خبرنگاران کارت سوخته تروئیکای اروپا در کمیسیون مشترک برجام

به گزارش مجله سفر به کانادا، لندن- خبرنگاران- به رغم درخواست سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن ساز وکار حل اختلاف در این توافق، پانزدهمین نشست کیمیسیون مشترک در چارچوب جلسات دوره ای اعضا و به منظور آنالیز تحولات مربوط به این توافق روز چهارشنبه (7 اسفند) در وین برگزار خواهد شد و ارتباطی به درخواست سه کشور اروپایی ندارد.

خبرنگاران کارت سوخته تروئیکای اروپا در کمیسیون مشترک برجام

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه توضیح داد که جلسه پیش رو، نشست عادی و دوره ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد که این جلسه، ارتباطی با ساز وکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یکبار برگزار می گردد.

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه جداگانه ای خاطرنشان کرد که این نشست به ریاست هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. در این بیانیه اشاره ای به ارتباط نشست با درخواست انگلیس، آلمان و فرانسه برای فعال کردن ساز وکار حل اختلاف در این توافق نشده است.

میخائیل اولینوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز در توییتی نوشت: اعضای برجام پس فردا در سطح مدیران سیاسی دیدار خواهند کرد. او هم بدون اشاره به مساله ساز وکار حل اختلاف در برجام، اضافه نمود که در این جلسه درباره راهکارهای بهبود وضع برجام رایزنی خواهد شد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) دو ماه پیش با نادیده دریافت تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، کوشش کردند تا با سوء استفاده از کارت سوخته ساز وکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش وادار نمایند.

آنها روز 24 دی ماه با صدور بیانیه ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار که بعضی کارشناسان از آن به عنوان مکانیسم ماشه یاد می نمایند، خاطرنشان کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می تواند قطعنامه های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه 2231 تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان ساز و کار حل اختلافات در بندهای 36 و 37 در برجام است. این 2 بند از آنجا که رجوع به آنها می تواند به بازگشت اتوماتیک تحریم های بین المللی علیه ایران بینجامد، به مکانیسم ماشه معروف شده است.

با این حال جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نموده که این سازوکار هنوز فعال نشده است.

او اواسط بهمن ماه گذشته پس از بازگشت از سفر به ایران به خبرنگاران گفت که اعضای اروپایی برجام توافق کردند مذاکرات در سطح کارشناسی برای برطرف نگرانی ها درباره اجرای توافق هسته ای و تاثیرات گسترده تر خروج آمریکا از آن و اعمال دوباره تحریم ها که همه طرف های برجام درباره آن ابراز تاسف نموده اند، ادامه یابد.

هم زمان وزرای امور خارجه هلند و اتریش هم با هدف کاهش تنش ها و حفظ برجام راهی تهران شدند.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در گفت و گویی با خبرنگاران عنوان نمود: سفر من پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوسپ بورل صورت می گیرد و نمایان گر این واقعیت است که تنش زدایی از شرایط در حال انفجار در منطقه خلیج فارس اولویت تمام 27 کشور عضو اروپا از جمله هلند است.

وی دست کشیدن از برجام را یک اشتباه محض توصیف کرد و اضافه نمود؛ اتحادیه اروپا مطلع است که شکست برجام ممکن است به رقابت های تسلیحات هسته ای در کل منطقه و خطرات غیر قابل پیش بینی برای اروپا منجر گردد.

در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد بعضی کشورها برای جایگزین کردن برجام با توافق جدید هم وزیر خارجه اتریش توضیح داد: برجام تنها توافق موجود است و باید روی حفظ آن متمرکز شد. وی خاطر نشان کرد؛ مادامی که پیشنهاد بهتری که از سوی تمام طرف ها پذیرفته گردد موجود نباشد، جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

او همچنبن از همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام قدردانی اما نسبت به گام های اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ابراز نگرانی کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، کوشش کرد توافق هسته ای را به شرط عمل دیگر طرف های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره مندی مالی ایران، گام های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی 60 روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران یکشنبه شب 15 دی ماه، با صدور بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را خاطرنشان کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) روز 15 آذرماه در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار گردید.

طرف های شرکت نماینده در این نشست برخلاف به رغم فضاسازی رسانه های غربی، بر نقش مخرب آمریکا در ایجاد انحراف در این توافق تاکید کردند.

فو کونگ مدیر کل سیاسی وزارت خارجه چین گفت ریشه اصلی تنش کنونی خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری است. به گفته وی، تمام کشورها از امریکا خواستند تا تحریم ها علیه ایران را بردارد تا فضا برای کوشش های بیشتر دیپلماتیک فراهم گردد.

وی همچنین گفت از نظر چین حفظ برجام نبرد بین یک جانبه گرایی و چندجانبه گرایی، حاکمیت قانون و نظام سلطه است. کونگ با بیان اینکه پکن به برجام متعهد است و تمام اقدامات لازم را برای حفظ برجام صورت می دهیم.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که ریاست مشترک نشست را بر عهده داشت به خبرنگاران گفت: ما بحث کردیم که کشورهای به جامانده در برجام باید این را تصمیم بگیرند که چه کسی شرایط را به اینجا رسانده و ریشه مسائل حاضر که باعث شده هم تحریم ها برگردد و هم ایران آغاز به کاهش تعهداتش کند کجاست. اگر آمریکا ریشه مشکل است که واقعا هست این باید به صراحت اعلام گردد.

ایران بارها تاکید نموده که در صورت برطرف تحریم ها و منتفع شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

اینک باید منتظر ماند و دید که شرکت نمایندگان در نشست أتی، چه گام هایی را برای بهبود وضع برجام که به تعبیر عراقچی در آی سی یو به سر می برد، پیشنهاد خواهند کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 821

به "خبرنگاران کارت سوخته تروئیکای اروپا در کمیسیون مشترک برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارت سوخته تروئیکای اروپا در کمیسیون مشترک برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید