ظهره وند: عبدالله بالاخره دولت غنی را به رسمیت شناخت ، عملکرد درست شورای عالی مصالحه؛ عامل رهاسازی افغانستان از طالبان و آمریکا

به گزارش مجله سفر به کانادا، سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: شورای عالی مصالحه در افغانستان که در آینده شورای رهبری این کشور خواهد بود اگر راه صحیح خود را پیدا کند، افغانستان برای همیشه از گرداب بازیگری طالبان و آمریکا رها خواهد شد.

ظهره وند: عبدالله بالاخره دولت غنی را به رسمیت شناخت ، عملکرد درست شورای عالی مصالحه؛ عامل رهاسازی افغانستان از طالبان و آمریکا

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره به توافق رسیدن عبدالله عبدالله و اشرف غنی بر سر قدرت در افغانستان گفت: انتها و پس از طی یک فرایند هفت ماهه عبدالله، غنی را به عنوان رئیس جمهور افغانستان به رسمیت شناخت.

وی اضافه کرد: دو نفر توافق کردند ریاست مذاکرات صلح را در چارچوب شورای عالی مصالحه به عهده عبدالله بگذارند و با ایستادگی غنی انتها موضوع مشروعیت وی به عنوان رئیس جمهور تثبیت شد و عبدالله از درخواست قبلی خود مبنی بر ابطال انتخابات ریاست جمهوری عدول کرد.

ظهره وند اضافه کرد: در توافق جدید عبدالله پذیرفت تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و سیکل طی شده در موضوع انتخابات افغانستان درست و قانونی بوده است و او نقش رئیس جمهور یا نخست وزیر را در این کشور ندارد بلکه رئیس شورای عالی صلح است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به تقسیم کار در حوزه های حیاتی و مهم افغانستان بین عبدالله و غنی گفت: طرفین به این جمع بندی رسیدند که در مشخص اعضای کابیه به شکل 50 درصدی مشارکت داشته باشند، با این شرایط اگر پس از گذشت زمان اختلافاتی بین این دو رخ دهد دستاورد بزرگ غنی این بوده است که مشروعیت حکومت خود را از عبدالله گرفته و او دیگر نمی تواند پس از گذشت سال های پیش رو ریاست غنی را زیر سوال ببرد. در حقیقت غنی با توافق جدید ریاست جمهوری چهار سال دیگر خود را نیز تثبیت کرد.

ظهره وند درباره سهم بندی هر یک از این افراد در مشخص کابینه افغانستان گفت: ظاهرا عبدالله وزارتخانه های کلیدی مثل وزارت خارجه، وزارت کشور و وزارت مالی را خواسته است و در مرحله بعدی بناست عبدالله والی استان هایی را که بیشترین رای را در آن ها داشته را نیز مشخص کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان موضوع مهم دیگر در تقسیم بندی بین عبدالله و غنی را مسئله مشخص سفرا دانست و شرح داد: این موضوع نیز بنا شد به طور مساوی بین دو طرف تقسیم گردد و هر کدام سفرای مورد نظر خود را به کشور های مختلف براساس سهم خود اعزام کنند.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در این توافق ریاست شورای عالی صلح است که به عهده عبدالله گذاشته شده و تا مشخص شدن فرجام مذاکرات این منسب از اهمیت بالایی برخوردار است، اما بعد از آن شرایط می تواند متفاوت گردد و مجددا احتمال اختلاف بین غنی و عبدالله وجود دارد.

ظهره وند با تاکید بر اینکه همه چیز درباره شورای مصالحه به مذاکرات بین الافغانی و خروجی آن برمی گردد، گفت: اگر این شورا در مدیریت مذاکرات بین الافغانی خوش بدرخشد در سایر حوزه ها هم می تواند ایفای نقش کند و افکار عمومی در افغانستان را مدیریت کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: مدیریت مذاکرات بین الافغانی آزمون مهم این شورا محسوب می گردد و اگر نتایج آن طوری باشد که به اقتدار افغانستان منجر گردد جایگاه مردمی پیدا خواهد کرد.

وی شرح داد: به نظر می رسد تشکیل این شورا تجربه و فرصتی خوبی است که افغانستان از فروپاشی و توقف در نظام سیاسی خود خارج گردد و از سوی دیگر بتواند با قدرت چانه زنی بیشتر بر سر میز مذاکره با طالبان حاضر گردد.

ظهره وند با اشاره به اینکه شخصا با مذاکره افغانستان با طالبان خوش بین نیست، گفت: از آنجا که این مذاکرات برای مردم افغانستان دورنمای امنیت دارد، بهتر آن است که انجام گردد تا در آینده مردم نگویند اگر با طالبان مذاکره کرده بودیم شرایط افغانستان امن تر بود.

سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: اینکه آیا امنیت در سایه مذاکره و توافق با آمریکا و طالبان اتفاق خواهد افتاد و یا در فرآیند دیگری این را گذشته زمان نشان خواهد داد.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد شورای عالی مصالحه در افغانستان که در آینده شورای رهبری این کشور خواهد بود اگر راه صحیح خود را پیدا کند، افغانستان برای همیشه از گرداب بازیگری طالبان و آمریکا رها خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1060

به "ظهره وند: عبدالله بالاخره دولت غنی را به رسمیت شناخت ، عملکرد درست شورای عالی مصالحه؛ عامل رهاسازی افغانستان از طالبان و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهره وند: عبدالله بالاخره دولت غنی را به رسمیت شناخت ، عملکرد درست شورای عالی مصالحه؛ عامل رهاسازی افغانستان از طالبان و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید