زلزله در کاخ باکینگهام؛ آیا خاندان سلطنتی انگلیس رو به فروپاشی است؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، پایگاه خبری گاردین در گزارشی به مساله افشاگری اخیر شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل علیه خاندان سلطنتی بریتانیا (مبنی بر وجود نژادپرستی عمیق در آن ها) پرداخته و سعی نموده به این سوال پاسخ دهد که آیا این افشاگری، زمینه را برای حرکت خاندان سلطنتی انگلیس به سمت فروپاشی فراهم خواهد نمود؟

زلزله در کاخ باکینگهام؛ آیا خاندان سلطنتی انگلیس رو به فروپاشی است؟

آیا زمان فروپاشی خاندان سلطنتی انگلیس فرا رسیده است؟ آیا شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل قادرند امری را محقق نمایند که شاهزاده دیانا (شاهزاده معروف انگلیسی) تهدید به انجام آن کرد، اما هیچگاه به آن دست نیافت و در نهایت جان خود را از دست داد؟ شماری از مردم بریتانیا که سال هاست منتظر برچیده شدن خاندان سلطنتی انگلیس هستند، بی صبرانه وقایع مدت اخیر و افشاگری های شاهزاده هری و همسرش علیه دربار بریتانیا و نژادپرستی عمیق در آن ها را به نظاره نشستند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، میزان حمایت از برقراری جمهوری در بریتانیا (و نه سلطنت)، چیزی در حدود 20 درصد بوده است. با این حال، باید این سوال را پرسید که آیا افشاگری های اخیر علیه خاندان سلطنتی انگلیس، موجب افزایش حامیان برقراری جمهوری در بریتانیا و برچده شدن بساط سلطنت در این کشور خواهد شد؟ بسیاری از سلطنت طلبان اکنون عمیقا به وحشت افتاده اند که شاید افشاگری های نسل جدید خاندان سلطنتی علیه دربار بریتانیا، فرآینده منزوی شدن و در نهایت سقوط آن ها را تسهیل کند. در واقع، نسل جدید خاندان سلطنتی بریتانیا، بار دیگر علیه خاندان سلطنت شورش نموده و عملا جلوه ای از چهره واقعی آن را به افکار عمومی انگلیس و دنیا نشان داده است.

به گزارش خبرنگاران، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که چالش جدیدِ ایجاد شده برای خاندان سلطنتی انگلیس، کاملا با موارد گذشته متفاوت است. در این راستا، شاهزاده هری و همسرش، یک مولفه جدید را علیه خاندان سلطنتی انگلیس مطرح نموده اند که با خشم افکار عمومی همراه شده است: مساله نژاد و نژادپرستی. بدون تردید نسل جدید چه در انگلیس و چه ورای آن، این مساله را به هیچ عنوان نخواهند پذیرفت. این موضوع موجب شده تا افکار عمومی عمیقا نسبت به بعضی بنیاد هایی که سلطنت بریتانیا روی آن ها راسخ شده، ابراز تردید نمایند.

طرح اتهام نژادپرستی علیه دربارِ انگلیس، بسیار کشنده است، زیرا این مساله در این خاندان بسیار عمیق و ریشه دار است. آن ها نمی توانند قول بدهند که مساله نژادپرستی را حل و به تنوع در جامعه بریتانیا توجه بیشتری می نمایند، زیرا اساسا یک سلطنت موروثی که قرن ها با اصول مشخصی به پیش رفته، نمی تواند تغییرات و اصلاحات بنیادینی را در داخل خود ایجاد کند.

خاندان سلطنتی انگلیس اساسا به مساله نژاد توجه ویژه ای دارد و قدرت نیز در آن بر اساسا وراثتِ خونی منتقل می گردد. قدرت در دستانِ اعضای خانواده سلطنتی سفید پوست و البته پروتستان بریتانیا است و از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. برای خاندان سلطنتی مقدور نیست که این فرایند تاریخی را تاریخ دهد و به اصطلاح، مدرنیزاسیون را در پیش گیرد. مشکل اصلی هم همینجاست: بسیاری از ارزش های خاندان سلطنتی بریتانیا، اساسا با آنچه جوامع باز و دموکراتیک به آن ها اعتقاد دارند، در تضاد هستند.

شاید حضور مگان مارکل همسرِ شاهزاده هری، تا حدی می توانست به خاندان سلطنتی بریتانیا، ماهیتی متنوع (از حیث نژادی و فرهنگی) بدهد. از سویی، بسیاری از جمهوریخواهان و مردم عادی در بریتانیا نیز می توانستند این حس را داشته باشند که تنوع نژادی در دربار بریتانیا در حال اتفاق افتادن است. با این حال، این امید ها دیری نپایید که با مصاحبه جنجالی شاهزاده هری و مگان مارکل علیه نژادپرستی های دربار بریتانیا، بر باد رفتند و انتظار می رود امواجی که این دو نفر به راه انداخته اند، با پرداخت رسانه ای گسترده، وسیع تر نیز شده و برای خاندان سلطنتی، به معنای واقعی کلمه ایجاد مشکل کند.

مالکوم ترنبول نخست وزیر سابق استرالیا که در سال 1999، کوشش های فراوانی را برای برکناری ملکه انگلیس به عنوان رئیس دولت در این کشور انجام داد می گوید: مدت هاست که ساختار خشکِ ادای احترام به ملکه انگلیس، ایجاد هرگونه تغییر را سخت نموده است. اساسا ملکه بریتانیا یک نهاد سنتی و قدیمی را نمایندگی می نماید که هیچ ارتباطی با واقعیت های دنیا مدرن ندارد و باید آن را کنار گذاشت. در واقع، ساختار سنتی انگلیس، محصول یک دوره زمانی و مکانی است که اکنون این شرایط صدق نمی نماید و قاعدتا متناسب با شرایط جدید، بایستی تغییرات جدیدی نیز در آن لحاظ گردد. امری که تا به امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

با این حال، حامیان سلطنت در بریتانیا معتقدند که خاندان سلطنتی انگلیس در گذر سالیان سال، بحران های به مراتب گسترده تری را پشت سر گذاشته و مصاحبه اخیر شاهزاده هری و مگان مارکل علیه خاندان سلطنتی، در برابر آن ها چیزی نیست. این گروه بر این باورند که ریشه عمیق خاندان سلطنتی بریتانیا در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی این کشور، عملا قادر است از وقوع هرگونه اتفاق ناگهانی و انقلاب وار علیه خاندان سلطنتی در بریتانیا جلوگیری کند. از سویی، بعضی معتقدند که طرح افشاگری هایی نظیر آنچه اخیرا علیه خاندان سلطنتی انگلیس اجرا شده، آن را تضعیف نمی نماید بلکه برعکس، بخشی از جذابیتی است که سال ها با خاندان سلطنتی بریتانیا همراه بوده است.

به گزارش خبرنگاران، در واقع، همانطور که بسیاری از حامیان سلطنت انگلیس استدلال می نمایند، افشاگری از بعضی رسوایی های خاندان سلطنت انگلیس، نمودی از سوعملکرد آن نیست بلکه باید آن را یک ویژگی اساسی برای آن دانست. امری که به نوعی کنجکاوی های تاریخی در خصوص آن ها را نزد افکار عمومی سیراب می نماید. با این همه، وجود شکاف میان ساختار سلطنت انگلیس و تفکرات حاکم بر آن، با افکار و عقایدِ عصر مدرن موجب شده تا دربار بریتانیا، با یک بحران درونی رو به رو باشد که اگر نتواند پاسخی مناسب برای آن بیابد، دیر یا زود، به سمت فروپاشی حرکت خواهد نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1588

به "زلزله در کاخ باکینگهام؛ آیا خاندان سلطنتی انگلیس رو به فروپاشی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله در کاخ باکینگهام؛ آیا خاندان سلطنتی انگلیس رو به فروپاشی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید