست وزیر پاکستان به منطقه گیلگیت-بالتیستان، تنها منطقه اشتراکی پاکستان با چین ابلاغ می شود که بخش شاقتصادی منطقه کشمیر است. هم دهلی نو و هم اسلام اباد مدعی مالکیت تمامی کشمیر هستند و برای به دست آوردن آن دو جنگ داشته اند.

عمران خان در سخنرانی در شهر گیلگیت گفت: ما این تصمیم را برای اعطای شرایط ویژه موقت به منطقه گیلگیت-بالتیستان گرفته ایم این چیزی است که مدت ها مردم در آنجا خواهانش هستند.

سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش گفت، دهلی نو صراحتا تلاش اجرا شده از سوی دولت پاکستان را برای ایجاد تغییرات در بخشی از قلمروی هند که تحت اشغال غیرقانونی و اجباری است، رد می کند.

سال گذشته میلادی، هند با ایجاد تغییراتی در شرایط کشمیر باعث خشم و عصبانیت دولت اسلام آباد شد و برخی از امتیازات این منطقه مورد مناقشه را لغو کرد. اگرچه مقام های پاکستانی ارتباطی بین این تصمیم عمران خان و تغییرات از سوی هند نمی بینند، اما این اقدام اسلام آباد احتمالا از جانب دو کشور یک واکنش تلافی جویانه قلمداد می شود.

هر دو کشور کنترل بخش هایی از کشمیر را برعهده دارند که به واسطه خط کنترل جدا شده است.

عمران خان گفته که این تصمیم بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است اما هیچ چارچوب زمانی را برای تحقق آن ارائه نکرده است. البته چنین اقداماتی نیازمند تغییرات قانون اساسی در پاکستان هستند که باید از سوی دو سوم مجلس این کشور مورد تایید قرار بگیرند.

همچنین قرار است نخست وزیر پاکستان 15 نوامبر در مجمع قانون گذاری گیلگیت - بالتیستان شرکت کند که در سال 2009 تشکیل شده و اختیارات کمی دارد و این منطقه به صورت مستقیم از سوی اسلام آباد اداره می شود.

وزارت خارجه هند پیشتر انتخابات در این منطقه را رد کرده و گفته بود که پاکستان به صورت غیرقانونی این قلمرو را اشغال کرده است.

گیلکیت - بالتیستان با 1.2 میلیون جمعیت منطقه ای هم مرز با افغانستان و پین است و قلب طرح توسعه زیرساخت کریدور اقتصادی 65 میلیارد دلاری چین و پاکستان به شمار می رود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1320

به "عمران خان شرایط کشمیر پاکستان را ارتقا می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان شرایط کشمیر پاکستان را ارتقا می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید