ایتالیا کتیبه قاچاق را به ترکیه بازمی گرداند

به گزارش مجله سفر به کانادا، در سال 1997 میلادی این کتیبه با ارزش از ترکیه به ایتالیا قاچاق شده و در همان زمان با حمله پلیس ایتالیا کشف و به مقامات این کشور تحویل داده می گردد. اما طی این سال ها، سفارت ترکیه در ایتالیا مذاکرات متعددی انجام داده و خاتمه پس از یک دوره طولانی و سخت پیروز شد به صورت قانونی مجوز بازگشت این کتیبه به کشور ترکیه را دریافت کند.

ایتالیا کتیبه قاچاق را به ترکیه بازمی گرداند

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

در این میان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه هم به این موضوع ورود پیدا کرد و مشاوران خود را برای انجام مذاکرات و اثبات آنکه این کتیبه مربوط به کشور ترکیه است، به ایتالیا فرستاد. این مذاکرات و کوشش ها مدت زمان بسیار طولانی به طول انجامید، اما انتها منجر به کسب مجوز قانونی ترکیه برای بازگرداندن آن به خانه اصلی خود شد.

در این مدت این کتیبه در شهر رم و در یکی از موزه های اصلی ایتالیا نگهداری شده و هم اکنون با آنالیز های تخصصی کارشناسان، در بسته بندی ویژه ای جهت بازگرداندن به کشور ترکیه آماده شده است.

شاید کوشش مسئولان ترکیه حدد 23 سال به طول انجامید، اما این پیغام را به جهانیان رساند که آثار ارزشمند و غنی هر کشور متعلق به خودِ آن کشور است و یک اثر که مربوط به یک هزار و 800 سال پیش است، در قرن بیست و یکم نیز مخفی نمانده و به آن ارزش و بهای واقعی داده می گردد تا به خانه اصلی خود که به آن تعلق دارد، بازگردد.

دومین اثر تاریخی که از ایتالیا به ترکیه می رود

نکته جالب توجه اینجاست که مشاور وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در اینباره می گوید: این کتیبه دومین اثر تاریخی است که از ایتالیا به ترکیه بازگردانده شده است. در سال 1991 میلادی نیز اثبات شد که یک گلدان برنز نیز متعلق به کشور ترکیه، به ایتالیا قاچاق شده و در همان سال به کشور برگردانده شد.

بنابراین مقرر شده که برای جلوگیری از قاچاق این آثار تاریخی، کشورهای ایتالیا و ترکیه به زودی توافق نامه ای را در خصوص حفاظت از دارایی های فرهنگی یکدیگر امضا نمایند و در این زمینه برنامه ریزی های مدونی نیز انجام دهند.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1194

به "ایتالیا کتیبه قاچاق را به ترکیه بازمی گرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا کتیبه قاچاق را به ترکیه بازمی گرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید