رونمایی از اولین گزارش ملی نتایج داده های بزرگ آزمایشگاهی، تفسیر پزشکان از نتایج آزمایشگاه بهتر می شود

به گزارش مجله سفر به کانادا، دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، از تهیه بانک داده های بزرگ آزمایشگاهی توسط انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برای اولین بار در کشور خبر داد.

رونمایی از اولین گزارش ملی نتایج داده های بزرگ آزمایشگاهی، تفسیر پزشکان از نتایج آزمایشگاه بهتر می شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، امیرحسن زرنانی، با عنوان این مطلب که پیش بینی می شود بیش از 4500 نفر در سیزدهمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران شرکت کنند، گفت: کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، پربازدیدترین کنگره در سطح کشور است.

وی، گروه های هدف در این کنگره را متخصصین علوم آزمایشگاهی، دکترای علوم آزمایشگاهی، متخصصین پاتولوژی و تک رشته، کارشناسان علوم آزمایشگاهی، سوپروایزرها، مسئولین فنی آزمایشگاه، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان رشته های وابسته به طب آزمایشگاه دانست وگفت: برای اولین بار تم کنگره را داده های بزرگ در طب آزمایشگاه قرارداده ایم.

زرنانی ادامه داد: حدود 5 هزار آزمایشگاه فعال در سطح کشور داریم که روزانه در حال تولید صد ها هزار داده هستند، بدون اینکه بتوانیم از این داده ها استفاده جامعه-محور داشته باشیم.

وی گفت: داده، اطلاعات آزمایشگاهی است که به دنبال آزمایش نمونه بیماران حاصل می شود. روزانه صد ها هزار آزمایش برروی نمونه های بیماران انجام می شود و در نتیجه صد ها هزار داده یا اطلاعات آزمایشگاهی در سطح کشور تولید می شود. بدین ترتیب تعداد داده های تولید شده در طی یک ماه ده ها میلیون و در طی یکسال صد ها میلیون خواهد بود. کنگره 99 با سو گیری داده های بزرگ در آزمایشگاه تشخیص پزشکی سعی خواهد نمود نظرمتخصصین و دست اندرکاران را برای بهره گیری از این داده های بزرگ ها آزمایشگاهی به منظور ترسیم سیاست های بهداشتی بهتر جلب نماید.

زرنانی ادامه داد: در حال حاضر، نگاه اصلی به این داده ها عموما به صورت فرد-محور و برای تشخیص بیماری یک فرد خاص توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

دبیر علمی کنگره تاکید کرد: اینکه ما بتوانیم به صورت انبوه تمام این داده ها را یک جا داشته باشیم و نگاهی جامعه-محور به آن ها داشته باشیم، در سطح کشور سابقه ندارد. در این کنگره برای اولین بار می خواهیم این رویکرد را القا نماییم

وی با عنوان این مطلب که بیش از 80 درصد تشخیص بیماری ها بر اساس داده های آزمایشگاهی صورت می گیرد، افزود: تشخیص بیماری ها عموما به واسطه یافته های آزمایشگاهی انجام می شود و تفسیر این یافته های خام تنها در گرو مقایسه با مقادیر مرجع آزمایشگاهی است. متاسفانه تا حال حاضرتفسیر نتایج آزمایشگاهی براساس مقادیر مرجع کشور های خارجی صورت گرفته است؛ در حالی که این مقادیر از عواملی نظیر نژاد، نوع تغذیه، عوامل زیست محیطی و بسیاری از متغیر های دیگر متاثر می شوند؛ لذا استفاده از مقادیر مرجع غیر بومی احتمالا تفسیر صحیح نتایج آزمایشگاهی را با مشکل روبرو خواهد نمود. تعیین مقادیر مرجع یکی از خروجی های اصلی داده های بزرگ آزمایشگاهی است.

زرنانی گفت: با رویکرد استفاده از داده های بزرگ آزمایشگاهی، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با همکاری گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین کارآزمایی ملی را در تعیین مقادیر مرجع شروع کرده که انشاله نتایج آن در کنگره سال 99 ارایه خواهد شد.

وی ادامه داد: تعیین مقادیر مرجع برای تست های آزمایشگاهی تنها بخش کوچکی از ده ها استفاده ای است که می توان از داده های بزرگ آزمایشگاهی نمود. استفاده های متعدد دیگری از جمله تعیین فراوانی بیماری ها و بررسی نحوه عملکرد کیت های آزمایشگاهی از جمله خروجی های دیگر داده های بزرگ آزمایشگاهی است.

زرنانی گفت: این یک گزارش ملی و ارزشمند است که تحت عنوان داده های بزرگ و برنامه الکترونیک بهداشت سلامت، در کنگره پیش رو مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و نتایج اولیه آن نیز ارائه خواهد شد.

سیزدهمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران از 27 تا 30 فروردین 99 درمرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 668

به "رونمایی از اولین گزارش ملی نتایج داده های بزرگ آزمایشگاهی، تفسیر پزشکان از نتایج آزمایشگاه بهتر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از اولین گزارش ملی نتایج داده های بزرگ آزمایشگاهی، تفسیر پزشکان از نتایج آزمایشگاه بهتر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید